• Anonym (Trött)

Tecken på att förlossningen är nära

Väntar mitt fjärde barn och är extremt otålig. Har BF nu på söndag, 1/2, och letar såklart tecken på att förlossningen är nära. 

Helt onödigt egentligen då enbart en startat med vattenavgång, de andra två fick jag värkar och så var det igång. 

Vad har ni andra haft för tecken? Hjälp mig fördriva tiden lite! 

• Svar på tråden Tecken på att förlossningen är nära
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Året) skrev 2026-01-29 17:27:47 följande:

Jag var beräknad 2/2 förra året och var lika otålig! Hade absolut inga känningar innan. Fick gå på kontroll när jag gått över en vecka (10/2). Bebis mådde fint därinne men i övrigt hade det inte hänt ett smack med varken tapp eller sammandragningar. Gick inte ens att göra någon hinnsvepning. Ny kontroll två dagar senare (12/2) samma visa. 13/2 tidig morgon vaknade jag av att jag hade värkar, och resten är historia! (Men det tog lång tid för mig att öppna mig och lillen tittade fram först sen kväll 15/2). 

Ohoj, har aldrig gått så långt över tiden, bara 40+4 och 40+5. Första kom redan 38+5. 

hur orkade du de sista dagarna? hade fått panik i min egen kropp! 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Sila) skrev 2026-01-29 17:56:29 följande:

I ungefär samma sits som du TS, BF 5/2. Har haft förvärkar sedan vecka 20 ungefär men då kanske en per dag eller varannan dag, och jag menar förvärkar, inte sammandragningar. Sedan vecka 30 kanske fler än en per dag och senaste veckan ungefär har det kommit relativt ofta av och till. I söndags kväll kände jag hur det spände i livmodertappen samtidigt så jag tror det iaf händer något när jag får dem. Övar på att slappna av och andas igenom. Trodde nästan det skulle sätta igång för fick två i rad och sedan fler under kvällen, men icke. vaknar även av dem vissa nätter. 

Första barnet kom på 42+0. Fixerade sig i god tid. Hade då inga förvärkar alls, däremot sammandragningar sista veckan. Inget alls i övrigt innan det började. Satte igång med värkar sent på kvällen, fick några timmars sömn. Han föddes litet mer än 24 h efter att det började.

Andra barnet kom på 40+0. Hade förvärkar också redan tidigt som denna gången, mer i slutet. Var hos BM några dagar innan förlossningen och hon konstaterade att det börjat hända saker med tappen. Fixerade sig aldrig. Satte igång med värkar på natten och han föddes på morgonen. Nackdelen var att han inte riktigt sjunkit ner i bäckenet så fick för tidiga krystvärkar, var tvungen att få bäckenbottenbedövning fast det smärtsamma redan var över utan bedövning, öppningsskedet var redan klart. Sedan ?ramlade? han ut på en enda krystning (satt på förlossningspall) när jag väl fick lov att krysta. Eftersom han inte stod och tänjde något utan flög ut fick jag sy en del. Inget extremt dock.

Tredje kom på 41+0. Fixerade sig och sjönk ner, hade inte förvärkar vad jag minns. Satte igång med värkar på kvällen och föddes tidigt på morgonen.

Denna har inte fixerat sig men haft massor av förvärkar som sagt. Ingen slempropp, däremot kanske litet småbitar av den eventuellt (eller extremt sega flytningar) i helgen. Det har dock avtagit igen.

Det säkra tecknet för mig har varit regelbundna värkar och att slemproppen kommit. Men då är det ju redan igång.. minns inget gemensamt tecken som varit tidigare än så tyvärr. 

Wow tänk vad olika varje förlossning kan vara och att alla kom i så olika veckor också! 

Lycka till när det väl sätter igång och att det går lika smidigt som tidigare! :)

• Anonym (Sila)
    Anonym (Trött) skrev 2026-01-29 21:35:09 följande:

Wow tänk vad olika varje förlossning kan vara och att alla kom i så olika veckor också! 

Lycka till när det väl sätter igång och att det går lika smidigt som tidigare! :)

Tack, lycka till själv ☺️ första förlossningen slipper jag helst igen för hade ont under så lång tid, hann bli rätt utmattad, fick till slut epidural för att få några timmars vila innan krystskedet. Men på pappret var det ju helt normalt. Men de andra har gått rätt smidigt; får vara glad ändå om det blir så!

Jag gissar att den här kommer någon gång veckan efter BF +/- ett par dagar, enbart utifrån hur det varit tidigare. Vilket skulle passa bra, jag jobbar sista dagen idag och får i så fall några lediga dagar. Hinner förbereda litet och vila. Hade iof massor av känningar förra helgen, kanske drar det igång av ren lättnad när jag blir ledig och släpper jobbstressen, det sägs ju det är avslappning som är bäst för att få igång allt. När jag började jobba igen och var med på några utmanande möten på jobbet tisdag och onsdag känns det som att förvärkar och andra tecken pausades, kroppen kände kanske att det inte var dags trots allt..? Köksrenoveringens sista moment är idag och i början av nästa vecka, blir även en lättnad när det är klart och huset är ?vårt eget? igen.

