• Anonym (Okkkk)

Sambo som hänger mycket runt sin kvinnliga kollega

Jag och min sambo har varit tillsammans i flera år. Han har sedan en tid tillbaka börjat på ett nytt jobb, där det då finns en kollega som är i 25-årsåldern. Hon är ganska mycket yngre än min sambo. Jag har en vän som jobbar väldigt nära min sambo så hon brukar se honom. Hon har bland annat sett att min sambo och den kvinnliga kollegan ofta äter lunch och ofta bara dom två, alltså att dom går ut och äter. Och att dom ofta ringer varandra på jobbtid eller söker upp varandra för att prata. Även att han håller upp dörrar för henne. Men vad jag förstått så umgås dom mycket under arbetstid och jag ställer mig såklart frågande till den här vänskapen. 

Jag har såklart sökt på den här kvinnan och hon är riktigt snygg. Har dessutom fått höra att hon har hållit på med någon annan manlig kollega och att flera andra är intresserade av henne.

Min sambo avskyr svartsjuka och ser inte problemet i att ha vänner av motsatt kön. Av denna anledning drar jag mig från att ta upp detta. Vet ju att det förmodligen kommer leda till konflikt. Värsta tänkbara vore ju om han är intresserad av henne. 
    Jag har gått igenom hans telefon i smyg och kan se att han har hennes privata nummer sparat. Det finns några SMS mellan dom, men av det jag sett så står det bara om jobbsaker. Men oavsett så känns det ändå konstigt? 

Hjälp. 

• Svar på tråden Sambo som hänger mycket runt sin kvinnliga kollega
  • Anonym (Sebbe)
    Anonym (Trams) skrev 2026-01-30 18:44:53 följande:

Försök bli av med din svartsjuka eller lämna förhållandet. 
    Det kommer aldrig gå annars.

Hade du reagerat likadant om kollegan var en man? 

Att hon är yngre och snygg betyder INTE att hon inte har andra kvaliteter att erbjuda. Han kanske tycker om henne som människa, som vän/arbetskompis eller vad man nu än vill kalla det. Han kanske ser bortom hennes yttre. Du verkar dock ytlig. Så en snygg, ung kvinna kan bara värderas utifrån sitt yttre? Hennes utseende är givetvis det enda hon har att erbjuda? 

Män tenderar vara väldigt ytliga. och om hon har något mer att erbjuda är det ännu farligare. Det innebär bara större risk för djupare känslor.
  • Anonym (M)

Förstår att du mår dåligt. Du ska nog ändå prata med honom. Jag tror ändå det är rätt vanligt med någon form av faktiskt och/eller emotionell otrohet om det du beskriver kring din sambo stämmer. Jag tror ändå det är bättre att få ut det hela i det öppna och prata om det så att om inget ännu hänt kanske han kan ta sitt förnuft till fånga om han ändå egentligen vill vara med dig Och detta mer är en spännande sido-upplevelse som lite grann spårat. jag har erfarenhet av att vara där din sambo är och hur det kan smyga sig från rent professionel relation till att man börjar känna mer fastän man inte alls tänkt det från början och inte alls vill vara sådan. Jag har hamnat där en gång för många många år sedan och numer undviker jag att ta stegen som skulle kunna leda ner den vägen. Exempelvi - jag skulle undvika att umgås över lunch på tu man hand i den mån jag kan med en manlig kollega som har ens minsta potential att upplevas (av mig) som attraktiv.
    iallafall jag vet nog rätt tidigt om det finns minsta gnutta av att man tycker någon är attraktiv objektivt och numer sätter jag på bromsen hårt från första stund för jag vill aldrig hamna där igen. Jag undrar om din sambo har koll på sig själv här. 

• Anonym (Medmänniska)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-30 19:45:56 följande:
    Så ung, snygg, han tycker om henne som människa och har flera andra kvalitéer att erbjuda. 

Hur gjorde du just saken bättre tycker du? LOL
    Men när ska ni lära er att man inte kan äga en annan människa? 

