LIA-praktik som vårdadmin på ett startup-företag
Hej! Jag utbildar mig till medicinsk vårdadministratör på distans. Inför LIAn hade min utbildningsledare svårt att hitta praktikplatser åt dem som bor i min stad. Jag hade tur och fick lottat till mig en LIA-praktik, fast inte inom vården, vilket man vanligtvis får, utan på ett startup-företag som i princip "säljer" patienter till privata vårdgivare (vill inte gå in på mer pga anonymitet). Jag började på denna praktikplatsen i början av den här veckan och jag är deras första praktikant som de någonsin tagit in.
Jag hamnade i kundtjänsten. Jag kan se att vissa av arbetsuppgifterna kan kopplas till yrket som vårdadministratör (ex. bemötande och kommuikation med patienter (kunder i mitt fall).
Jag har dock reagerat på lite saker med den här praktikplatsen.
Det är väldigt många olika uppgifter som jag måste lära mig, som också känns ganska komplicerade. De använder sig av många olika digitala plattformar för att registrera kunder, skicka ut mail, koppla ihop kunder med vårdgivare, registrera försäkringsärenden, företagsärenden, signera avtal, skicka avtal etc vilket är mycket mer komplicerat än att tex lära sig TakeCare tror jag. Och under de dagarna jag varit där har allt jag gjort varit att sitta vid datorn och försöka pränta in detta på så kort tid som möjligt eftersom de vill att jag ska kunna börja jobba så snart som möjligt. Om jag gör fel blir det dessutom konsekvenser för de andra anställda och även för företagets "ansikte utåt", så det är hög press. Min handledare är uppenbart stressad över att jag ska kunna det här snabbt och blir irriterad om jag inte förstår vid första försöket. Detta verkar vara 99% av vad min praktik kommer att bestå i.
Min handledare verkar inte förstå vad det är jag utbildar mig till och verkar inte heller särskilt intresserad av det. Hon är alltid jättestressad och måste ofta avbryta vad vi gör för att gå på möten utan förvarning.
Här om dagen hörde jag säga till de anställda att de måste få mig "på telefonen" så snabbt som möjligt så att jag kan börja ta hand om kundsamtal. Det kändes inte riktigt rätt i magen på mig.
Och idag vaknade jag med en förkylning och när min handledare såg min sjukanmälan ringde min mobil och frågade om jag kunde praktisera hemifrån via meet istället. Jag vet inte om detta är normalt under första LIAn?
Min fråga är till er som har gjort utbildningen: vad förväntades av er som praktikanter under första LIAn? Var det krav på att ni skulle lära er jobbet snabbt så att ni kunde börja jobba för vårdcentralen under praktiken? Jag vet att avtalet från min skola säger att praktikplatsen kan se den praktiserade som en "resurs", men jag vet inte riktigt hur långt det sträcker sig. Blir era handledare arga på er om ni tex missar ett sms från dom?
Och slutligen, vad gör man vanligtvis på första LIAn om man är på en vårdcenral?