Förväntar mig inte gå över 2 veckor igen, det var ju med första barnet och dessutom har jag haft så mycket förvärkar som jag inte hade då. Men denna är liten till växten så vem vet, kroppen kanske känner hon behöver litet extra tid att växa till sig. Vet inte alls om det kan spela in men jag själv tänker att jag iaf är glad om hon är inne till BF av det skälet. Mina andra (pojkar) har vägt minst 4 kg, aldrig behövt känna att de är känsliga eller bräckliga direkt, medan den här (flicka) beräknas väga strax under 3 kg vid BF. Båda är inom normalspannet men känns litet ovant för mig 😂 hade inte ens köpt något i mindre stl än 56 för mina stora har knappt kunnat använda stl 50.

• Anonym (Året)
    Anonym (Trött) skrev 2026-01-29 21:28:35 följande:

Ohoj, har aldrig gått så långt över tiden, bara 40+4 och 40+5. Första kom redan 38+5. 

hur orkade du de sista dagarna? hade fått panik i min egen kropp! 

Av någon anledning var jag inställd på att gå över tiden så jag hann inte bli så nipprig. Och från lunchtid 13/2 var vi inne på förlossningen med lustgas och badkar och till slut även lite morfin för att jag skulle kunna vila en stund. Värkarna började typ omgående komma med 3 minuters mellanrum och med rätt ordentlig styrka så jag var rätt trött när han väl kom! Men han kom på två krystvärkar så just den biten var ju rätt "lindrig". 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Sila) skrev 2026-01-30 09:05:57 följande:

Tack, lycka till själv ☺️ första förlossningen slipper jag helst igen för hade ont under så lång tid, hann bli rätt utmattad, fick till slut epidural för att få några timmars vila innan krystskedet. Men på pappret var det ju helt normalt. Men de andra har gått rätt smidigt; får vara glad ändå om det blir så!

Jag gissar att den här kommer någon gång veckan efter BF +/- ett par dagar, enbart utifrån hur det varit tidigare. Vilket skulle passa bra, jag jobbar sista dagen idag och får i så fall några lediga dagar. Hinner förbereda litet och vila. Hade iof massor av känningar förra helgen, kanske drar det igång av ren lättnad när jag blir ledig och släpper jobbstressen, det sägs ju det är avslappning som är bäst för att få igång allt. När jag började jobba igen och var med på några utmanande möten på jobbet tisdag och onsdag känns det som att förvärkar och andra tecken pausades, kroppen kände kanske att det inte var dags trots allt..? Köksrenoveringens sista moment är idag och i början av nästa vecka, blir även en lättnad när det är klart och huset är ?vårt eget? igen.

Förväntar mig inte gå över 2 veckor igen, det var ju med första barnet och dessutom har jag haft så mycket förvärkar som jag inte hade då. Men denna är liten till växten så vem vet, kroppen kanske känner hon behöver litet extra tid att växa till sig. Vet inte alls om det kan spela in men jag själv tänker att jag iaf är glad om hon är inne till BF av det skälet. Mina andra (pojkar) har vägt minst 4 kg, aldrig behövt känna att de är känsliga eller bräckliga direkt, medan den här (flicka) beräknas väga strax under 3 kg vid BF. Båda är inom normalspannet men känns litet ovant för mig 😂 hade inte ens köpt något i mindre stl än 56 för mina stora har knappt kunnat använda stl 50.

Förstår det! Skönt att du hann vila en liten stund i alla fall. 

Haha, jag hör att du har mycket på g så blir inte heller förvånad om hon stannar lite. Var så med min trea, vi hade en grej kvar att fixa och precis när det var klart började värkarna i princip. 

Åh vad liten! Men skönt för dig ju om hon är mindre, kanske är en mindre smärtsam förlossning, haha. 
    Jag har två tjejer och en pojke och pojken vägde 4,3kg och det kändes kan jag berätta. Han låg i fostervatten hela tiden tills säcken sprack precis innan han kom ut och jag kände bokstavligen hur det var en vattenmelon som rörde sig inuti mig, slipper gärna det igen. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Året) skrev 2026-01-30 09:20:21 följande:
    Av någon anledning var jag inställd på att gå över tiden så jag hann inte bli så nipprig. Och från lunchtid 13/2 var vi inne på förlossningen med lustgas och badkar och till slut även lite morfin för att jag skulle kunna vila en stund. Värkarna började typ omgående komma med 3 minuters mellanrum och med rätt ordentlig styrka så jag var rätt trött när han väl kom! Men han kom på två krystvärkar så just den biten var ju rätt "lindrig". 
    Skönt ändå att du hade den inställningen! Oj jäklar, förstår att du var helt slut sen, ingen paus ens. Alltid något positivt att du slapp krysta länge, har hört om dom som får krysta i flera timmar utan framgång. 
  • Anonym (Sila)
    Anonym (Trött) skrev 2026-01-30 10:28:59 följande:

Förstår det! Skönt att du hann vila en liten stund i alla fall. 

