• Anonym (demon kitty)

Jag förstår inte hur folk orkar göra så mycket. Hur orkar ni?

Jag har aldrig fattat  Inte ens när jag var barn och gick i skolan orkade jag lika mycket som andra, kompisar, föräldrar osv. Vaddå gå upp klockan halv sex? Vaddå vara på skolan/jobbet kl 8? Ok, där kroppsligt, men fan inte vaken. Vaddå orka göra något efter skolan/jobbet? Vaddå orka göra något på helger och lov/semestrar? När jag inte gör något jag absolut inte måste gra, vet ni vad jag gör? SOVER! FFör jag ORKAR INTE. 

Samtidigt, det är ju inte kul. Jag har inga vänner, för jag orkar aldrig ha några. Orkar inte träffas spontant med min familj, trots att vi bor i samma stad. Orkar inte göra sociala grejer med arbetet heller, vilket inte är populärt.

Och jag har alltid varit ås. Min mamma var så arg på mig när jag var barn för att jag inte hade vänner och inte gjorde något utanför skolan. Jag lärde mig att gömma mig ute och ljuga om att jag hade varit med andra. Då slutade hon ialla fall gräla på mig om det. 

Hur orkar ni? 

• Svar på tråden Jag förstår inte hur folk orkar göra så mycket. Hur orkar ni?
  • Anonym (Alva)
    Anonym (DoIt) skrev 2026-01-31 14:09:55 följande:
    Allt handlar om att köra sig att göra oavsett om man känner sig trött eller inte. Då blir man med tiden både fysiskt och psykiskt stark och orkar på en helt annan nivå än den som agerar utifrån motivation.

Gör man bara det man vill hela tiden blir man med tiden fysiskt och psykiskt svag.
    Såvitt jag har förstått så har TS både en universitetsutbildning och ett heltidsjobb. Låter det som någon som följer minsta motståndets lag?
  • Anonym (9)
    Anonym (demon kitty) skrev 2026-01-31 13:43:35 följande:
    Ja, jag kanske borde kolla mina värden. 

Tar energi - eh, vilken energi? Jag har ju ingen.
    Får energi - eh, vilken energi? Jag har ju ingen.
    Be om en sömnutredning också. Har du sömnstörningar som du inte vet om så kan de göra så att du aldrig blir pigg och får energi som andra.
  • Hellishen

Det låter som att du är betydligt tröttare än vad som kan räknas som friskt och normalt. 

Har du sökt vård för detta?
    Om inte, gör det. Kanske finns det hjälp att få! 

• Anonym (DoIt)
    Anonym (Alva) skrev 2026-01-31 16:01:00 följande:
    Såvitt jag har förstått så har TS både en universitetsutbildning och ett heltidsjobb. Låter det som någon som följer minsta motståndets lag?
    Hur man sköter sin kropp och hur man sköter sin karriär är olika saker även om det finns en viss korrelation.

Finns gott om extremt otränade akademiker.
  • Anonym (Si)

Jag är också trött och behöver vila mycket. Har varit så sedan jag var barn. Mamma och mostrar är likadana. Pappa med, fast på ett annat sätt, undrar om han har ADD.

Jag tror inte det uppfattas så utifrån för dem som inte hänger med mig privat, jag är välutbildad, har en relativt bra karriär (dock inte alls så bra som om jag skulle haft mer energi), har flera barn som har aktiviteter, har volvo, villa, vovve (så att säga). Men hemma däckar jag lätt när allt det nödvändiga är avklarat. Hade aldrig orkat bo i hus om min sambo inte varit så duktig på allt som han är eftersom hus kräver ganska mycket extra jämfört med en lägenhet.

Mina svärföräldrar är motsatsen, de gör saker hela tiden. Skryter ofta om att de inte behöver vila.

Jag skulle lätt kunna göra ingenting och må hur fint som helst av det. Anledningen till att jag utbildat mig och gjort karriär är att det förväntas av mig. Jag går till jobbet för att jag är en duktig flicka med ansvarskänsla. Men jag känner inget som helst behov av det, snarare dränerar det mig. Undrar ibland om jag har någon diagnos som gör att jag utmattas mer av helt normala saker. Eller så är jag bara introvert. Jag lever ett socialt liv ändå, men för att jag upplever att jag måste, och det tar hela tiden på krafterna (familjen är annorlunda, detta gäller kontakter som inte är självvalda eller att vistas i en miljö med människor jag inte känner väl). Jag behöver lång tid på mig att återhämta mig och den tiden finns aldrig. Först under pandemin när jag varit hemma flera veckor eller månader kände jag att en energi och lust att ta initiativ till att göra saker vaknade i mig. Men hur ofta får man möjlighet att vara ifred tillräckligt länge för att komma dit? I ett vanligt arbetsliv existerar inte sådan återhämtning som jag tydligen behöver för att känna att jag hittar tillbaka till mitt inre driv och min egen lust.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (demon kitty) skrev 2026-01-31 14:01:58 följande:
    I tid? Nä, slockanr totalt när jag kommer hem. Vaknar igen efter några timmar, är vaken kanske 2-3 för att lyckas utträtta ärenden och äta och kanske orka se något, läsa något, scrolla lite. Sen somnar jag igen och sover tills ca 40-60 minuter innan jag ska vara på jobbet.

