Förskollärare semester
Hej, jag funderar på att bli förskollärare. Men jag undrar hur det är med semester. måste man ta all semester under sommaren när förskolorna slås ihop? Eller brukar det gå bra att ta ledigt under terminerna?
Hej, jag funderar på att bli förskollärare. Men jag undrar hur det är med semester. måste man ta all semester under sommaren när förskolorna slås ihop? Eller brukar det gå bra att ta ledigt under terminerna?
Arbetar man i förskola brukar man ha så kallad semestertjänst. Alltså att man får ett antal semesterdagar att disponera.
Din arbetsgivare har ett ansvar enligt lag att säkra din rätt till sammanhållen ledighet och lagen säger att den ska ligga juni-augusti.
Man tänker sig inte bara att det finns ett värde i en ledig dag utan också att det ska vara en längre ledighet för att man ska få den vilan.
Så att säga att man tar en vecka på sommaren, en på hösten och två på våren skulle inte vara okej i de verksamheter där jag arbetat. Att däremot komma överens om att den längre ledigheten i sin helhet läggs till tex oktober kan funka. Det kan underlätta för verksamheten också.
Arbetar man i skolan så finns en annan variant som kallas ferietjänst. Då är ledigheterna styrda till loven/ferierna.