• Anonym (Okkkk)

Sambo som hänger mycket runt sin kvinnliga kollega

Jag och min sambo har varit tillsammans i flera år. Han har sedan en tid tillbaka börjat på ett nytt jobb, där det då finns en kollega som är i 25-årsåldern. Hon är ganska mycket yngre än min sambo. Jag har en vän som jobbar väldigt nära min sambo så hon brukar se honom. Hon har bland annat sett att min sambo och den kvinnliga kollegan ofta äter lunch och ofta bara dom två, alltså att dom går ut och äter. Och att dom ofta ringer varandra på jobbtid eller söker upp varandra för att prata. Även att han håller upp dörrar för henne. Men vad jag förstått så umgås dom mycket under arbetstid och jag ställer mig såklart frågande till den här vänskapen. 

Jag har såklart sökt på den här kvinnan och hon är riktigt snygg. Har dessutom fått höra att hon har hållit på med någon annan manlig kollega och att flera andra är intresserade av henne.

Min sambo avskyr svartsjuka och ser inte problemet i att ha vänner av motsatt kön. Av denna anledning drar jag mig från att ta upp detta. Vet ju att det förmodligen kommer leda till konflikt. Värsta tänkbara vore ju om han är intresserad av henne. 
    Jag har gått igenom hans telefon i smyg och kan se att han har hennes privata nummer sparat. Det finns några SMS mellan dom, men av det jag sett så står det bara om jobbsaker. Men oavsett så känns det ändå konstigt? 

Hjälp. 

• Svar på tråden Sambo som hänger mycket runt sin kvinnliga kollega
  • Anonym (Betty)
    ITrust skrev 2026-02-07 08:17:26 följande:

Haha, ingenting i det ts beskriver bevisar någon otrohet. Nej, det är inte respektlöst mot sin partner att vara god vän med en arbetskollega av motsatt lön. Inte så att de umgås på fritiden? Bjuda på lunch betyder inte att man är intresserad av någon. Har du aldrig bjudit en vän på lunch? 

Just det, kollegan anses vara snygg, och jag kan utläsa att det verkar vara där skon klämmer allra mest. Detta hade sannolikt inte blossat upp till samma typ av diskussion om kollegan inte vore snygg. Ska ts sambo sålla bort arbetskamrater som är snygga och bara behålla de som är fula, så att ts känner sig mer säker? Otroligt barnsligt och oattraktivt beteende att börja sura för att sambon har en kollega som råkar se bra ut.

Lunch, samtal, hålla upp dörren och så vidare - allt det där är normala saker för en artig människa. Sedan betyder det inte att sambon inte kan vara intresserad, han KAN vara det. Informationen som framgår här räcker dock inte för att dra den slutsatsen och betrakta det som någon slags universell sanning. Att dessutom snoka i någon annans privata mobiltelefon är, precis som en annan nämnde, ett rejält övertramp. Aldrig att jag skulle vilja vara sambo med en människa som snokar i min mobil.

Nej det är inte normalt en man 40+, bjuder en 25 årig snygg tjej på lunch under parollen att man är bästisar. En "bästis" som flickvännen inte ens vet om.

Och det är väl där skon klämmer mest. 

Antingen är du själv en man som hade velat komma undan med samma beteende och föröka komma undan med klassikerna "du är bara svartsjuk" eller "det är inte konstigare än om det hade varit en man".

Eller så är du en fruktansvärt naiv och godtrogen kvinna. 

• Anonym (???)

Den hemliga kollegan bara råkade vara ung och snygg..

• Anonym (L)

Nu stod det inte att han bjuder sin kollega på lunch? det stod att de äter ihop.

Jag har en väldigt nära relation till en manlig kollega, 10-15 år yngre. Vi har jobbat ihop väldigt intensivt. Sedan försvann han bara. Det visade sig att han skulle skiljas o kände förtroende för mig så vi har haft många förtroliga samtal, men fortsätter även jobba ihop. Numera mindre intensivt.

Min man gillade det inte o uttryckte oro o svartsjuka. Jag var öppen med min kontakt o började inte smussla med den men drog ner lite på den av hänsyn till min man.

