• Anonym (TS)

Uppdrag granskning oseriöst?

Nu har uppdrag granskning lagt ut ett nytt program om ett barn som blivit omhändertaget och enligt programmet helt utan anledning.

Jag kan väl känna såhär att utifrån beskrivningen är det ju väldigt vaga grunder om jag jämför med hur barn ser ut att ha det generellt. Finns ju familjer med våld och total misär där man bara tar ett barn i taget och det bara haglar in orosanmälningar.

Men saker som gör mig förvånad är ju lite sånna här saker i det här fallets händelseförlopp.

Kvinnan misstänker att hon är gravid och cyklar till barnmorskan för att kolla.

Det vanliga är väl att man misstänker graviditet, man tar ett test, pratar med sin partner och efter detta ringer barnmorskan. 

Hon pratar om krisen av att det är fel pappa till barnet och att det funderar på att adoptera bort barnet.

Sedan känner hon sig svag efter förlossningen och ber personalen om hjälp med blöjbyte. Grejen är den att det finns en man med henne. Varför blir inte det naturliga att han gör detta? 

Nu är hon gravid igen och socialtjänsten uttrycker oro för det nya barnet och undrar om hon behöver stöd? Men hon behöver ingenting alls, vilket är just det socialtjänsten upplever att hon behöver.

Även om det är så att hon faktiskt inte behöver stöd, så klarar hon inte av det sociala spelet. Erkänna fel och brister och visar att hon är villig till förändring. 

Men hon har mer en princip och den blir viktigare? 

• Svar på tråden Uppdrag granskning oseriöst?
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:23:53 följande:
    Det skulle ju skapa ganska mycket problem att ge henne detta och jag kan inte se att det skulle göra hennes situation bättre. Vad skulle hon vinna på en sådan sak? Hon kommer ju bara få ha symboliskt umgänge ibland 
    Jag har inte sagt att hon ska eller borde stämma pappan på vårdnaden eller att det skulle lösa alla problem. Jag ville veta om det var möjligt eller inte, alltså om hon kan göra det. Du går alltså med på att hon kan stämma pappan på vårdnaden? 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2026-01-30 15:51:51 följande:
    Det här med att hon jobbar som barnskötare... Det lät mer som att det var nån sorts "sysselsättning", snarare än en riktig anställning? I chefens intyg låter det som om hen pratar om en praktikant snarare än en anställd. "Hon har smält in fint med barnen" och liknande formuleringar brukar man kanske inte använda när man beskriver en 35-årig utbildad barnskötare som varit anställd i många år? Hon är säkert snäll mot barnen och en hjälpande hand åt personalen. Men är hon en kompetent och skicklig pedagog som tar fullt ansvar för barngruppen/sina "ansvarsbarn" med allt vad det innebär i form av dokumentation, planering, utvecklingssamtal, föräldramöten? 

Nån nämnde att hon verkar ensam. Hennes "kompisar" är äldre tanter som också arbetar på förskolan (hennes handledare och kontaktperson?). Visst, hon bor på landet och har kanske flyttat för att bo med pojkvännen, hennes gamla vänner har kanske flyttat på grund av jobb och utbildning och så vidare. 
    Spelar det någon roll att hennes vänner också är hennes kollegor och även lite äldre?

Måste man ha jämnåriga vänner? 
    Får man inte ha kolleger som vänner? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:20:04 följande:

Det är du som rör till det. Hon har ju överklagat LVU och har ju ett juridiskt ombud. I första avsnittet så handlar det ju om att när han säger att hon är en bra mamma så hamnar han själv på utredningshemmet. 

Så först är hon med barnet i 10 veckor och när hon inte fixar detta så får pappan ta över, men eftersom han anser att mamman är bra, så blir socialtjänsten kritiska mot honom då han inte ser mammans brister. Efter detta så får han vara den enda som får ha barnet. Mamman får enbart träffa barnet 3 timmar i veckan övervakat av socialtjänsten. Senast i tisdags fick hon avslag igen från någon rättsintans på högre nivå. 

Jag kan inte se hur en stämning skulle kunna lösa detta. Du får det att låta som någon vårdnadstvist typ. Hon anses olämplig och hennes ombud säger att det är 100% chans att även det nya barnet kommer att bli omhändertaget då hon inte anses vara kapabel till att ta hand om sitt egna barn. 