Que sera, sera. 

Och tänk om man är bixexuell, ska man inte få ha några vänner alls då eller göra något utan sin partner överhuvudtaget eller hur resonerar ni då?
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-30 19:45:56 följande:
    Så ung, snygg, han tycker om henne som människa och har flera andra kvalitéer att erbjuda. 

Hur gjorde du just saken bättre tycker du? LOL
    Ja, så kan det vara, men vad ska ts göra åt saken? OM det nu är så att han är intresserad av henne så kan ts tyvärr inte stoppa det.

Men min poäng är att han inte måste vara intresserad av henne bara för att hon är ung och riktigt snygg. Han kanske inte tycker att hon är snygg, eller så gör han det men värderar annat högre. Eller så gillar han henne bara som kompis, för att hon till exempel är snäll och rolig, och lägger ingen vikt vid hennes utseende. Att hon är ung och snygg är ingen automatisk regel för otrohet..
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Medmänniska) skrev 2026-01-30 20:54:17 följande:

Que sera, sera. 

Och tänk om man är bixexuell, ska man inte få ha några vänner alls då eller göra något utan sin partner överhuvudtaget eller hur resonerar ni då?
    Ja, jag ställer mig också frågande till hur resonemanget går när det gäller bisexuella människor. Måste ju vara hemskt att vara i en relation som bisexuell då det bör innebära att man inte får eller kan ha några vänner alls då. Haha. 
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Sebbe) skrev 2026-01-30 19:59:52 följande:
    Män tenderar vara väldigt ytliga. och om hon har något mer att erbjuda är det ännu farligare. Det innebär bara större risk för djupare känslor.

Ts kan inte hindra eventuella djupare känslor. 

Men jag antar då att du anser att bisexuella personer inte kan ha några vänner alls när de är i förhållanden?

• Olsdotter
    Anonym (Okkkk) skrev 2026-01-30 18:36:04 följande:

Om jag tog upp det här med honom så skulle han förmodligen säga att han inte alls är intresserad av henne. Han har alltid haft vissa kvinnliga kompisar. Fast han brukar inte umgås med dom ensam längre. 

Jag mår så dåligt. Hon är riktigt snygg, och vad jag förstått så har hon många män efter sig. Tyvärr ser jag ut som skit jämfört med henne. Vidare har jag fått höra att dom ofta sitter bredvid varandra på olika möten och att dom ofta går ut genom dörren samtidigt osv och att min sambo helt enkelt ofta hänger runt henne. Den här kvinnan har tydligen legat med en annan manlig kollega. Nä alltså jag mår så dåligt.  

Jag tror att du behöver skifta fokus helt, även fast jag begriper att det är jättesvårt.

Ju mer du funderar över vad din man gör på jobbet, desto sämre kommer du att må.

Vad tror du om att söka annat boende och berätta för din man att du slutat lita på honom pga jobbsituationen och att du därför behöver flytta för att få tid att ta hand om dig själv och läka? Alternativt förstås be honom flytta ut.
  • Anonym (???)

Om jag tog upp det här med honom så skulle han förmodligen säga att han inte alls är intresserad av henne. Han har alltid haft vissa kvinnliga kompisar. Fast han brukar inte umgås med dom ensam längre. 

Jag mår så dåligt. Hon är riktigt snygg, och vad jag förstått så har hon många män efter sig. Tyvärr ser jag ut som skit jämfört med henne. Vidare har jag fått höra att dom ofta sitter bredvid varandra på olika möten och att dom ofta går ut genom dörren samtidigt osv och att min sambo helt enkelt ofta hänger runt henne. Den här kvinnan har tydligen legat med en annan manlig kollega. Nä alltså jag mår så dåligt.  

Hur har ni det annars? Har ni ett bra förhållande tycker du? Har han förändrats sista tiden? Hans attityd mot dig eller liknande?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Medmänniska) skrev 2026-01-30 20:54:17 följande:

Que sera, sera. 

