• Anonym (Skatteflykt)

Beslut om att utredningshemmet BROMSTENSGÅRDEN ska avvecklas!

ÄNTLIGEN!

meetingspublic.stockholm.se/welcome-sv/namnder-styrelser/jarva-stadsdelsnamnd/mote-2025-11-20/agenda/godkand-r-1-avveckling-av-bromstensgardens-akut-och-utredningshempdf

Här påstår man dock att det är på grund av låg beläggningsgrad som beslutet har tagits. Men jag börjar tro att de medvetet har valt att stänga det även av andra anledningar, såsom vad har framkommit i trådar här på Familjeliv i form av missförhållanden och ett ytterst barnfientligt ställe.

• Svar på tråden Beslut om att utredningshemmet BROMSTENSGÅRDEN ska avvecklas!
  • Anonym (Ida)

Har du någon länk till de tidigare trådarna om stället?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Skatteflykt) skrev 2026-01-28 22:49:56 följande:
    Varsågod!

Här är ett omdöme om Bromstensgården från en anställd: jobinside.se/omdomen/bromstensgarden-1351
    Usch då. Jag tror i och för sig att det är rätt vanligt, det är inte bara Bromstensgården det gtäller. Familjerna får höra att de ska få hjälp i relationen till sina barn, och i att få vardagen att fungera bättre, av erfaren personal på utredningshemmet.

I själva verket handlar det om att socialtjänsten har BESTÄLLT en uppräkning av fel och brister hos föräldrarna, och så många negativa observationer som möjligt ("mamman såg inte att flickan höll på att klämma fingrarna i dörren"), som de ska använda för att få igenom ett LVU. Som de redan har bestämt sig för. Och finns det inga fel och brister hos föräldrarna, så måste personalen - precis som det står i omdömet - hitta på några. Jag förstår inte hur det här fortfarande får förekomma..?

Dessutom är personalen oftast inte särskilt "erfaren" på dessa ställen heller, det brukar vara unga kvinnor utan egna barn som arbetar i familjerna, och utredaren/utredarna är en eller ett par socionomer, som är insnöade i sina psykologiska teorier och ofta inte heller klarar av att umgås med och ta hand om barn i praktiken.

• Anonym (xxx)

Det värsta med just Bromstensgården var annars (det här är 20-25 år sedan) att en anställd där raggade familjer till sin mammas egna behandlingshem i Finspång. Han var alltså med i besluten och bestämde att den här familjen behöver bo på ett HVB-hem (familjebehandlingshem), "det här i Finspång känner jag till, det är jättebra just för familjer med den här familjens problematik!".

Han rekommenderade i själva verket ALLTID just det hemmet, och ingen visste att han var son i huset där... det var så otroligt dåligt att ingen chef reagerade och kollade upp om det fanns en koppling. Numera äger han hemmet i Finspång själv. 

Svar på tråden Beslut om att utredningshemmet BROMSTENSGÅRDEN ska avvecklas!