Det låter märkligt att ett ombud säger så. Är ombudet verkligen ett bra ombud? Det verkar inte så
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-30 20:27:38 följande:
    Det ska inte skilja sig då det också ingår in barnskötare arbetsuppgifter
    Alla förskolor lägger upp ansvaret olika. T ex har vissa förskolor att barnskötarna får öppna vid 6 och sedan får någon annan barnskötare stänga och förskollärarna har jobb enbart mellan 9-16 i barngrupp och sedan har dom planering Och har ansvar för allt som har med barnen att göra medan barnskötarna assisterar och har ingen planeringstid och liknande. 
  • Anonym (TS)
    Ezmeraldah skrev 2026-01-30 20:29:23 följande:
    Jag har inte sagt att hon ska eller borde stämma pappan på vårdnaden eller att det skulle lösa alla problem. Jag ville veta om det var möjligt eller inte, alltså om hon kan göra det. Du går alltså med på att hon kan stämma pappan på vårdnaden? 
    Jag kan inte se någon poäng med att hon skulle göra en sådan sak. Det skulle ju inte gå igenom och hon skulle verkligen inte framstå som stabil, så det vore inte fördelaktigt för henne att ens försöka. men hon kan väl göra vad hon känner för, men jag tror ärligt inte att det skulle göra någon skillnad alls. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-30 20:31:03 följande:
    Det låter märkligt att ett ombud säger så. Är ombudet verkligen ett bra ombud? Det verkar inte så
    Ombudet ber henne att flyt landet innan det nya barnet föds, så att dom inte kan ta barnet? nej jag skulle inte anlita henne om jag hade problem. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:21:10 följande:
    Utveckla det resonemanget. Hur då i språket? 
    Blicken, memik, hur hon pratar. Man kan tolka det som att hon har dragit av autism. Men många människor har endel drag av autism utan att ha en diagnos. Och de gör än inte olämplig som mamma heller. 

Men endel saker kan jag faktiskt hålla med utredningshemmet om är olämpliga som mamma, även som nybliven mamma. 

Dock inte det med amningen. Man ska amma så mycket barnet vill. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:23:53 följande:
    Det skulle ju skapa ganska mycket problem att ge henne detta och jag kan inte se att det skulle göra hennes situation bättre. Vad skulle hon vinna på en sådan sak? Hon kommer ju bara få ha symboliskt umgänge ibland 
    Hon skulle vinna allt på att få vårdnaden. Även om hon till en början enbart har umgänge. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:33:33 följande:
    Jag kan inte se någon poäng med att hon skulle göra en sådan sak. Det skulle ju inte gå igenom och hon skulle verkligen inte framstå som stabil, så det vore inte fördelaktigt för henne att ens försöka. men hon kan väl göra vad hon känner för, men jag tror ärligt inte att det skulle göra någon skillnad alls. 
    Varför skulle man/Malin i fallet framstå som ostabil när hon vill ha vårdnaden om sitt barn och då väljer att stämma pappan? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:35:05 följande:
    Ombudet ber henne att flyt landet innan det nya barnet föds, så att dom inte kan ta barnet? nej jag skulle inte anlita henne om jag hade problem. 
    Korkat ombud. Och hon ska ha jobbat på socialen och gjort många utredningar. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-30 20:38:17 följande:
    Varför skulle man/Malin i fallet framstå som ostabil när hon vill ha vårdnaden om sitt barn och då väljer att stämma pappan? 
    Ja, för att dom inte skulle ge henne det. Hon har ju redan bråkat med varenda instans. Man hör ju när hon står in någon rättssal och ska prata för sig. Hon är inte lugn, sansad och saklig. Hon framstår inte vuxen helt enkelt så jag förstår inte hur detta skulle kunna förändra hennes situation. Hon måste ju se några brister hos sig själv och sedan säga att hon ska jobba med detta. Be om stöd med detta. Hon måste ju bygga förtroende med myndigheterna. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:44:32 följande:
    Ja, för att dom inte skulle ge henne det. Hon har ju redan bråkat med varenda instans. Man hör ju när hon står in någon rättssal och ska prata för sig. Hon är inte lugn, sansad och saklig. Hon framstår inte vuxen helt enkelt så jag förstår inte hur detta skulle kunna förändra hennes situation. Hon måste ju se några brister hos sig själv och sedan säga att hon ska jobba med detta. Be om stöd med detta. Hon måste ju bygga förtroende med myndigheterna. 
    Dom? Soc? 

Nej, de flesta är nog inte lugnt och sansade när det handlar om ens barn. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2026-01-30 20:46:36 följande:
    Dom? Soc? 

Nej, de flesta är nog inte lugnt och sansade när det handlar om ens barn. 
    Det handlar ju om saker i allmänhet. Varför uppfattar barnmorskan henne som långsam? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:49:27 följande:
    Det handlar ju om saker i allmänhet. Varför uppfattar barnmorskan henne som långsam? 
    Vilka menar du det är som inte ska ge henne vårdnaden? Soc? 

Ja, det får du fråga den barnmorskan om. 
  • Anonym (Bra på att läsa människor)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 20:35:05 följande:
    Hon har ju rätt. Så länge som barnet inte är fött räknas det som en del av moderns kropp, och Malin och hennes man fria människor och kan resa vart de vill. Men så fort som barnet är fött, så kan samhället ta barnet som gisslan, till och med med polishjälp. Mycket troligt blir det en ny tvångsvistelse på något avskyvärt utredningshem först. Hade de inte redan haft den större pojken, så hade detta varit den bästa lösningen. 