Som en död.

Vet inte. Ingen kommer ju överens om vad bra mat är. Jag köper mycket färdiga eller färdigplannerade tjänster. Just nu har jag Färdiga Maten, i vinter har har jag även haft Svarta Lådan, HelloFresh, och Linas. Nu ska jag laga mat själv igen ett tag och då tar jag en lördag och lagar mat för några veckor på en gång. 

När jag har semester brukar jag simma, i sjön på landet. Jag måste alltid sova efter. Men nej, jag har ingen ork till träning.
    Det låter som om du ändå inte sover så många timmar per dygn? Fast jag vet ju inte vilken tid du går upp... Om du sover två timmar när du kommer hem, och sedan från typ 03 till 07 så blir det bara sex timmar...  Om det är tre timmar när du kommer hem och sedan 02 till 08 så blir det 9, vilket är mycket, men inte extremt.
    Har du testat att hålla dig vaken och aktiv när du kommer hem och sedan lägga dig vid typ 21 under en längre tid? Hur funkar du då?
  • Anonym (demon kitty)
    Anonym (Sofia) skrev 2026-02-01 13:46:12 följande:
    Det låter som om du ändå inte sover så många timmar per dygn? Fast jag vet ju inte vilken tid du går upp... Om du sover två timmar när du kommer hem, och sedan från typ 03 till 07 så blir det bara sex timmar...  Om det är tre timmar när du kommer hem och sedan 02 till 08 så blir det 9, vilket är mycket, men inte extremt.
    Har du testat att hålla dig vaken och aktiv när du kommer hem och sedan lägga dig vid typ 21 under en längre tid? Hur funkar du då?
    Ojoojoj. Tnäk ändå att sova så lite. 

Nej, jag kommer hem ugefär vid 17-17.30. Somnar. Vaknar igen runt 19.30-20. Tackar gudarna för att det finns apotek och post och sånt i mataffärerna som inte stännger kl 17. Är vaken till ca 22, somnar och vaknar igen runt 7-7.30 för att vara på jobbet kl 8.
  • Anonym (O)
    Anonym (demon kitty) skrev 2026-02-01 14:30:08 följande:

Nej, jag kommer hem ugefär vid 17-17.30. Somnar. Vaknar igen runt 19.30-20. Tackar gudarna för att det finns apotek och post och sånt i mataffärerna som inte stännger kl 17. Är vaken till ca 22, somnar och vaknar igen runt 7-7.30 för att vara på jobbet kl 8.
    Och det är aldrig något ni har kollat upp eller som någon har påpekat? Hur klarar du av att sköta ditt arbete, är du trött även då, eller är du pigg under tiden och rasar ihop när du kommer hem? Hur ser helgerna ut, hur mycket är du vaken då?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (demon kitty) skrev 2026-02-01 14:30:08 följande:

Ok, då missförstod jag dig! Du skrev "är vaken 2-3" och då läste jag det som TILL 2-3 istället för I 2-3 TIMMAR. Då håller jag med om att du sover onormalt mycket! Jag håller med de andra som tycker att du ska kolla upp det hela med vården. Hoppas att du får hjälp!
  • Corrie

Men hur har du bara accepterat att det är så här? Något stämmer ju inte. 
    Mins tankar går till två saker: du är antingen autistisk och tröttas ut mycket av omvärldens stimuli, alternativt att du bara är men sk HSP, dvs högkänslig för intryck. Den andra saken jag går till är din sömnkvalitet. Det kan vara så att du inte går ner i djupsömn och därmed inte får kvalitetssömn utan sover ytligt. Jag har själv erfarenhet av det. Jag trodde att jag sov bra men jag var också oerhört trött i huvudet av jobbet. Precis som du behövde jag sova när jag kom hem, fast oftast lite kort bara. Jag köpte en ny lite bättre madrass eftersom jag hade inte i höften och ville ligga mjukare, och som i ett trollslag förändrades allt. Jag blev mycket mycket piggare och jobbet bekommer mig inte längre. Jag är pigg och orkar saker efter jobbet. En helt ny känsla.
    Jag säger inte att det här är svaret för dig eller att du bara behöver en ny madrass för jag antar att du har sovit på många olika genom åren. Det jag skulle rekommendera är att du genomgår någon sorts sömnutredning där du helt enkelt kollar upp hur mycket djupsömn du egentligen får under en natt. Det kan du egentligen mäta själv, det finns ju olika träningsklockor som mäter allt möjligt och bland annat kan man se sin sömnkvalitet i appen som är kopplad till klockan. Skulle du se att du har väldigt lite djupsömn så kan du ta frågan vidare till vården. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Jag förstår inte hur folk orkar göra så mycket. Hur orkar ni?