• Anonym (Söt)

Alltid något sött att äta/dricka var dag.?

Äter/dricker ni sött var dag? Då menar jag inte i form utav läsk, kakor, godis, glass etc utan sötade yoghurtar, juice, saft, sylt, flingor, mjölk, socker i kaffe/te mm. 

Det är ju mycket på tapeten nu med viktmedicin och matbrus. Stort problem med just matbrus är ju socker. I mycket många äter och dricker vardag är de mer socker i än vad vi behöver. Även de som det står att det är mindre socker i. 

• Svar på tråden Alltid något sött att äta/dricka var dag.?
  • Anonym (Faktiskt)
    Anonym (Be) skrev 2026-01-31 17:33:17 följande:
    Ja ost har bra proteiner och har även även fett, vilket för att man känner sig mätt längre.

Men mest omättat fett, så man kan inte äta det helt ohämmat. Lagom är bäst!
    Absolut!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Minna) skrev 2026-01-30 19:22:35 följande:
    Osten på mackan innehåller fett vilket gör att helheten spjälkas långsammare. Det låter inte klokt men det bästa fikabrödet för en diabetiker är en biskvi.
    Intressant! Läst lite om snabba och långsamma kolhydtater men aldrig tidigare hört att det spelar roll om man äter protein och fett till
  • Anonym (Be)
    Anonym (Minna) skrev 2026-01-30 19:22:35 följande:
    Osten på mackan innehåller fett vilket gör att helheten spjälkas långsammare. Det låter inte klokt men det bästa fikabrödet för en diabetiker är en biskvi.
    Det beror väl på att det är mandelmjöl och ägg i biskvin, tänker jag. De båda ingredienserna är det mycket protein i. Och proteinet är långsamt förbränt, så det kan hålla nere blodsockerreaktionen lite mer. 
    Men sockret i kakan ger ändå en viss reaktion. 

Är det mest socker och vitt mjöl i en kaka så blir det väldigt snabba kolhydrater. Blodsockertopp! 

Smöret gör varken till eller från i något av fallen. Fetter i normala doser påverkat inte blodsockret. Men det klart, mycket mättat fett som finns i smör och ister kloggar igen blodkärlen.
  • Mayjel

Ja, i form av frukter eller bär. Om vintern blir det många apelsiner och clementiner. Gör också en del kompotter. Varm frukt i sin egen sås är godare på vintern, om sommaren så är det kall juice och färska frukter som gäller. 

Sen så äter jag också produkter med tillsatt socker men det är en annan femma. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Be)

Förtydligande:

Protein förbränns långsamt, därför blir det inga riktiga blodsockertoppar när man äter det. 

Fett fördröjer förbränningen av måltiden, så därför går det hela  lite långsammare, än om man bara skulle ha ätit snabba kolhydrater under den måltiden. 
    Tar du t.ex. en klunk olivolja på tom mage så påverkar det inte blodsockret. 

Snabba kolhydrater går verkligen snabbt. Där är vitt mjöl och öl lika illa som rent socker. Många vet inte det.

Men rotfrukter som potatis,morötter, kålrot, palsternacka, och rödbeta t ex.  är också relativt snabba, men de omvandlas till långsammare kolhydrater när de svalnat.
    Detsamma gäller ris och pasta (men ris och pasta måste förvaras i kylskåp om de ska sparas, annars risk för bakterietillväxt). 

En annan orsak till att det inte blir lika häftiga reaktioner på en måltid  med rotfrukter är att man oftast äter något med protein till, som fisk, ägg, kyckling, bönor, linser, rött kött eller ost. Det gör ju hela måtiden långsammare.

En hel frukt är långsammare än juice och rent socker. 

Äkta surdegsbröd och bröd med delar av hela korn i är långsammare än vanligt bröd. 

• Anonym (Självklart)

Jag har aldrig känt av en blodsockertopp i hela mitt liv. Om jag någon gång ätit för mycket sötsaker på begränsad tid så kan det kännas lite skumt i magen men det är det enda.
    Känner ni som skriver här av sockerpåslag? Är det normalt att kunna känna det?

• Anonym (Be)
    Anonym (Självklart) skrev 2026-02-02 15:12:58 följande:

Jag har aldrig känt av en blodsockertopp i hela mitt liv. Om jag någon gång ätit för mycket sötsaker på begränsad tid så kan det kännas lite skumt i magen men det är det enda.
    Känner ni som skriver här av sockerpåslag? Är det normalt att kunna känna det?