Lever man ihop så måste man visa hänsyn o respekt för sin partner, även om dennes känslor är obefogade?. Man kan inte bara vifta bort det för att man inte gillar svartsjuka?

Man måste ju kunna prata om sådant här. Och lösa det. Jag har fortfarande ganska mycket kontakt med min kollega, och ja, vi har varandras privata nummer också. Ringer dock väldigt sällan utanför arbetstid men det har hänt. eftersom vi pratar mkt så kan jag sakna de samtalen när han t ex är ledig. Det är en del av min arbetsdag.

Aldrig funderat på en relation eller varmare känslor för honom.

Men det är nog betydligt vanligare att om det smusslas med kontakten så är det ngt lurigt.

Män kan vara ganska lättlurade om du frågar mig, ursäkta mitt sexistiska uttalande.

• Anonym (Hmhm)
    Anonym (L) skrev 2026-02-07 09:50:24 följande:

Nu stod det inte att han bjuder sin kollega på lunch? det stod att de äter ihop.

Jag har en väldigt nära relation till en manlig kollega, 10-15 år yngre. Vi har jobbat ihop väldigt intensivt. Sedan försvann han bara. Det visade sig att han skulle skiljas o kände förtroende för mig så vi har haft många förtroliga samtal, men fortsätter även jobba ihop. Numera mindre intensivt.

Min man gillade det inte o uttryckte oro o svartsjuka. Jag var öppen med min kontakt o började inte smussla med den men drog ner lite på den av hänsyn till min man.

Lever man ihop så måste man visa hänsyn o respekt för sin partner, även om dennes känslor är obefogade?. Man kan inte bara vifta bort det för att man inte gillar svartsjuka?

Man måste ju kunna prata om sådant här. Och lösa det. Jag har fortfarande ganska mycket kontakt med min kollega, och ja, vi har varandras privata nummer också. Ringer dock väldigt sällan utanför arbetstid men det har hänt. eftersom vi pratar mkt så kan jag sakna de samtalen när han t ex är ledig. Det är en del av min arbetsdag.

Aldrig funderat på en relation eller varmare känslor för honom.

Men det är nog betydligt vanligare att om det smusslas med kontakten så är det ngt lurigt.

Män kan vara ganska lättlurade om du frågar mig, ursäkta mitt sexistiska uttalande.

Han bjuder då hon inte har pengar!
  • Anonym (Tillit)
    Anonym (Okkkk) skrev 2026-02-03 19:40:23 följande:

Okej, så nu har jag fått höra att dom tydligen ska dela skåp på jobbet, min sambo och kollegan. Tydligen ska han också ha erbjudit sig att bjuda henne på lunch någon gång när hon inte hade råd att äta ute.

Jag har insett att jag måste ta upp det här med honom men jag vet verkligen inte hur. Hota med att lämna? 

mår verkligen sååå skit 

Jobbigt att du mår så dåligt av det. Har ni en bra relation annars?

Det jag tänker är att ?kollegan? finns överallt, är det inte på jobbet så är det på gymmet, idrottsföreningen, barnens kompisars föräldrar, läraren på skolan. Eller någon annan.

Det behöver inte vara allvarligt och det behöver inte betyda något alls. Man kan bli lite småförälskad i en ny bekantskap, en crush. Utan att för den skull ha några som helst planer på att ta det vidare på något sätt.

Har man en bra och stabil relation hemma så surfar man förbi sånt här på några månader kanske. Vi är ju liksom inte gjorda av gråsten. Jag hoppas att ni kommer vidare på ett bra sätt. Gör saker tillsammans och vårda relationen?

• Anonym (L)

Om han bjuder så är det för mig en helt annan sak.

Nu luktar historien väldigt illa och kvinnan har all rätt att bli förbannad. 
    En lunch ute är dyrt och på en månad så blir det ansenliga belopp.
    Att en tjej kan äta gratis med äldre manlig kollega säger mig en del om vilken typ av kvinna detta är.
    Jag har också varit ung, jobbat på mansdominerade arb platser och haft dåligt med pengar, då är det möjligt att ta med sig matlåda.

jag har även blivit utbjuden av gift manlig kollega. Första gången sade jag ?ja?. Han var max 5 år äldre än jag. Han bjöd. Inget hände o inga närmanden etc. 
    Jag berättade för annan manlig kompis, han sade ?tror du att han vill vara din kompis?? Ärligt så trodde jag det. Absolut naivt.
    Andra gången sade jag nej, med motivering. Det kan bli krångligt o fel när du är gift.

jag o min man har bra ekonomi men jag skulle bli förbannad om han bjöd sin kollega på lunch. En släkting eller någon annan närstående är dock inget problem.

