• Anonym (Söt)

Alltid något sött att äta/dricka var dag.?

Äter/dricker ni sött var dag? Då menar jag inte i form utav läsk, kakor, godis, glass etc utan sötade yoghurtar, juice, saft, sylt, flingor, mjölk, socker i kaffe/te mm. 

Det är ju mycket på tapeten nu med viktmedicin och matbrus. Stort problem med just matbrus är ju socker. I mycket många äter och dricker vardag är de mer socker i än vad vi behöver. Även de som det står att det är mindre socker i. 

• Svar på tråden Alltid något sött att äta/dricka var dag.?
  • cosinus

i Matväg äter jag väldigt lite sötade produkter.

flingor, yoghurt och sånt - vill ha det så naturellt det går.

havregrynsgröt äter jag utan sylt. Bara mjölk till.

Men godis är gott, en bullbit slinker ner om det finns på jobbet.

Äter nog något sött nästan varje dag. Men inte mycket. Precis ätit middag och avslutade med några bitar polly t ex. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Be) skrev 2026-01-30 07:21:29 följande:

Alltså det är inte ett långt liv det handlar om, utan hur många friska år man får.

Lite socker har ingen dött av, äter själv lite goda saker på helgen. Och naturligtvis vid de stora högrtiderna och ibland vid restaurangbesök. Men inte hela tiden. För det ger ojämn energi, tar kål på kollagenet i huden och stressar insulinsystemet så att man får bl.a. diabetes.

Det är stor skillnad på långsamma och snabba kolhydrater. En del rätt snabba är så bra att man ändå ska äta dem, som frukt och bär. Men en hel frukt är ändå långsammare än vitt socker, öl och vitt bröd utan fibrer.

Sedan beror det på hur du kombinerar mat. Äter du t.ex.. en ostsmörgås med vitt bröd så blir helheten lpngsammare. Men du missar fibrerna som finns i grövre btöd som magen behöver och som gör brödet långsammare att smälta. 

Vad menar du med att helheten blir långsammare? Kolhydraterna i vitt bröd är väl lika snabba oavsett ost eller ej? 
  • Anonym (m)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-30 18:08:03 följande:
    Vad menar du med att helheten blir långsammare? Kolhydraterna i vitt bröd är väl lika snabba oavsett ost eller ej? 
    Kroppen tar väl inte upp de snabba kolhydraterna på en gång, det blir utblandat och tas upp under en längre tid, blir inte så koncentrerat att kroppen tar upp alla de snabba kolhydraterna direkt, antar jag menas med att helheten blir långsammare.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-30 18:08:03 följande:
    Osten på mackan innehåller fett vilket gör att helheten spjälkas långsammare. Det låter inte klokt men det bästa fikabrödet för en diabetiker är en biskvi.
  • Anonym (Choklad)
    Anonym (Söt) skrev 2026-01-28 23:38:10 följande:
    Alltid något sött att äta/dricka var dag.?

Äter/dricker ni sött var dag? Då menar jag inte i form utav läsk, kakor, godis, glass etc utan sötade yoghurtar, juice, saft, sylt, flingor, mjölk, socker i kaffe/te mm. 

Det är ju mycket på tapeten nu med viktmedicin och matbrus. Stort problem med just matbrus är ju socker. I mycket många äter och dricker vardag är de mer socker i än vad vi behöver. Även de som det står att det är mindre socker i. 

Av det du räknar upp så använder jag mjölk i kaffet. Gillar inte sötad yoghurt, juice och liknande.

Däremot gillar jag choklad. Det blir kanske inte exakt varje dag men ofta. Ser väl inget större problem med det. Har man bra kostvanor i stora drag så tror jag inte man behöver fundera så mycket på detaljer. 
  • Anonym (Be)
    Anonym (Minna) skrev 2026-01-30 19:22:35 följande:
    Osten på mackan innehåller fett vilket gör att helheten spjälkas långsammare. Det låter inte klokt men det bästa fikabrödet för en diabetiker är en biskvi.
    Proteinet i osten är också bra.
  • Anonym (Faktiskt)
    Anonym (Be) skrev 2026-01-31 09:37:35 följande:
    Proteinet i osten är också bra.
    Finns mycket i ost som är bra.

Om man inte är allergisk mot ost skulle jag rekommendera att äta det varje dag.

Styrketränar man är det och ägg nåt av det viktigaste.
  • Anonym (Be)
    Anonym (Faktiskt) skrev 2026-01-31 09:56:29 följande:

Protein förbränns långsammare än snabba kolvydrater.
  • Anonym (Faktiskt)
    Anonym (Be) skrev 2026-01-31 10:11:38 följande:
    Protein förbränns långsammare än snabba kolvydrater.
    Vilket är bra!
  • Anonym (Be)
    Anonym (Faktiskt) skrev 2026-01-31 09:56:29 följande:

Ja ost har bra proteiner och har även även fett, vilket för att man känner sig mätt längre.

Men mest omättat fett, så man kan inte äta det helt ohämmat. Lagom är bäst!
  • Anonym (Faktiskt)
    Anonym (Be) skrev 2026-01-31 17:33:17 följande:
    Ja ost har bra proteiner och har även även fett, vilket för att man känner sig mätt längre.

Men mest omättat fett, så man kan inte äta det helt ohämmat. Lagom är bäst!
    Absolut!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Minna) skrev 2026-01-30 19:22:35 följande:
    Intressant! Läst lite om snabba och långsamma kolhydtater men aldrig tidigare hört att det spelar roll om man äter protein och fett till
Svar på tråden Alltid något sött att äta/dricka var dag.?