Haha, jag hör att du har mycket på g så blir inte heller förvånad om hon stannar lite. Var så med min trea, vi hade en grej kvar att fixa och precis när det var klart började värkarna i princip. 

Åh vad liten! Men skönt för dig ju om hon är mindre, kanske är en mindre smärtsam förlossning, haha. 
    Jag har två tjejer och en pojke och pojken vägde 4,3kg och det kändes kan jag berätta. Han låg i fostervatten hela tiden tills säcken sprack precis innan han kom ut och jag kände bokstavligen hur det var en vattenmelon som rörde sig inuti mig, slipper gärna det igen. 

Ja, kroppen känner nog av om det är läge.. Hoppas allt går enligt plan nu iaf så att kroppen äntligen kan känna det är dags ☺️ känns ju som att den velat komma igång några gånger men sedan ändrat sig 😁

Själva krystfasen har jag inte upplevt som så smärtsam (tvärtemot alla filmer där de skriker rakt ut), men skönt efteråt såklart om man slipper sy. Mina har också vägt 4,36, 4 och 4,3 😁 sprack med nr 1 och 2 men inte med nr 3, det var skönt. Hade ju fått testa på att föda en så långsamt så jag blev helt slut och struntade i vad barnmorskorna sa om när jag skulle krysta och pausa (ingen hade förklarat för mig att det var bra att det tog tid och att huvudet fick stå och tänja så då var det jättesvårt i slutet att ha tålamod med det, så ignorerade det de sa och bara pressade på värk eller ej till slut bara för att bli klar) och en som sköt ut som en kanonkula, så tredje gången var jag mån om att vara i en position där barnet åter fick komma ut lugnt och där barnmorskan hade kontroll och kunde guida mig och hålla varma handdukar mot mellangården. Har inte fått ont när det spruckit men haft ont efteråt de första dagarna de gångerna så var jätteskönt att slippa det senast, hoppas samma denna gång, men det löser sig oavsett.

Haha mina hinnor har också varit sega, fått ta hål på dem varje gång. Min mamma med. Nu sa min barnmorska ?ska du inte föda i hinnorna då?? Jag blev förvånad för inte hört det finns fördelar med det, trodde det kunde försena förloppet så har skrivit det i förlossningsbrevet varje gång att de ska ta hål på hinnorna vid ett bra tillfälle. Är inte jättesugen, särskilt när du inte heller uppskattade upplevelsen 😂 men hon verkade tycka det var en bra idé. förstår inte varför. Kanske barnet är litet extra skyddat, men låter svårt att få ut det..? Min mamma sa att hinnorna smällde och vattnet slog i väggen mittemot när min bror föddes eftersom de väntade så länge med att ta hål på dem. Det gav också honom en skjuts så han flög ut (som min mellanson), de säger han fick blåmärken. Så jag är som sagt inte jättesugen på att försöka föda i hinnorna 😂
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trött)

Igår föddes hon! vaknade på morgonen av värkar var 20 minut som sedan blev tätare under dagen. Trodde jag var öppen massor när jag kom in men var bara 1 cm men fick stanna för har snabba förlopp. 

Bad dom ta hål på hinnorna vid 4 och 6.21 är hon född efter att ha krystat i 5 min, haha. 

• Anonym (Året)
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-03 18:14:08 följande:

Igår föddes hon! vaknade på morgonen av värkar var 20 minut som sedan blev tätare under dagen. Trodde jag var öppen massor när jag kom in men var bara 1 cm men fick stanna för har snabba förlopp. 

Bad dom ta hål på hinnorna vid 4 och 6.21 är hon född efter att ha krystat i 5 min, haha. 

Grattis! 
  • Anonym (Sila)
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-03 18:14:08 följande:

Stort grattis 🥰 så härligt!!

Här händer inte mycket. Förvärkarna fortsätter, slemproppen trillade ut helt i söndags kvälls. Bebisen trycker utåt åt alla håll som om hon letade efter utgången 😂 BF imorgon. Jag hade tidigare tippat på att hon kommer på fredag eller i helgen. Får se..
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Sila) skrev 2026-02-04 07:18:20 följande:
    Stort grattis 🥰 så härligt!!