En vän ska man kunna berätta om för partnern. Om man inte har nåt att dölja så berättar man spontant att "åh idag hade jag så kul med Anna på rasten och vi testade ett nytt lunchställe" etc. Man får inte hörs talas genom genvägar att sambon hänger 24/7 med nån man inte vet det är. 

Och en partner ska absolut kunna introducera om man nu är så otroligt tighta som sambon och den här tjejen har blivit. Det betyder dock inte att man ska vara med varje gång de träffas. Men en introduktion ska vara möjlig. Vilket inte är möjligt om relationen på något vis är hemlig. 

Jag skulle tycka det var konstigt även om min kille hade en manlig superbästis som ham hängde med hela dagarna och gjorde massor av saker med som jag aldrig hade hört talas om eller hade fått träffa. 
  • Anonym (Patricia)

Men skärpning folket.. 

Självklart kan en man och kvinna vara vänner genom att alla respekterar varandras partners och att man inte gör vad som helst och hur som helst utifrån det. 

Funkar skitbra för majoriteten av folket.  

Jag har många manliga vänner både gifta och singlar och ingen av oss skulle ens komma på tanken att äventyra vänskapen då vi helt och fullt respektear varandras partners och har tydliga gränser i

Vi är alla vänner via hobbys,  genom våra barn , kollegor , barndomskompis etc  vissa män blev jag vän med via deras fruar.  
    Vi ör familj liksom.  Den innersta kretsen man umgås tajt med.  

Poängen ligger i just det jag skrev från början.. att vänskapen fungerar är att vi alla vet vart gränsen går . Skulle någon börja bete sig lite annorlunda plötsligt och vara lite mer förtrogen än vanligt skulle det vara en röd flagga för oss alla och det skulle INTE stanna mellan fyra ögon utan raskt signaleras öppet mellan oss att nånting inte stämmer.  

• Anonym (Skit)

Är det din egen bedöming att du "ser ut som skit" i jämförelse med henne, eller har någon antytt det?

En av mina f.d. var otrogen med en yngre kvinna på jobbet och jag blev förtvivlad och tyckte jag såg ful ut i spegeln efter att ha fått reda på det. Man är ofta själv den som dömer sig hårdast tyvärr. Jag tror inte alls du "ser ut som skit", men jag skulle föreslå att du lämnar honom medan tid är. Det är uppenbart att han tycker om att vara nära henne och prata med henne. Även om det kanske är vänskapligt iallafall från hennes sida, så vet vi ju att män inte har några problem med att göra charmoffensiver när "fältet är fritt"-
  • Anonym (Medmänniska)
    Anonym (Betty) skrev 2026-01-31 08:53:20 följande:
    En vän ska man kunna berätta om för partnern. Om man inte har nåt att dölja så berättar man spontant att "åh idag hade jag så kul med Anna på rasten och vi testade ett nytt lunchställe" etc. Man får inte hörs talas genom genvägar att sambon hänger 24/7 med nån man inte vet det är. 

Och en partner ska absolut kunna introducera om man nu är så otroligt tighta som sambon och den här tjejen har blivit. Det betyder dock inte att man ska vara med varje gång de träffas. Men en introduktion ska vara möjlig. Vilket inte är möjligt om relationen på något vis är hemlig. 

Jag skulle tycka det var konstigt även om min kille hade en manlig superbästis som ham hängde med hela dagarna och gjorde massor av saker med som jag aldrig hade hört talas om eller hade fått träffa. 
    Jag håller med om att bästa motoffensiven är "låt mig träffa den här Anna som jag hör att du blivit så god vän med". Det blir ofta mer verkligt då för den andra att det finns en person bakom som blir djupt sårad om jag går vidare i min lilla love-bubble, om det nu finns något sånt.

