• Anonym (Anonymise)

Hjälp jag sabbar min dejt med snarkningar

Jag har börjat dejta en kille som föll för direkt. När jag skulle sova hos honom första gången snarkade jag så mycket att han fick lägga sig på soffan för att kunna sova och orka gå till jobbet dagen efter. Han t att det var väldigt jobbigt ich uttryckte attt ?vi måste ju kunna sova ihop?. Jag blev ledsen o skämdes, men jag kan ju inte hjölpa det? har köpt en speciell nässpray o en spray man sprayar i halsen mot snarkningar men är så rädd att dessa inte funkar. Att ha grejer i ansikte, typ på näsan eller i munnen känns inte så piffigt när man precis träffats? killen har uttryckt en gång till att han hoppas vi kan sova utan snarkn o att till o med hans son hade hört mig i rummet intill? Är så rädd att sabba allt pga detta?Tips någon?

• Svar på tråden Hjälp jag sabbar min dejt med snarkningar
  • Anonym (Anonymus)

Tack för alla fina svar! 

• Anonym (Anonymus)
    Anonym (Maja) skrev 2026-01-31 14:29:13 följande:
    Jag tolkar det som att det är nässpray med kortison och antihistamin (Dymista eller Oriduo) som TS har köpt. Det är inte så beroendeframkallande som vanligt avsvällande nässpray, men man bör förstås inte använda det heller hur länge som helst.
    Exakt, Oriduo är det o det står att man ska söka hjälp om man använt i 3 månader, så om det hlper o jag vill fortsä ta den får jag ju fråga läkare
  • Anonym (Anonymus)
    Anonym (Maja) skrev 2026-01-31 14:19:50 följande:
    Det gulliga med TS är inte att hon snarkar. Det gulliga är att hon bryr sig om killen hon träffat och är beredd att anstränga sig för att han ska kunna sova gott om natten.

Förmodligen har han kvaliteter som hon inte har hittat hos andra män. Då är det värt besväret att vårda relationen.
    Tack! Det är precis så jag känner! 🥰 
  • Anonym (P)
    Anonym (Anonymus) skrev 2026-01-31 18:15:40 följande:

Tack för alla fina svar! 

Varför svarar du inte som TS?
  • Anonym (P)

Varför utgår alla ifrån att TS är tjej?

• Helene81

Köp en sån man sätter på tänderna, den gör så att du inte stänger munnen helt så luft kommer in o snarkningarna hörs inte. det funkar, kanske inte så kul, men ni måste ju kunna sova ihop. Jag hade samma problem med min man, jag låg vaken länge på kvällarna o kunde inte sova för han snarka, vi försökte med allt o bettskena var det som funka. 

• Anonym (zzz)

En man som blir irriterad redan eran första natt tillsammans och som sätter sig själv i första rummet har i princip visat vad han går för och det kommer troligen inte bli bättre. Han borde förstås värna om dig och hjälpa dig med en lösning på snarkproblemet istället för att oja sig som ett barn och gnälla över att - ni måste ju kunna sova ihop... Noll förståelse för dina snarkningar, tänk framåt när nästa prövning kommer, han har redan visat hur han hanterar sådana saker - släpp bebisen och hitta någon vuxen.

• molly50
    Anonym (zzz) skrev 2026-02-01 09:27:36 följande:

En man som blir irriterad redan eran första natt tillsammans och som sätter sig själv i första rummet har i princip visat vad han går för och det kommer troligen inte bli bättre. Han borde förstås värna om dig och hjälpa dig med en lösning på snarkproblemet istället för att oja sig som ett barn och gnälla över att - ni måste ju kunna sova ihop... Noll förståelse för dina snarkningar, tänk framåt när nästa prövning kommer, han har redan visat hur han hanterar sådana saker - släpp bebisen och hitta någon vuxen.

