• Anonym (Trött)

Tecken på att förlossningen är nära

Väntar mitt fjärde barn och är extremt otålig. Har BF nu på söndag, 1/2, och letar såklart tecken på att förlossningen är nära. 

Helt onödigt egentligen då enbart en startat med vattenavgång, de andra två fick jag värkar och så var det igång. 

Vad har ni andra haft för tecken? Hjälp mig fördriva tiden lite! 

• Svar på tråden Tecken på att förlossningen är nära
  • yny

Har bara fött ett barn än så länge som startade med värkar sen eftermiddag i 39+5, födde tidig morgon 39+6.

Magen droppade några veckor innan, minns inte exakt. Hade även en del förvärkar, molande värk, i ett par veckor innan det drog igång. Absolut inte regelbundet eller så och aldrig så jag trodde det hade dragit igång men det påverkade nog ändå tappen.
    Slemproppen gick i omgångar i flera dagar innan det drog igång. 

Under dagen innan värkarna drog igång kände jag att han låg väldigt lågt och det tryckte mycket nedåt, fick väldigt smärtsamma blixtrande hugg i bäckenet flera gånger under dagen. Men det var det enda jag kände samma dag innan det drog igång. När det väl drog igång var det kraftiga värkar direkt (även om de kom med långa mellanrum). Fick en teckningsblödning efter första värken också :) 

• yny

Just det, glömde skriva också att jag dagen innan det drog igång var inne på förlossningen pga minskade fosterrörelser. När jag hade CTG såg man att jag hade tydliga sammandragningar som kom regelbundet, men som jag knappt kände av. Barnmorskan sa då "det är så det brukar börja" och sen sågs vi igen ett dygn senare när jag födde haha, så hon hade rätt 😁

• Anonym (Trött)
    yny skrev 2026-01-29 11:57:53 följande:

Har bara fött ett barn än så länge som startade med värkar sen eftermiddag i 39+5, födde tidig morgon 39+6.

Magen droppade några veckor innan, minns inte exakt. Hade även en del förvärkar, molande värk, i ett par veckor innan det drog igång. Absolut inte regelbundet eller så och aldrig så jag trodde det hade dragit igång men det påverkade nog ändå tappen.
    Slemproppen gick i omgångar i flera dagar innan det drog igång. 

Under dagen innan värkarna drog igång kände jag att han låg väldigt lågt och det tryckte mycket nedåt, fick väldigt smärtsamma blixtrande hugg i bäckenet flera gånger under dagen. Men det var det enda jag kände samma dag innan det drog igång. När det väl drog igång var det kraftiga värkar direkt (även om de kom med långa mellanrum). Fick en teckningsblödning efter första värken också :) 

Åh, samma som för mig alltså! Startar från ingenstans. 

tycker också att hon ligger lågt nu och får tryck neråt när jag rör mig, men har fått samma känsla tidigare och då låg hon inte ens fixerad. 

• Anonym (Ida-Lova)

Ingen sv mina tre barn har varit fixerad .. 

den första igångsatt pga havandeskapsförgiftning, prematur. 

Den andra föddes 40+2.. jag hade gått med diffusa värkar två dagar före bf , åkte in på koll och var öppen 3 cm... värkarna ökade under dygnet men absolut ingenting mer hände ..När jag hade gått 48 timmar och var så trött så jag grät fick jag komma in igen.. fortfarande bara 3 cm...  då blev jag igångsatt  

Tredje barnet är spontan prematur ... molande värk på sidan av magen .. han låg felvänd visste jag och hade tid för vändningsförsök och snitt så jag reagerade inte alls på den molande värken.. men timmarna gick och dom ökade och jag ringde in.. dom läste journalen om vändning så jag fick komma in akut . Ultraljud visade att han vänt sig rätt och  ungefär där gick vattnet och 5 timmar senare är han född..  

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ida-Lova) skrev 2026-01-29 13:29:03 följande:

Ingen sv mina tre barn har varit fixerad .. 

den första igångsatt pga havandeskapsförgiftning, prematur. 

