Anonym (Trött) skrev 2026-01-30 10:28:59 följande:
Förstår det! Skönt att du hann vila en liten stund i alla fall.
Haha, jag hör att du har mycket på g så blir inte heller förvånad om hon stannar lite. Var så med min trea, vi hade en grej kvar att fixa och precis när det var klart började värkarna i princip.
Åh vad liten! Men skönt för dig ju om hon är mindre, kanske är en mindre smärtsam förlossning, haha.
Jag har två tjejer och en pojke och pojken vägde 4,3kg och det kändes kan jag berätta. Han låg i fostervatten hela tiden tills säcken sprack precis innan han kom ut och jag kände bokstavligen hur det var en vattenmelon som rörde sig inuti mig, slipper gärna det igen.
Ja, kroppen känner nog av om det är läge.. Hoppas allt går enligt plan nu iaf så att kroppen äntligen kan känna det är dags ☺️ känns ju som att den velat komma igång några gånger men sedan ändrat sig 😁
Själva krystfasen har jag inte upplevt som så smärtsam (tvärtemot alla filmer där de skriker rakt ut), men skönt efteråt såklart om man slipper sy. Mina har också vägt 4,36, 4 och 4,3 😁 sprack med nr 1 och 2 men inte med nr 3, det var skönt. Hade ju fått testa på att föda en så långsamt så jag blev helt slut och struntade i vad barnmorskorna sa om när jag skulle krysta och pausa (ingen hade förklarat för mig att det var bra att det tog tid och att huvudet fick stå och tänja så då var det jättesvårt i slutet att ha tålamod med det, så ignorerade det de sa och bara pressade på värk eller ej till slut bara för att bli klar) och en som sköt ut som en kanonkula, så tredje gången var jag mån om att vara i en position där barnet åter fick komma ut lugnt och där barnmorskan hade kontroll och kunde guida mig och hålla varma handdukar mot mellangården. Har inte fått ont när det spruckit men haft ont efteråt de första dagarna de gångerna så var jätteskönt att slippa det senast, hoppas samma denna gång, men det löser sig oavsett.
Haha mina hinnor har också varit sega, fått ta hål på dem varje gång. Min mamma med. Nu sa min barnmorska ?ska du inte föda i hinnorna då?? Jag blev förvånad för inte hört det finns fördelar med det, trodde det kunde försena förloppet så har skrivit det i förlossningsbrevet varje gång att de ska ta hål på hinnorna vid ett bra tillfälle. Är inte jättesugen, särskilt när du inte heller uppskattade upplevelsen 😂 men hon verkade tycka det var en bra idé. förstår inte varför. Kanske barnet är litet extra skyddat, men låter svårt att få ut det..? Min mamma sa att hinnorna smällde och vattnet slog i väggen mittemot när min bror föddes eftersom de väntade så länge med att ta hål på dem. Det gav också honom en skjuts så han flög ut (som min mellanson), de säger han fick blåmärken. Så jag är som sagt inte jättesugen på att försöka föda i hinnorna 😂