Hur klär ni er när det är 25 minus?
Fryser alltid om rumpa/lår hur jag än gör..
Överdragsbyxor, vadderade från Dobsom. Ovanpå det en lång dunjacka som går ner över höfterna. Varma kängor, varmfodrade handskar och mössa i ull.
Då brukar det gå bra.
Beror helt på vad jag ska göra, stå still eller jobba hårt.
Men grunden är varmt underställ och sen fodrade överdragskläder. Ofodradr om jag ska jobba hårt. Ska jag mest vara still fyller jag på varm tröja och eventuellt varma långkalsonger.
Utöver det kängor med ullraggisar. Fodrade tumvantar. Halsduk. Mössa som går ner över öronen och nacken.
Den underbara mammakorven.
Långkalsonger, överdragsbyxor, längre vinterjacka samt bra mössa, vantar och halsduk. Jag använder också handvärmare (går bra att stoppa i kängorna eller byxfickorna med!). Sedan gäller det att hålla sig i rörelse så att man håller uppe värmen.
Ett tips kan vara att ha ett par storlekar större överdragskläder. Jag använder min mans ibland och då får jag lite mer isolerande luft i klädlagren.
Jag kör med långkalsonger, jeans, tröja och en lite varmare jacka plus handskar. Då klarar jag neråt -25. Går det mot -30 så är täckbyxor sköna att ha.
Ser till att mina ordinarie kläder är varma först och främst så dom klarar att stå emot kylan. Jeans är svinkallt tex och bara en tunn enkel topp är givetvis dumt val..
Långkalsonger/termoleggings - byxor - tjock tröja - rejäl halsduk - mössa - varma fodrade handskar- en rejäl fodrade vinterjacka typ Canada goose jacka som helst går ner till knäna som minst (såkallade lättviktsjackor/dunjackor är iskalla) - rejäla fodrade vinterkängor
Ska jag vara ute längre så är täckbyxor ett måste eller en hel overall
Sen hänger det på hur länge. Ska jag ut och hämta tidningen räcker morgonrock. Gäller det bara kort sräcka från bil/tåg till inomhus så en varm jacka
Underställ i ull, tröja i ull eller kashmir, byxor (ej jeans), puffjacka av tunnare modell, termobyxor, överst en lång ullkappa med huva, stor halsduk som går över axlarna, mössa, tunna vantar i ull, över fodrade tumvantar i skinn.
Värmeväst, Genzo. Löser alla problem.
Jag har tjocka, varma bomullsleggings, ovanpå det ett tjockt, varmt, långärmat nattlinne, över det en lång vid kjol samt en tjock varm tröja. Sedan läderstövlar, täckjacka som når över höfterna, mösse och vantar!
Om rumpan blir kall så klä på den mer: långa tröjor och jacka, kanske ett par kortbenta yllebyxor eller en kort yllekjol under termobyxorna.
Själv kör jag ibland med en gammal sliten ylletröja där jag klippt av ärmar och axelparti och vänt den uppochner. Måttligt elegant, men i alla fall varmt. :)
Vet inte om jag varit med om minus 25 på den här sidan millenieskiftet. På 80-talet blev det ju så kallt ibland. Här i mellansverige brukar det räcka med strumpor, sockar, vinterkängor, långkalsonger, jeans, t-shirt, långärmad tröja, vinterjacka, vinterhandskar och mössa när det är någorlunda kallt (minus 10-15). Generellt är det ju flera lager som gäller för att klara kylan. Man får ta så många lager man behöver. Beror ju också på vad man ska göra.
Mycket beror på situationen, går jag mestadels till och från bilen behöver jag inte så mycket på mig men ska jag vara ute länge så klär jag mig i flera lager. Har köpt på mig bra vinterkläder genom åren.
Sen hänger det på hur länge. Ska jag ut och hämta tidningen räcker morgonrock. Gäller det bara kort sräcka från bil/tåg till inomhus så en varm jacka