De kanske skulle kunna "kidnappa" honom och resa bort härifrån hela familjen? Nu har de inte pojkens pass, men det finns ju andra vägar ut. Man kan segla härifrån till Danmark eller Tyskland t.ex., med en egen (eller lånad) segelbåt. Om man seglar från en liten segelbåtshamn och lägger till vid en liten segelbåtshamn, så kommer ingen tullpersonal eller polis att kolla en.

De skulle kunna betala någon som äger en segelbåt svart, för att föra över dem till Tyskland eller Danmark. Så skulle jag ha gjort det. 

Det är viktigt att veta att ett LVU inte gäller utanför Sverige, så tysk eller dansk polis kommer inte att hjälpa till att hitta dem och skicka tillbaka dem. (I de fallen då det finns en brottsmålsdom, t.ex. för barnmisshandel, så hjälper dock den utländska polisen till. Och så ska det vara.)
  • Anonym (N)
    Anonym (Bra på att läsa människor) skrev 2026-01-31 08:41:59 följande:
    Hon har ju rätt. Så länge som barnet inte är fött räknas det som en del av moderns kropp, och Malin och hennes man fria människor och kan resa vart de vill. Men så fort som barnet är fött, så kan samhället ta barnet som gisslan, till och med med polishjälp. Mycket troligt blir det en ny tvångsvistelse på något avskyvärt utredningshem först. Hade de inte redan haft den större pojken, så hade detta varit den bästa lösningen. 

De kanske skulle kunna "kidnappa" honom och resa bort härifrån hela familjen? Nu har de inte pojkens pass, men det finns ju andra vägar ut. Man kan segla härifrån till Danmark eller Tyskland t.ex., med en egen (eller lånad) segelbåt. Om man seglar från en liten segelbåtshamn och lägger till vid en liten segelbåtshamn, så kommer ingen tullpersonal eller polis att kolla en.

De skulle kunna betala någon som äger en segelbåt svart, för att föra över dem till Tyskland eller Danmark. Så skulle jag ha gjort det. 

Det är viktigt att veta att ett LVU inte gäller utanför Sverige, så tysk eller dansk polis kommer inte att hjälpa till att hitta dem och skicka tillbaka dem. (I de fallen då det finns en brottsmålsdom, t.ex. för barnmisshandel, så hjälper dock den utländska polisen till. Och så ska det vara.)
    Hur skulle det gagna barnet att skilja honom från den förälder som har tagit hand om honom sedan han var tio veckor gammal?

Nog för att barnet har rätt till sin mamma, men han har rätt till sin pappa också.
  • Anonym (N)
    Anonym (TS) skrev 2026-01-30 12:59:42 följande:

Det är väldigt vanligt att ha autism och anorexi. Hon hade det dessutom som diagnos och inte som drag av. Sedan hade hon efter detta gjort en screening som säger att hon inte har autism som hon gjorde nu när hon fått barn. 

Värt att tänka på är att hon under dessa år kunnat bygga upp strategier för att livet ska funka, från tonåren och tills idag. Om man själv inte utsätts för så mycket av det man mår dåligt över så blir det ju sällan några problem.

Frågan är varför barnmorskans varningsklocka ringer när hon är hos mödravården? Du ser inte alls några problem med det hon berättar på MVC eller hennes sätt att agera på när hon känner fosterrörelser?

Min första reaktion när jag funderat över om jag kan vara gravid är att exempelvis googla symtom, ta ett test och konstatera att jag är gravid och berätta för sin partner. Jag tror att majoriteten av befolkningen ändå gör något i den stilen.  

MVC upplever henne som långsam och att hon behöver tid på sig att förstå saker och att ta instruktioner. 

Tror du det blivit samma sak om hon hade bara kommit dit och meddelat att hej jag är gravid och så följer man det vanliga programmet, man börjar inte prata om alternativ medicin och liknande.

I dokumentationen beskrivs hon som rigid, 

Nej, hon har aldrig haft en autismdiagnos. I journalen, från när hon var inlagd för anorexi, står bara att hon "visar på svårigheter inom autismspektrat".

För att få en autismdiagnos behövs en särskild utredning, och de autistiska dragen ska vara tillräckligt många och ha följt en genom hela livet.
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (Elviris) skrev 2026-01-30 17:03:45 följande:
    Om hon är barnskötare är detta inte hennes arbetsuppgifter. 
    Detta stämmer inte, iallafall inte i Stockholm där jag bor och har varit verksam i 40 år.
    Jag är utbildad barnskötare och har ovan nämnda arbetsuppgifter sedan jag började min bana.
Svar på tråden Uppdrag granskning oseriöst?