Den andra föddes 40+2.. jag hade gått med diffusa värkar två dagar före bf , åkte in på koll och var öppen 3 cm... värkarna ökade under dygnet men absolut ingenting mer hände ..När jag hade gått 48 timmar och var så trött så jag grät fick jag komma in igen.. fortfarande bara 3 cm...  då blev jag igångsatt  

Tredje barnet är spontan prematur ... molande värk på sidan av magen .. han låg felvänd visste jag och hade tid för vändningsförsök och snitt så jag reagerade inte alls på den molande värken.. men timmarna gick och dom ökade och jag ringde in.. dom läste journalen om vändning så jag fick komma in akut . Ultraljud visade att han vänt sig rätt och  ungefär där gick vattnet och 5 timmar senare är han född..  

åh verkligen tre helt olika förlossningar! 

jag håller tummarna för att slippa igångsättning. Hur var den jämför med den spontana? 

• Anonym (Den otåliga)

Jag har gener för att överbaka bebisar. Mamma gick 17 dagar (!) över tiden med mig, så jag visste ju vad jag hade i bagaget, men fy så drygt det var.

När det gått en vecka över var jag inne på kontroll och blev även hinnsvept men de sa bara att jaja, det har väl inte hänt än att ungen har stannat kvar därinne så du får nog bara ha tålamod. Obestämd

Hinnsvepning är fake news. Flört

Jag gjorde allt.
    Jag gick 35 våningar trappor.
    Jag gick två mil på en båtmässa (Aj satan mina fogar!)
    Jag gick på barnklädesparty
    Vi hade sex (men färdknäppen har alldeles för lite prostaglandiner för att sätta igång nåt)
    Jag tog skumma asiatiska örter och te och tjafs.
    Jag färgade och slingade håret och tänkte att om det inte sätter igång mitt när jag sitter med folieremsor i hela håret då har Murphy sagt upp sig...

Icke ett smack hände förrän BF+13.
    Då ville han ut, på en helt rimlig arbetsdag- in till förlossningen kl 8, klart kl 19 och det var det. En riktigt bra förlossning, hade gärna gjort det igen men min man var nöjd med ett barn. Glad

• Anonym (Året)

Jag var beräknad 2/2 förra året och var lika otålig! Hade absolut inga känningar innan. Fick gå på kontroll när jag gått över en vecka (10/2). Bebis mådde fint därinne men i övrigt hade det inte hänt ett smack med varken tapp eller sammandragningar. Gick inte ens att göra någon hinnsvepning. Ny kontroll två dagar senare (12/2) samma visa. 13/2 tidig morgon vaknade jag av att jag hade värkar, och resten är historia! (Men det tog lång tid för mig att öppna mig och lillen tittade fram först sen kväll 15/2). 

• Anonym (Trebarnsmamman)

Spännande!! Men förstår att du är otålig. Första startade med värkar från ingenstans. Men minns att jag var risig i magen dagen innan. Kanske inte nån koppling alls. Kom på bf +1.

Tvåan började med att vattnet gick helt utan förvarning. 3 veckor före BF. Så det var bara in. Sen hände ingenting tills värkarna drog igång tre dagar senare då var ungen ute på 50min.

Trean gick istället över född på bf +5. Startade utan förvarning med slempropp, trodde det var vattnet men det var det inte. Men en massa vätska ändå. Vattnet gick när han kom ut. Föddes ungefär 1.5h efter slemproppen.

• Anonym (Sila)

I ungefär samma sits som du TS, BF 5/2. Har haft förvärkar sedan vecka 20 ungefär men då kanske en per dag eller varannan dag, och jag menar förvärkar, inte sammandragningar. Sedan vecka 30 kanske fler än en per dag och senaste veckan ungefär har det kommit relativt ofta av och till. I söndags kväll kände jag hur det spände i livmodertappen samtidigt så jag tror det iaf händer något när jag får dem. Övar på att slappna av och andas igenom. Trodde nästan det skulle sätta igång för fick två i rad och sedan fler under kvällen, men icke. vaknar även av dem vissa nätter. 

Första barnet kom på 42+0. Fixerade sig i god tid. Hade då inga förvärkar alls, däremot sammandragningar sista veckan. Inget alls i övrigt innan det började. Satte igång med värkar sent på kvällen, fick några timmars sömn. Han föddes litet mer än 24 h efter att det började.