Jag kan i och för sig också tycka att den som snarkar borde visa förståelse för att andra kan få sin nattsömn störd och försöka göra något åt det.
    Det är ju också en fråga om ens egna hälsa. Snarkar man så kan man också ha sömnapné vilket kan påverka hälsan negativt.
    Det finns hjälp att få. Att inte söka den hjälpen tycker jag ärligt talat är ganska respektlöst mot de i ens närhet.
  • Anonym (zzz)
    molly50 skrev 2026-02-01 11:57:02 följande:
    Jag kan i och för sig också tycka att den som snarkar borde visa förståelse för att andra kan få sin nattsömn störd och försöka göra något åt det.
    Det är ju också en fråga om ens egna hälsa. Snarkar man så kan man också ha sömnapné vilket kan påverka hälsan negativt.
    Det finns hjälp att få. Att inte söka den hjälpen tycker jag ärligt talat är ganska respektlöst mot de i ens närhet.
    Det låter på TS som att situationen är ny för henne, så vill hon gå vidare i förhållandet så lär det säkert behöva utredas men att kalla det respektlöst på det här planet tycker jag är orimligt. Det jag reagerar på är hans infantila sätt att bemöta hennes problem på.
  • molly50
    Anonym (zzz) skrev 2026-02-01 12:09:46 följande:
    Det låter på TS som att situationen är ny för henne, så vill hon gå vidare i förhållandet så lär det säkert behöva utredas men att kalla det respektlöst på det här planet tycker jag är orimligt. Det jag reagerar på är hans infantila sätt att bemöta hennes problem på.
    Ja,men ska de kunna fortsätta tillsammans så måste hon ju söka hjälp för problemet.
    Nu verkar ju TS vilja försöka lösa det,men det finns ju de som inte vill också. Och det tycker jag är respektlöst.
    Jag har själv en man som snarkar så jag kan förstå att TS kille tycker det är jobbigt. 
    Det är inte infantilt att inte vilja få sin nattsömn störd.
  • Anonym (zzz)
    molly50 skrev 2026-02-01 12:17:03 följande:
    Ja,men ska de kunna fortsätta tillsammans så måste hon ju söka hjälp för problemet.
    Nu verkar ju TS vilja försöka lösa det,men det finns ju de som inte vill också. Och det tycker jag är respektlöst.
    Jag har själv en man som snarkar så jag kan förstå att TS kille tycker det är jobbigt. 
    Det är inte infantilt att inte vilja få sin nattsömn störd.
    Det är infantilt att reagera som han gör så tidigt i deras förhållande. En vuxen visar lite medkänsla.

Hoppas TS reder upp problemet. Det finns näsvidgare som funkar någorlunda och hjälper till att få in mer syre under sömn.
  • molly50
    Anonym (zzz) skrev 2026-02-01 12:25:09 följande:
    Det är infantilt att reagera som han gör så tidigt i deras förhållande. En vuxen visar lite medkänsla.

Hoppas TS reder upp problemet. Det finns näsvidgare som funkar någorlunda och hjälper till att få in mer syre under sömn.
    Jag håller inte med. Upptäcker man sådana problem redan i början så kan jag förstå att man vill att ens partner ska försöka söka hjälp innan man går vidare.
    Snarkningar kan vara fruktansvärt störande.
    Alla hjälpmedel fungerar kanske inte för alla,men man får prova sig fram.
  • Anonym (zzz)
    molly50 skrev 2026-02-01 13:01:57 följande:
    Jag håller inte med. Upptäcker man sådana problem redan i början så kan jag förstå att man vill att ens partner ska försöka söka hjälp innan man går vidare.
    Snarkningar kan vara fruktansvärt störande.
    Alla hjälpmedel fungerar kanske inte för alla,men man får prova sig fram.
    Trams.
  • molly50
    Anonym (zzz) skrev 2026-02-01 13:22:24 följande:
    Trams.
    Det får du gärna tycka. Precis som att jag får tycka att det är trams att anse att man är infantil för att man störs av snarkningar.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (zzz) skrev 2026-02-01 09:27:36 följande:

Säger detsamma! 
    Sover med min sambo varje natt och han snarkar som ett godståg, speciellt efter några öl. Snarkar rätt kraftigt i veckorna också.
    Nämnde aldrig det i negativa ordalag eller pratade om att vi kanske inte skulle kunna sova tillsammans när vi precis lärt känna varandra. Ville inte såra honom.
    Däremot pratade jag om sömnapné och risker med snarkning när vi kände varandra lite bättre. Han köpte öronproppar till mig och tyckte att snarkningen var pinsam. Lugnade honom genom att påtala hur vanligt det är.
    Nu när vi varit tillsammans ett tag så går jag till soffan och sover om det blir outhärdligt, vilket inte så ofta beror på snarkningen utan mer att jag gillar lite mer space. Om snarkningen är väldigt högljudd så först provar jag att väcka honom så att han kan lägga sig på sidan och det ger nästan alltid mildare snarkning. I kombination med öronproppar funkar det oftast bra för mig gällande ljudnivån iallafall.

Men att i tidigt stadie prata om oro för att det inte går att sova ihop? Som att snarkning vore en dealbreaker. Tur att han inte dejtar andra män då som ofta snarkar!
    Måste man sova ihop ens? Man sover ju då och är omedveten om allt runtomkring. 
    Räcker med att somna tillsammans. Själva sömnen får man göra som det känns bäst och får en att sova bra.
    Oavsett om han snarkar eller inte så tycker jag att det är skönt att gosa och ligga tätt innan man somnar men sen sova på varsitt håll, egentligen varför ska man ens ligga supernära och störa varandra i sömnen?
Svar på tråden Hjälp jag sabbar min dejt med snarkningar