• molly50
    Anonym (Hin Håle) skrev 2026-02-06 19:05:05 följande:
    Nja, så skrev jag inte eller hur? Bättre kan du. 
    Jag har inte påstått att hon inte ska lyfta det, jag skrev ju för bövel precis tvärt om? 
    Självklsrt ska hon lyfta hur hon mår men att komma med hot när hon själv begått övertramp och lagbrott är lite....otaktiskt. 
    Du frågade om han varit otrogen och jag svarade.

Det är väl inte ett hot att tala om för honom att hon vill lämna om han inte respekterar henne som partner?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2026-02-06 19:05:05 följande:
    Nja, så skrev jag inte eller hur? Bättre kan du. 
    Jag har inte påstått att hon inte ska lyfta det, jag skrev ju för bövel precis tvärt om? 
    Självklsrt ska hon lyfta hur hon mår men att komma med hot när hon själv begått övertramp och lagbrott är lite....otaktiskt. 
    Oavsett om man sätter etiketten "hot" på det hela eller inte: självklart kan man flagga för en partner att man tänker lämna om man inte blir respekterad.

Egentligen ska väl det inte behöva talas om. Respekterar man inte en partner så riskerar man att lämnas helt enkelt. 
  • Anonym (.m.)

Svårt. Ta upp vad du känner bara. Utgå från dig själv och dina känslor. Hota tycker jag är fel, och du vill väl att han ska bry sig om dig utan att behöva hota? Om han då inte bryr sig om dig hur du känner så kanske han är fel man för dig? Han får dig ju att må dåligt och i så fall medvetet efter att du berättat hur du känner om detta.

• Anonym (Så kan man väl inte säga)
    Anonym (Pascal) skrev 2026-01-29 10:19:45 följande:

Jag tror att många gifta kvinnor och en del gifta/upptagna män får lite hybris ibland och tror att alla kvinnor är efter dom. Den riktiga sanningen är att om dom inte är psykiskt sjuka eller har något defekt som person, dålig moral eller annat . Så är dom flesta inte intresserade av sådan kontakt med en upptagen man. Därför att dom flesta vet att det är fel och en jävligt dålig ide'

Sedan tycker jag det är intressant, hur man ens har tid med allt detta på en arbetsplats. Jobbar dom inte när dom är där? Det var väldigt vad många människor i Sverige som har tid med allt annat än att jobba.

Fast så kan man väl inte säga? Man kan ju bara råka bli kär också. Det kan smyga sig på en, när man umgås mycket med en person av annat kön på en arbetsplats, och har gott om tid att lära känna varandra och börja berätta mer och per privata saker för varandra. Och plötsligt är kärleken där. 

Även om man VET att det finns en fru eller sambo, så är ju inte hon där, och det som inte syns finns inte, typ. Kanske säger mannen också något med flit så att man ska tänka att deras förhållande inte är så bra, så att man inte ska få dåligt samvete. Många män (kanske kvinnor också?) antyder att de bara håller ihop för barnens skull, att sexlivet har upphört för länge sedan, att de längtar efter något annat och mera...

Man behöver inte vara psykiskt sjuk för att reagera på detta!
  • Anonym (Kollegan M)

Hoppas att det går bra för dig TS!! Vad som än händer så är vi på din sida. Måste erkänna att jag lider lite själv av det här även om det är anonymt. Men ack så vanligt. Rädslan att bli övergiven. Hoppas verkligen att det ordnar upp sig!!

• Anonym (Okkkk)

Jag har inte tagit upp något med honom, känns som att jag redan vet vad han kommer svara. Att hon är en arbetskompis.