Man känner sig lite piggare och fylld med lite mer energi.

Men har man i sig själv en bra förbränning, fixar kroppen så att det blir en jämn reaktion och jämn energi genom att skicka ut en massa insulin i kroppen. Då märker du kanske ingen skillnad alls efter en sockerchock.

Men insulinchocker är inte bra för kroppen i det långa loppet. Leder till att kroppen är svårare att reglera blodsockret med tiden. Blir det riktigt illa får du diabetes. Brukar dyka upp i medelåldern. 

Motionerar du direkt efter högt sockerintag kan du balansera det hela lite, för då använder kroppen sockret direkt till kroppsrörelse. 

Man kan också känna att man har haft en blodsockertopp på att man istället tappar energi efter ca 1 1/2 timme, för då blir man istället trött. Men även här kan en ung stark kropp fixa så att man inte märker av det så mycket av det.

Men även unga kan känna den här berg och dalbanan i energi om de konstant håller på och äter skräpmat med mycket socker. Diabetes II har börjat gå ner i åldrarna.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Be) skrev 2026-02-01 22:13:02 följande:
    Det beror väl på att det är mandelmjöl och ägg i biskvin, tänker jag. De båda ingredienserna är det mycket protein i. Och proteinet är långsamt förbränt, så det kan hålla nere blodsockerreaktionen lite mer. 
    Men sockret i kakan ger ändå en viss reaktion. 

Är det mest socker och vitt mjöl i en kaka så blir det väldigt snabba kolhydrater. Blodsockertopp! 

Smöret gör varken till eller från i något av fallen. Fetter i normala doser påverkat inte blodsockret. Men det klart, mycket mättat fett som finns i smör och ister kloggar igen blodkärlen.
    Nej, fett kleggar inte igen blodkärlen. Socker kleggar igen blodkärlen.. Våra kroppar består liksom av mättat fett och kolesterol, det är inte farligt för oss. 
  • Anonym (Jo)

Det gör jag men inte så mycket.

• Anonym (Be)
    Anonym (jösses) skrev 2026-02-02 17:51:14 följande:
    Nej, fett kleggar inte igen blodkärlen. Socker kleggar igen blodkärlen.. Våra kroppar består liksom av mättat fett och kolesterol, det är inte farligt för oss. 
    Det handlade om mättat fett, inte allt fett.

Fett som finns i fisk, nötter, mandel och olivolja är nyttigt för oss och våra blodkärl.

Om det skulle vara så väldigt nyttigt med mättat fett, hur kommer det sig att det finns ett samband mellan intag av rött kött och hjärt- och kärlsjukdomar?

Till och med i hälsovårdsministern i USA, Kennedy jr's hälsorekommendationer, så står det i texten att man ska hålla nere intag av mättat fett!

Sedan finns rött kött ändå med som en av de viktigaste basfödorna i bilden av deras hälsopyramid. Men det är nog mycket en eftergift till den enormt starka köttlobbyn i USA. Och texten motsäger bilden.

En köttlobby som höll på att knäcka Oprah Whiney, efter det att det nämnts i hennes program för ett 20- tal år sedan att man borde dra ner på rött kött. (Trots att Oprah är mycket rik och har duktiga advokater.)

Vi är gjorda för att äta rött kött från vilda djur. De djuren har mycket mindre fett än tamdjur, och dessutom mer Omega-3 fetter, eftersom de betar friskt gräs. (Dessutom var människorna mer fysiskt aktiva när vi var jägare och samlare och kunde göra av med mer fett.)

En sak som förvånar de flesta forskare är också att hälsoråden i USA avråder från att äta fröolja. Det finns bra och sämre fröoljor. Onödigt att dra alla över en kam, när det inte finns stöd i forskningen för det. 
  • Anonym (jösses)

Läs på lite innan du yttrar dig.

Anonym (Be) skrev 2026-02-02 19:06:15 följande:
    Det handlade om mättat fett, inte allt fett.

Fett som finns i fisk, nötter, mandel och olivolja är nyttigt för oss och våra blodkärl.

Om det skulle vara så väldigt nyttigt med mättat fett, hur kommer det sig att det finns ett samband mellan intag av rött kött och hjärt- och kärlsjukdomar?

