• Anonym (My)

Sluta amma, eller inte?

Har ett barn som nu i dagarna fyller ett. Jag arbetar igen och pappan är hemma. Jag slutade amma dagtid efter cirka sju månader men har fortsatt på nätterna. Sömnen är och har alltid varit knepig men amningen har varit det enklaste sättet att söva och söva om under nätterna. Nu vet jag inte om det hjälper eller stjälper. Har hört de som fått bättre sömn efter att ha avslutat amning men också de som fått sämre sömn eftersom det blir svårare att söva om. 

Ser både för- och nackdelar med både att sluta och att fortsätta. Tar gärna input från andras berättelser, gärna från de som har fler barn och kunnat testa olika tillvägagångssätt. Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Sluta amma, eller inte?
  • Anonym (Mia)

Nu har jag bara ett barn så kan inte jämföra något men stod inför liknande val nyligen. Vi valde att fortsätta amma för att jag hellre ammade 1 till 2 gånger per natt än att ha ett vaket och ledset barn. Fortsatte så tills sonen var ca 18 månader, då slutade han helt av sig själv! Vet ju såklart inte hur ofta ni ammar eller om du vill fortsätta så länge men ville bara säga att ibland kan det "gå av sig själv". Glad 

• Anonym (Poppylinda)
    Vi avslutade nattamningen omkring ettårsdagen. Pappan o barnet sov utan mig några nätter så att det var tydligt att brösten inte längre fanns som nattgos. Pappan bar och vyssjade. Barnet vaknade lika ofta även efter att vi slutat med amningen, men nu kunde vi dela på nätterna så jag slapp den mest förödande sömnbristen. Nu sov vi lite kasst båda två istället. :) 
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Våra har väl haft lite olika intresse eller hur man ska säga. Men alla har slutat mellan 12 och 18 månader. Pappan har då tagit nätterna.

Ett tips för nattsömn är att ge en flaska ersättning på kvällen, om ditt barn tar flaska. Ersättning är lite tyngre än bröstmjölk och de har sovit bättre på det är i alla fall min uppfattning.

• Anonym (My)

Lite olika bud alltså! Men då kanske jag ska se tiden an lite till. Pappan är sjukt svårväckt så om jag ska väcka honom för att han ska ta lillen är det nog värre än att bara slänga ut en tutte åt barnet och somna om direkt igen. Även om det är varannan timme vissa nätter. 

Tyvärr går det inte att lura i honom ersättning. Han kan ta flaska med bröstmjölk och dricker vatten ur både pipmugg och vanlig plastmugg, men blir jättearg om det är ersättning eller välling i! 

• Anonym (B)

Har bara ett barn, som tidigt började med ersättning på kvällen parallellt med amning, och då sov han lite längre på nätterna, men blev alltid amning ett par ggr på natten ändå. 

När han var drygt ett år tänkte jag sluta med amning men då blev han sjuk och var så bra att kunna trösta med amning när det behövdes. Sen var vi ute och reste och var så praktiskt att slippa fixa ersättning under resan så amningen fortsatte. Sen blev han sjuk igen osv så delammade länge. När jag till slut slutade amma, vaknade han ändå 1-2 ggr varje natt och ville ha ljummen mjölk. När han var drygt 3år kunde jag äntligen sova på nätterna igen. 

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (My) skrev 2026-01-29 09:14:15 följande:

Lite olika bud alltså! Men då kanske jag ska se tiden an lite till. Pappan är sjukt svårväckt så om jag ska väcka honom för att han ska ta lillen är det nog värre än att bara slänga ut en tutte åt barnet och somna om direkt igen. Även om det är varannan timme vissa nätter. 

Tyvärr går det inte att lura i honom ersättning. Han kan ta flaska med bröstmjölk och dricker vatten ur både pipmugg och vanlig plastmugg, men blir jättearg om det är ersättning eller välling i! 

Hej, ja alla barn är ju olika en bestämd liten herre verkar det som. Har ni testat att ge något sent mål med något han gillar, lite gröt kanske? 
  • Anonym (My)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2026-01-30 14:41:47 följande:
    Hej, ja alla barn är ju olika en bestämd liten herre verkar det som. Har ni testat att ge något sent mål med något han gillar, lite gröt kanske? 
    Haha ja verkligen! Förstår inte varifrån han fått det... *Visslar oskyldigt* 

Ja han brukar få ett rejält mål en stund innan sängdags. Vi har testat allt möjligt men ingen nämnvärd effekt på sömnen dessvärre. Tror att det främst handlar om tröst och trygghet, ofta somnar han om snabbt efter att ha hittat bröstet så han är nog egentligen inte speciellt hungrig. 

Förstår ju när jag skriver att det nog är bäst för honom att få ha kvar det så tills han hittat andra strategier för att komma till ro nattetid... Jag får tänka att rätt som det är har han moppe och vill inte alls gosa med morsan. 
  • MsM84

Jag tänker att sannolikt är bröstet hans snutte. Börja med att försöka skilja på sömn och mat? Dvs att inte somna med tutte i mun för risken är att han vaknar för tutte inte är i munnen nu.

• Anonym (sömnhormon)

Jag läste någonstans (kommer inte ihåg källa, mina barn har inte ammat på många år vid det här laget men det borde gå att googla fram) att när man ammar produceras något hormon som gör att man somnar om lättare/får bättre sömnkvalitet när man väl sover. Vaknar barnet fortfarande lika ofta utan amningen finns risken att sömnbristen förvärras snarare än förbättras.

Vi valde att fortsätta med nattamning och den fasade ut sig själv såsmåningom.

• Anonym (La)

Just själva nattamningen började jag träna bort relativt tidig för att få hela sovnätter så tidigt som kändes rimligt (detta efter ett extremt jobbigt första år med första barnet som snuttade hela nätterna igenom och vaknade och ville äta med 1-2 h mellanrum hela nätterna till 7 månaders ålder när jag fick nog av att aldrig få sova, vilket BVC tyckte var helt normalt men jag blev helt utsliten). Sedan dess har jag varit noggrann med att iaf börja successivt förlänga sovperioden nattetid efter nyföddperioden. Har dock delammat morgon, kväll och kanske efter förskolan för att tanka närhet (dvs när barnet velat på vaken tid) under en litet längre period, så länge det fungerat och barnet velat det. Vad jobbigt det låter att fortfarande mata nattetid när du gått tillbaka till jobbet 😣 hade jag inte varit klar med hela sovnätter (iaf som rutin, barn kan såklart vakna då och då under nätterna i flera år även om de inte äter nattetid) innan jag gick tillbaka till jobbet hade det varit extremt tufft. Men kan inte mannen ta nätterna, om han är föräldraledig? Det kommer ju lösa saken med amningen. Barnet kan tanka närhet genom amning när du kommer hem, så får ni en mysstund, och kanske även som en del av kvällsrutinen. Jag förstår att om barnet är vant att amma under natten så kan ni inte utesluta det helt plötsligt (även om jag körde den hårda vägen och helt sluta mata nattetid med första barnet när jag väl fick nog), men successivt förlänga sovfönstret och minska antalet matninga per natt, och då kanske att den som är hemma tar upp barnet och tar med det så du slipper gå upp när du ska till jobbet på morgonen.

Svar på tråden Sluta amma, eller inte?