Men ja, jag har återigen fått höra att dom har långa samtal och söker upp varandra för att prata. Man undrar ju vad dom pratar om. Mår fortfarande sjukt dåligt. Och som sagt, att hon ser riktigt bra ut gör inte saken bättre. Hon är en sån som skulle kunna leva på sitt utseende. Smal, snygg kropp, snyggt ansikte, otroligt hår. Hon har allt. 

Vet helt enkelt inte hur jag ska ta upp detta eller vilka krav jag ska ställa. Vad ska jag säga ens? Finns det någon chans överhuvudtaget att han enbart ser henne som en vän?

• Anonym (H)

Tror att han är jättesmickrad av att en så vacker och yngre kvinna (det är du som beskriver henne så) är intresserad av att umgås så mycket med honom.

Det behöver inte betyda att han vill skilja sig från dig, just nu solar han sig i glansen av deras umgänge (och kanske att han också leker med tanken på att vara otrogen, det vet vi inte). 

Vad hon tänker vet vi inte heller.

Var den andre mannen som hon hade varit tillsammans med på jobbet gift? Om han också var gift så finns det en risk att hon har funderingar på något sexuellt med din man. Annars kanske hon också bara solar sig i glansen av all uppmärksamhet från honom.

Sedan finns det "jobbäktenskap". En kvinna och en man som trivs så mycket med varandra att de umgås jättemycket på jobbet. Men de har ingen sexuell relation, utan var och en har sin partner hemma. 
    Man kan ju hoppas på att det är så i deras fall.

Men jag kan förstå att du är oroad. Samtidigt finns det inget att ta på, om din man inte är borta misstänkt mycket från ert hem. Eller någon på deras jobb har sett dem kyssas eller kramas. 

Du kan ju fråga honom om vad han tycker om henne, utan att anklaga honom. Kanske får du någon ledtråd där. 

Försök att ta hand om dig själv! Du vinner inget på att jaga efter bevis, du är ju inte på hans jobb. 

Ibland kan man göra en tuff övning om det är något som oroar en väldigt mycket. Man löper hela linan ut när det gäller den oroande tanken. T.ex. vad skulle hända om din partner kom hem och sa att han ville skiljas, att han blivit förälskad i en annan? Vad skulle du göra då? Hur skulle ni göra med bostaden? Hur skulle ni ta hand om barnen på bästa sätt? Skulle du ha några vänner/släktingar att stötta dig mot? Skulle du behöva arbeta fler timmar på jobbet? o. s.v.

Ofta upptäcker man att det som skulle hända vore verkligen hemskt, men ändå på något sätt hanterbart. Man ser att man skulle ha någon form av överlevnadsbart liv med tiden trots allt, om man hamnade i den situationen.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Okkkk) skrev 2026-02-25 19:09:57 följande:

Jag har inte tagit upp något med honom, känns som att jag redan vet vad han kommer svara. Att hon är en arbetskompis.

Men ja, jag har återigen fått höra att dom har långa samtal och söker upp varandra för att prata. Man undrar ju vad dom pratar om. Mår fortfarande sjukt dåligt. Och som sagt, att hon ser riktigt bra ut gör inte saken bättre. Hon är en sån som skulle kunna leva på sitt utseende. Smal, snygg kropp, snyggt ansikte, otroligt hår. Hon har allt. 

Vet helt enkelt inte hur jag ska ta upp detta eller vilka krav jag ska ställa. Vad ska jag säga ens? Finns det någon chans överhuvudtaget att han enbart ser henne som en vän?

Ja men varför frågar du inte bara vad det är för tjej han hänger med på jobbet? Även om han bara svarar att det är en bra vän så kan du ju fråga varför du som är hans livspartner inte vet om att han har en kvinnlig bästis på jobbet. För du känner säkert till hans manliga vänner.

Så kan du ju lägga till lite skämtsamt att "Nu vet jag att du älskar mig och att jag kan lita på dig men annars hade man nästan skulle kunna tro att han hade något att dölja när jag får höra på omvägar vad du sysslar med om dagarna och inte från dig". 

Vet han att din kompis jobbar där och rapporterar rill dig eller är han helt omedveten om att du vet om detta?
Svar på tråden Sambo som hänger mycket runt sin kvinnliga kollega