Här händer inte mycket. Förvärkarna fortsätter, slemproppen trillade ut helt i söndags kvälls. Bebisen trycker utåt åt alla håll som om hon letade efter utgången 😂 BF imorgon. Jag hade tidigare tippat på att hon kommer på fredag eller i helgen. Får se..

Tack snälla! känns skönt och även extra skönt att det inte blev imorgon som är min äldstas födelsedag, haha  

åh men har du hunnit klart med allt du hade planerat nu? 

snart är det din tur!!! :D

• Anonym (Sila)
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-04 19:43:28 följande:

Tack snälla! känns skönt och även extra skönt att det inte blev imorgon som är min äldstas födelsedag, haha  

åh men har du hunnit klart med allt du hade planerat nu? 

snart är det din tur!!! :D

Vad bra de fick varsin dag 🥰

Jag är också litet i riskzonen, storebror fyller år om en vecka. Han sa han vill fylla år först, men så länge hoppas jag inte hon dröjer 😂 men om jag minns rätt så hade jg exakt samma BF när han skulle födas så det skulle ju kunna hända 😆

Allt är nog klart nu, utom sängen. Har velat litet fram och tillbaka vilken modell vi ska ha. Har ett babynest dock så klarar oss om vi inte hinner fixa.

Tack ❤️ längtar!
  • Anonym (Sila)

Alltså 😂 hur mycket förvärkar kan man ha innan förlossningen drar igång på allvar?? Haft enstaka förvärkar sedan vecka 20, sedan vecka 30 fler än en gång per dag i genomsnitt och är nu på BF+1 med flera både sammandragningar och värkar per dag. Varje gång jag vaknade hela natten igenom nu i natt hade jag en värk, som nu är mer smärtsamma och långdragna dessutom än tidigare. Inte så att det är flera stycken på en timme dock men ändå återkommande. Mer på kvällar och nätter, inte så mycket på dagen. Det gör mig egentligen inget, kul att något ändå händer, men man får ju upp hoppet att det ska dra igång hela tiden och sedan gör det inte det.. 😂 Hoppas verkligen något ändå sker där nere när värkarna kommer. Slemproppen kom ju för flera dagar sedan så något verkar hända, min förhoppning är iaf att jag fått en del av öppningsskedet till godo.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Sila) skrev 2026-02-06 10:02:30 följande:

Alltså 😂 hur mycket förvärkar kan man ha innan förlossningen drar igång på allvar?? Haft enstaka förvärkar sedan vecka 20, sedan vecka 30 fler än en gång per dag i genomsnitt och är nu på BF+1 med flera både sammandragningar och värkar per dag. Varje gång jag vaknade hela natten igenom nu i natt hade jag en värk, som nu är mer smärtsamma och långdragna dessutom än tidigare. Inte så att det är flera stycken på en timme dock men ändå återkommande. Mer på kvällar och nätter, inte så mycket på dagen. Det gör mig egentligen inget, kul att något ändå händer, men man får ju upp hoppet att det ska dra igång hela tiden och sedan gör det inte det.. 😂 Hoppas verkligen något ändå sker där nere när värkarna kommer. Slemproppen kom ju för flera dagar sedan så något verkar hända, min förhoppning är iaf att jag fått en del av öppningsskedet till godo.

Men jag förstår dig verkligen!  Måste vara så frustrerande, man sitter och känner efter varje liten värk eller känning. 

hopppas hoppas det är på g snart!!! 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Sila) skrev 2026-02-06 10:02:30 följande:

hur går det för dig? Någon bebis ännu? :)

• Anonym (Sila)
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-18 15:48:10 följande:

hur går det för dig? Någon bebis ännu? :)

Till slut.. men tog erbjudandet om igångsättning när det erbjöds i vecka 41+3, orkade/vågade inte vänta mer. Åkte in söndag kväll. Hade förvärkar av och till fram till dess. Var bara öppen 3 cm när jag kom in, trodde verkligen det skulle hänt mer med alla förvärkar. Fick tabletter för att mjuka upp livmoderhalsen, hann få tre omgångar och sedan gick vattnet. Därefter drog det igång med sjuk fart, 3 h tills hon var ute. Så fin. Vi är helt kära ☺️ varit hemma två dygn nu. Skönt att hon är här, höll på att deppa ihop av att det dröjde så länge. Samtidigt inte så lyckat att förlossningen blev så extremt intensiv, min kropp reagerade för starkt på medicinen känns det som, hade oavbrutna jättestarka värkar till den sekund hon var ute som nog var en chock både för mig och för henne. Jag mådde fint efteråt men hon fick spendera sina första timmar på neonatalavdelningen för hade litet rosslig andning. Önskar framför allt för hennes skull det skulle varit en lugnare, mer kontrollerad födsel. Nu mår vi alla bra som tur är, mysigt att vara hemma med denna lilla ❤️
Svar på tråden Tecken på att förlossningen är nära