Andra barnet kom på 40+0. Hade förvärkar också redan tidigt som denna gången, mer i slutet. Var hos BM några dagar innan förlossningen och hon konstaterade att det börjat hända saker med tappen. Fixerade sig aldrig. Satte igång med värkar på natten och han föddes på morgonen. Nackdelen var att han inte riktigt sjunkit ner i bäckenet så fick för tidiga krystvärkar, var tvungen att få bäckenbottenbedövning fast det smärtsamma redan var över utan bedövning, öppningsskedet var redan klart. Sedan ?ramlade? han ut på en enda krystning (satt på förlossningspall) när jag väl fick lov att krysta. Eftersom han inte stod och tänjde något utan flög ut fick jag sy en del. Inget extremt dock.

Tredje kom på 41+0. Fixerade sig och sjönk ner, hade inte förvärkar vad jag minns. Satte igång med värkar på kvällen och föddes tidigt på morgonen.

Denna har inte fixerat sig men haft massor av förvärkar som sagt. Ingen slempropp, däremot kanske litet småbitar av den eventuellt (eller extremt sega flytningar) i helgen. Det har dock avtagit igen.

Det säkra tecknet för mig har varit regelbundna värkar och att slemproppen kommit. Men då är det ju redan igång.. minns inget gemensamt tecken som varit tidigare än så tyvärr. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Den otåliga) skrev 2026-01-29 16:57:53 följande:

Jag har gener för att överbaka bebisar. Mamma gick 17 dagar (!) över tiden med mig, så jag visste ju vad jag hade i bagaget, men fy så drygt det var.

När det gått en vecka över var jag inne på kontroll och blev även hinnsvept men de sa bara att jaja, det har väl inte hänt än att ungen har stannat kvar därinne så du får nog bara ha tålamod. Obestämd

Hinnsvepning är fake news. Flört

Jag gjorde allt.
    Jag gick 35 våningar trappor.
    Jag gick två mil på en båtmässa (Aj satan mina fogar!)
    Jag gick på barnklädesparty
    Vi hade sex (men färdknäppen har alldeles för lite prostaglandiner för att sätta igång nåt)
    Jag tog skumma asiatiska örter och te och tjafs.
    Jag färgade och slingade håret och tänkte att om det inte sätter igång mitt när jag sitter med folieremsor i hela håret då har Murphy sagt upp sig...

Icke ett smack hände förrän BF+13.
    Då ville han ut, på en helt rimlig arbetsdag- in till förlossningen kl 8, klart kl 19 och det var det. En riktigt bra förlossning, hade gärna gjort det igen men min man var nöjd med ett barn. Glad

Jösses vilken krigare!!  Skönt att det inte var utdraget när det väl var igång. 

Skulle även fråga om huskurer men du gick ju igenom de alla, haha. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Året) skrev 2026-01-29 17:27:47 följande:

Jag var beräknad 2/2 förra året och var lika otålig! Hade absolut inga känningar innan. Fick gå på kontroll när jag gått över en vecka (10/2). Bebis mådde fint därinne men i övrigt hade det inte hänt ett smack med varken tapp eller sammandragningar. Gick inte ens att göra någon hinnsvepning. Ny kontroll två dagar senare (12/2) samma visa. 13/2 tidig morgon vaknade jag av att jag hade värkar, och resten är historia! (Men det tog lång tid för mig att öppna mig och lillen tittade fram först sen kväll 15/2). 

Ohoj, har aldrig gått så långt över tiden, bara 40+4 och 40+5. Första kom redan 38+5. 

hur orkade du de sista dagarna? hade fått panik i min egen kropp! 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Sila) skrev 2026-01-29 17:56:29 följande:

I ungefär samma sits som du TS, BF 5/2. Har haft förvärkar sedan vecka 20 ungefär men då kanske en per dag eller varannan dag, och jag menar förvärkar, inte sammandragningar. Sedan vecka 30 kanske fler än en per dag och senaste veckan ungefär har det kommit relativt ofta av och till. I söndags kväll kände jag hur det spände i livmodertappen samtidigt så jag tror det iaf händer något när jag får dem. Övar på att slappna av och andas igenom. Trodde nästan det skulle sätta igång för fick två i rad och sedan fler under kvällen, men icke. vaknar även av dem vissa nätter. 

Första barnet kom på 42+0. Fixerade sig i god tid. Hade då inga förvärkar alls, däremot sammandragningar sista veckan. Inget alls i övrigt innan det började. Satte igång med värkar sent på kvällen, fick några timmars sömn. Han föddes litet mer än 24 h efter att det började.

