• Anonym (Orolig)

Är han otrogen?

Min pojkvän sedsn 4,5 år tillbaka. Han har nu fått åkommor med sitt underliv så hsn fått besöka sjukvård. De trodde först pungvred men visade sig vara en inflamation. Jag har frågat honom vad det kan bero på men han säger bara att läkaren sagt att det är inflamation, inte vad det beror på. Vilket jag tycker låter märkligt.
    Kan inflamation bara uppkomma eller har han varit otrogen och fått klamydia fast han döljer det för mig?

• Svar på tråden Är han otrogen?
  • Anonym (Granbarr)

Inflammation i pungen kan komma på samma sätt som vi får Inflammation i äggstockarna eller livmodern.  Dvs ibland finns det ingen yttre orsak utan kan komma slumpvis eller av andra medicinska skäl och har mycket sällan att göra med könssjukdomar.  

Frågan är snarare varför du genast antar att det skulle vara könssjukdomar?  Litar du inte på honom? 

• Anonym (T)

Ja, inflammationer kan komma i en pung bara sådär.

Hade det en gång i en period där jag inte var något sexuellt aktiv. En konstig feberkänsla nere i pungen, kändes som att hela pungen hade någon konstig puls. Sen en dag så sa det bara "smack" i skallen, och så svimmade jag.. Slog upp ett jack i ögonbrynet på en stol där sen i köket. 

Inflammation eller något i testikel gångarna. 

• Anonym (ökenråttan)

Omöjligt att svara på om man inte vet var inflammationen sitter.

Män kan ju också få inflammationssjukdomar i testiklar, blåsa, njurar och binjurar, osexiga analfistelgångar och annat t.ex. Det kan vara pga en vanlig UVI och inte könssjukdom, även om det klart också händer.

Min man har inflammerade tarmfickor, inte farao tror jag att det är för att han varit otrogen.

Däremot tycker många både män och kvinnor att det är pinsamt att tala om dessa tillstånd och därför kan det säkert låta som att de mörkar.

• Anonym (Orolig)

Anledning tilö misstänksamhet blev eftet att jah googlade så framkom det där att det med största sannolikhet kan vara könssjukdom

• Anonym (ökenråttan)

Men är du faktiskt orolig för egen del är den uppenbara åtgärden att gå och testa dig själv för könssjukdomar. Det behöver inte han veta om.

Så kan ni ta den eventuella debatten sen när du har fakta på bordet.

• Anonym (T)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-01-29 13:23:25 följande:

Anledning tilö misstänksamhet blev eftet att jah googlade så framkom det där att det med största sannolikhet kan vara könssjukdom

Det måste ha varit det här som du fick fram där? Låter precis som det jag hade iaf. Och inte var det för jag hade haft sex. 

Testikelinflammation (orkit) eller bitestikelinflammation (epididymit) orsakar smärta, svullnad och rodnad i pungen, ofta åtföljt av feber. Det orsakas vanligtvis av bakterier från urinvägsinfektion eller sexuellt överförbara infektioner som klamydia

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-01-29 13:23:25 följande:

Nej det är inte med största sannolikhet.  Det KAN vara men måste inte. 

9 av 10 gånger handlar det om urinvägsinfektion.  Tillräckligt pinsamt för en man givetvis.  
  • Fjäril kär

Om du skulle få akut äggledarinflammation , skulle din sambo genast tänka otrohet? Troligen inte eller hur...  

Så varför måste han ha varit otrogen? 

• Anonym (T)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-01-29 13:56:49 följande:
     Tillräckligt pinsamt för en man givetvis.  
    Är det? Är väl mer att doktorn säger inte så mycket mea till oss än att "du har en infektion. Och här är piller."
  • Anonym (ökenråttan)
    Anonym (T) skrev 2026-01-29 13:59:23 följande:
    Är det? Är väl mer att doktorn säger inte så mycket mea till oss än att "du har en infektion. Och här är piller."
    Vad läkare säger beror mycket på ens egen utbildningsnivå och hur man uttrycker sig.

Men en del vill väl bara ha sina tabletter och gå, de är inte så intresserade av att begripa något om sin kropp.
  • Anonym (T)
    Anonym (ökenråttan) skrev 2026-01-29 14:49:20 följande:
    Vad läkare säger beror mycket på ens egen utbildningsnivå och hur man uttrycker sig.

Men en del vill väl bara ha sina tabletter och gå, de är inte så intresserade av att begripa något om sin kropp.
    Kan nog ha mer att göra med att kvinnor som kallar sig för "utbildade" lätt har dragit på sig någon sorts kontrolbehov.

Hade hon varit lite mer streetsmart dock och mindre bokmal, hade hon insett ganska tidigt en Man som kryper ihop av en infektion i pungen faktiskt låter rätt så långsökt. 
  • Anonym (T)

En infektion är en infektion, det är bara att ta några piller och sen är allt klart.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (T) skrev 2026-01-29 15:35:34 följande:
    Kan nog ha mer att göra med att kvinnor som kallar sig för "utbildade" lätt har dragit på sig någon sorts kontrolbehov.

Hade hon varit lite mer streetsmart dock och mindre bokmal, hade hon insett ganska tidigt en Man som kryper ihop av en infektion i pungen faktiskt låter rätt så långsökt. 
    Klamydia är ju också in infektion men det kansle du inte har koll på och ksn sätta sig pä testiklar
  • Anonym (T)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-01-29 20:38:35 följande:
    Klamydia är ju också in infektion men det kansle du inte har koll på och ksn sätta sig pä testiklar

Som jag skrev tidigare kan testikelinflammation ofta orsakas av vanliga bakterier eller urinvägsinfektioner, inte bara könsjukdomar. Klamydiga är en möjlighet, men det är relativt ovanligt jämnfört med alla andra grejer. 

Men kul att du redan har googlat fram att det måste vara klamydia. Forskning och logik verkar inte behövas i överhuvudtaget, när google ändå jämt vet bäst...

• Anonym (T)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-01-29 20:38:35 följande:
    För att förtydliga: Min kommentar var ett svar på en annan kommentar om utbildning och var alltså inte riktad emot dig. Testikelinflammation kan orsakas utav fler saker, inte bara klamydia. 
Svar på tråden Är han otrogen?