Till och med i hälsovårdsministern i USA, Kennedy jr's hälsorekommendationer, så står det i texten att man ska hålla nere intag av mättat fett!

Sedan finns rött kött ändå med som en av de viktigaste basfödorna i bilden av deras hälsopyramid. Men det är nog mycket en eftergift till den enormt starka köttlobbyn i USA. Och texten motsäger bilden.

En köttlobby som höll på att knäcka Oprah Whiney, efter det att det nämnts i hennes program för ett 20- tal år sedan att man borde dra ner på rött kött. (Trots att Oprah är mycket rik och har duktiga advokater.)

Vi är gjorda för att äta rött kött från vilda djur. De djuren har mycket mindre fett än tamdjur, och dessutom mer Omega-3 fetter, eftersom de betar friskt gräs. (Dessutom var människorna mer fysiskt aktiva när vi var jägare och samlare och kunde göra av med mer fett.)

En sak som förvånar de flesta forskare är också att hälsoråden i USA avråder från att äta fröolja. Det finns bra och sämre fröoljor. Onödigt att dra alla över en kam, när det inte finns stöd i forskningen för det. 
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Be) skrev 2026-02-02 15:35:48 följande:
    Man känner sig lite piggare och fylld med lite mer energi.

Men har man i sig själv en bra förbränning, fixar kroppen så att det blir en jämn reaktion och jämn energi genom att skicka ut en massa insulin i kroppen. Då märker du kanske ingen skillnad alls efter en sockerchock.

Men insulinchocker är inte bra för kroppen i det långa loppet. Leder till att kroppen är svårare att reglera blodsockret med tiden. Blir det riktigt illa får du diabetes. Brukar dyka upp i medelåldern. 

Motionerar du direkt efter högt sockerintag kan du balansera det hela lite, för då använder kroppen sockret direkt till kroppsrörelse. 

Man kan också känna att man har haft en blodsockertopp på att man istället tappar energi efter ca 1 1/2 timme, för då blir man istället trött. Men även här kan en ung stark kropp fixa så att man inte märker av det så mycket av det.

Men även unga kan känna den här berg och dalbanan i energi om de konstant håller på och äter skräpmat med mycket socker. Diabetes II har börjat gå ner i åldrarna.
    Tack för alla info om sockertoppar.
    Är 45 nu. Borde kanske börja dra ner lite på socker. Skräpmat äter jag sällan men en del sötsaker äter jag av varje dag även fast det är ganska rimliga mängder, fast att de är rimliga håller nog inte alla med om😉
  • Anonym (Be)
    Anonym (Självklart) skrev 2026-02-04 04:26:35 följande:
    Tack för alla info om sockertoppar.
    Är 45 nu. Borde kanske börja dra ner lite på socker. Skräpmat äter jag sällan men en del sötsaker äter jag av varje dag även fast det är ganska rimliga mängder, fast att de är rimliga håller nog inte alla med om😉
    Ja det är ju det som man äter varje dag som kan påverka hälsan. Idag och på längre sikt. Inte om man äter någon gång på helgen.

Mycket socker förändrar dessutom tarmfloran så att immunförsvaret blir lite sämre.
  • GrannyGoodness
    Anonym (Söt) skrev 2026-01-28 23:38:10 följande:
    Alltid något sött att äta/dricka var dag.?

Äter/dricker ni sött var dag? Då menar jag inte i form utav läsk, kakor, godis, glass etc utan sötade yoghurtar, juice, saft, sylt, flingor, mjölk, socker i kaffe/te mm. 

Det är ju mycket på tapeten nu med viktmedicin och matbrus. Stort problem med just matbrus är ju socker. I mycket många äter och dricker vardag är de mer socker i än vad vi behöver. Även de som det står att det är mindre socker i. 

Jag uteslöt nyligen allt refinerat socker ut min diet.

Vi behöver ju dock socker, men jag får det nu uteslutande genom frukt, så som naturen avser.
  • Anonym (jösses)
    GrannyGoodness skrev 2026-02-04 20:03:24 följande:
    Jag uteslöt nyligen allt refinerat socker ut min diet.

Vi behöver ju dock socker, men jag får det nu uteslutande genom frukt, så som naturen avser.
    Nej vi behöver inte socker, vi behöver glukos, det kan levern skapa själv på egen hand.
Svar på tråden Alltid något sött att äta/dricka var dag.?