Andra barnet kom på 40+0. Hade förvärkar också redan tidigt som denna gången, mer i slutet. Var hos BM några dagar innan förlossningen och hon konstaterade att det börjat hända saker med tappen. Fixerade sig aldrig. Satte igång med värkar på natten och han föddes på morgonen. Nackdelen var att han inte riktigt sjunkit ner i bäckenet så fick för tidiga krystvärkar, var tvungen att få bäckenbottenbedövning fast det smärtsamma redan var över utan bedövning, öppningsskedet var redan klart. Sedan ?ramlade? han ut på en enda krystning (satt på förlossningspall) när jag väl fick lov att krysta. Eftersom han inte stod och tänjde något utan flög ut fick jag sy en del. Inget extremt dock.

Tredje kom på 41+0. Fixerade sig och sjönk ner, hade inte förvärkar vad jag minns. Satte igång med värkar på kvällen och föddes tidigt på morgonen.

Denna har inte fixerat sig men haft massor av förvärkar som sagt. Ingen slempropp, däremot kanske litet småbitar av den eventuellt (eller extremt sega flytningar) i helgen. Det har dock avtagit igen.

Det säkra tecknet för mig har varit regelbundna värkar och att slemproppen kommit. Men då är det ju redan igång.. minns inget gemensamt tecken som varit tidigare än så tyvärr. 

Wow tänk vad olika varje förlossning kan vara och att alla kom i så olika veckor också! 

Lycka till när det väl sätter igång och att det går lika smidigt som tidigare! :)

• Anonym (Sila)
    Anonym (Trött) skrev 2026-01-29 21:35:09 följande:

Wow tänk vad olika varje förlossning kan vara och att alla kom i så olika veckor också! 

Lycka till när det väl sätter igång och att det går lika smidigt som tidigare! :)

Tack, lycka till själv ☺️ första förlossningen slipper jag helst igen för hade ont under så lång tid, hann bli rätt utmattad, fick till slut epidural för att få några timmars vila innan krystskedet. Men på pappret var det ju helt normalt. Men de andra har gått rätt smidigt; får vara glad ändå om det blir så!

Jag gissar att den här kommer någon gång veckan efter BF +/- ett par dagar, enbart utifrån hur det varit tidigare. Vilket skulle passa bra, jag jobbar sista dagen idag och får i så fall några lediga dagar. Hinner förbereda litet och vila. Hade iof massor av känningar förra helgen, kanske drar det igång av ren lättnad när jag blir ledig och släpper jobbstressen, det sägs ju det är avslappning som är bäst för att få igång allt. När jag började jobba igen och var med på några utmanande möten på jobbet tisdag och onsdag känns det som att förvärkar och andra tecken pausades, kroppen kände kanske att det inte var dags trots allt..? Köksrenoveringens sista moment är idag och i början av nästa vecka, blir även en lättnad när det är klart och huset är ?vårt eget? igen.

Förväntar mig inte gå över 2 veckor igen, det var ju med första barnet och dessutom har jag haft så mycket förvärkar som jag inte hade då. Men denna är liten till växten så vem vet, kroppen kanske känner hon behöver litet extra tid att växa till sig. Vet inte alls om det kan spela in men jag själv tänker att jag iaf är glad om hon är inne till BF av det skälet. Mina andra (pojkar) har vägt minst 4 kg, aldrig behövt känna att de är känsliga eller bräckliga direkt, medan den här (flicka) beräknas väga strax under 3 kg vid BF. Båda är inom normalspannet men känns litet ovant för mig 😂 hade inte ens köpt något i mindre stl än 56 för mina stora har knappt kunnat använda stl 50.

• Anonym (Året)
    Anonym (Trött) skrev 2026-01-29 21:28:35 följande:

Ohoj, har aldrig gått så långt över tiden, bara 40+4 och 40+5. Första kom redan 38+5. 

hur orkade du de sista dagarna? hade fått panik i min egen kropp! 

Av någon anledning var jag inställd på att gå över tiden så jag hann inte bli så nipprig. Och från lunchtid 13/2 var vi inne på förlossningen med lustgas och badkar och till slut även lite morfin för att jag skulle kunna vila en stund. Värkarna började typ omgående komma med 3 minuters mellanrum och med rätt ordentlig styrka så jag var rätt trött när han väl kom! Men han kom på två krystvärkar så just den biten var ju rätt "lindrig". 
Svar på tråden Tecken på att förlossningen är nära