I övrigt svarade du inte på mitt inlägg alls så jag vet inte riktigt varför du citerade det? Får bisexuella ha egna vänner och hobbies alls eller ska de bara få träffa andra personer i närvaro av sin partner?
  • Anonym (Medmänniska)

Eller ska mannen kanske visa foton på alla så att partnern kan bedöma hur snygg personen är som han äter lunch med?

Och säga att det går minsann inte med blonda Jenny på sälj, men Birgitta på löneavdelningen med de konstiga ögonryckningarna och kalkonhalsen kan du luncha med, varannan torsdag. 

Det går ju inte, förstår ni väl...? Obestämd

Kan man inte lita på sin partner så är det i regel redan för sent. 

• Fjäril kär

Utseende och snygghet är ju högst relativt och personliga preferenser vad man attraheras av.

Så det är bra naivt att tro att otrohet handlar om enbart bildsköna människor.. man kan falla pladask för någons egenskaper och personlighet trots att det yttre kanske lämnar en del att önska..  

Även supermodeller blir bedragen liksom... 

• Anonym (Mi)

Självklart ska man kunna ha jobbkompisar oavsett kön. Men jag undrar om han själv pratar om henne eller verkar dölja något, och om han pratar om henne som andra jobbkompisar eller det känns konstigt? Min sambo pratar om sina kollegor, tjejer som killar, de dagar de hängt på jobbet. Reagerade en gång (inte sagt det till honom) när han kommenterade något om en kollegas kroppsbyggnad, aldrig hört honom nämna om någon annan kollegas fysik, å andra sidan kan man ju nämna det oavsett om det är något man verkligen tänker på vare sig det är positivt eller negativt och oavsett kön utan att det behöver betyda något. Jag glömde bort det rätt snabbt för aldrig haft något skäl att misstro honom. Hade han pratat massor om hur hon var och såg ut osv hade jag absolut reagerat. Men annars ser jag det som positivt att han berättar, känns liksom inte som att han döljer något. Jag var under en period litet tightare med en kille på jobbet. Absolut inga som helst känslor, men någon hade ju kunnat tänka vi verkade tighta och nämna för någon av våra partners om den känt dem. Men skulle också förvåna mig, massor av vänskap över könsgränserna på mitt jobb så tror ingen skulle reagera om det inte var något utöver det vanliga.

• Anonym (H)

Det konstiga är ju att människor kan bli förälskade, men ändå har kvar ankytningen till sin partner. Vet inte alls om det har hänt TS partner, utan skriver bara generellt. 

Om det skulle vara så, vad kan TS göra? Hon kan ta upp med honom förändringar som eventuellt har uppkommit i hans beteende i deras förhållande på den sista tiden. Så att han blir uppmärksam på att det händer saker i hans eget förhållande, och själv börjar fundera på vad det kan bero på. Inser att han har börjat sätta saker på spel.

Är man ledsen så tycker man att man ser ut som "skit", utan att det är sanningen. 

TS, hitta något utanför hemmet att göra ibland eller en hobby som kan lägga beslag på din uppmärksamhet ibland. Så att inte hela ditt liv blir uppbundet i detta grubblande. 

• Anonym (Sebbe)
    Fjäril kär skrev 2026-01-31 13:20:31 följande:

Utseende och snygghet är ju högst relativt och personliga preferenser vad man attraheras av.

Så det är bra naivt att tro att otrohet handlar om enbart bildsköna människor.. man kan falla pladask för någons egenskaper och personlighet trots att det yttre kanske lämnar en del att önska..  

Även supermodeller blir bedragen liksom... 

Även fotomodeller släpper inte till, och då kommer ett villigt villebråd i ens väg. Män vill främst ha sex.

• Anonym (H)
    Anonym (Sebbe) skrev 2026-02-01 13:49:59 följande:

Även fotomodeller släpper inte till, och då kommer ett villigt villebråd i ens väg. Män vill främst ha sex.

De flesta lite äldre män vill ha sex, men också något mer.
Svar på tråden Sambo som hänger mycket runt sin kvinnliga kollega