Anonym (Bror) skrev 2026-01-30 15:01:36 följande:
Alltså, jag tror att flera som svarar i tråden inte riktigt förstår vad det rör sig om för person.
Det är väl för er bara att relatera till någon riktig offerkofta i er egna bekantskapskrets eller familj/ släkt eller bara någon person ni känner till som har den ständiga offerrollen som livsstil.
Skulle ni själva ställa upp för och hjälpa en sådan person närhelst denne bad om det?
Jag tycker dessutom att epitetet offerkofta används flitigt här på FL, och därför kunde man ju tro att offerkoftor är något ni inte gillar.
Men ställ er frågan om ni själv skulle velat hjälpa och ställa upp för en sådan person, ofta utan att få så mycket som ett tack för det.
Kan bara svara för mig och nej, jag ställer inte upp för otrevliga släktingar som inte ens säger tack. Då minimerar man kontakten och håller möjligen kvar att ses på jul tills föräldrarna dör, om de lider av att syskon är osams.
I min omgivning finns det både syskon som har god man, begåvningshinder eller bara diagnoser och/eller missbruk så ja, det är många som kämpar med liknande problem som ditt. Man bör vara människa och tipsa om hjälp och resurser, men de måste vilja själva. Ingen är skyldig att bomba sitt eget liv, nattsömn eller ekonomi för en annans skull.
Kanske du ska sätta en gräns? Max tre gånger till som brorsan får bete sig otacksamt, och efter det förklarar du att han betett sig illa och därför får han ingen mer hjälp av dig. Då får han hitta någon annan eller ta itu med att söka hjälp på de sätt som du visat.