Anonym (sms) skrev 2026-01-30 10:07:14 följande:
Ni som skriver så här, är det den kontakten ni har med era föräldrar?
Ni får bara ringa vissa tider, ni får inte ringa om er förälder är bortrest, ni får bara ringa om det är något viktigt? Och ni får inte heller ha sms-kontakt sådär lite om vad som helst, ett pågående samtal?
För det låter för mig som en konstig relation. Jag pratar i telefon med min mamma nästan varje dag, om nån av oss inte hinner prata så säger vi det DÅ. Sms skickar vi när helst vi har lust, den andra svarar när den har lust och kan.
Får era föräldrar ringa er? Eller är det samma där, bara om det är viktigt, inte om ni är bortresta.
Men alltså, om man bara har en natt eller helg på spa med en trevlig middag, då tycker jag det är självklart att man inte tillbringar de timmarna med att sms:a eller ringa med sina vuxna barn eller mamma. Det kan man väl göra en annan dag när man inte har dyr lyxtid med sin partner?
För mig är det alldeles för mycket att tala med sin förälder varje dag. Då har man kanske inte klippt navelsträngen själv eller så har man en förälder utan liv som försöker leva genom sina barn. Min mamma har haft fullt upp med egna vänner och hobbies och resor och vi har brukat höras 1-2 ggr/ vecka, och inte om någon av oss reser- då skickar jag bara sms att planet har landat säkert för det vill hon veta. Så berättar jag om hela resan när vi ses efteråt.
Sen blir det klart skillnad nu då hon börjat bli äldre och sjuk, för då vill man ringa oftare och veta att hon är ok, påminna om läkartider och kolla att hemtjänsten sköter sig.