• Anonym (TS)

Sjuk- och olycksfallsförsäkring

Ni som är i 40-5?årsåldern vad betalar ni för sjuk- och olycksfsllsförsäkringen i månaden?

jag fyller 46 i år och har trygg hansa. Jag har haft försäkringen i över 15 år Och aldrig någonsin behövt använda försäkringen. Jag betalar 472 kr permånad och tycker att det är lite väl dyrt. 

jag kollade upp LF och fick kostnadsförslag på 150 kr billigare. vågar man byta eller är det en risk trots att jag aldrig haft en skada? jag vet att man inte ska byta den typen av försäkringar.

• Svar på tråden Sjuk- och olycksfallsförsäkring
  • Anonym (TS)
    Cox Orange skrev 2026-01-31 12:44:36 följande:

Jag har ingen. Det är så dåliga villkor.

Vad är det som är så dåligt? vad vill du att villkoren ska innehålla? Försäkringsbolagen vill ju gå med vinst. Skulle villkoren vara mer generösa så skulle de vara dyrare. 

jag har aldrig haft problem med något försäkringsbolag men då skummar jag igenom villkoren innan jag tecknar och har därför inte orimliga förväntningar. Jag har använt andra typer av försäkringar och fått ut såpassmycket pengar att jag aldrig kommera uppifrån den summan i premier.

• Cox Orange

Ersättning vid sjukhusvistelse. Ersättning vid invaliditet. Det är väl ett skämt som inte rättfärdigar premien.

• Anonym (TS)
    Cox Orange skrev 2026-01-31 16:37:29 följande:

Ersättning vid sjukhusvistelse. Ersättning vid invaliditet. Det är väl ett skämt som inte rättfärdigar premien.

Vad gäller sjukhusvistelse så är det småpengar och inget jag bryr mig om. Men invaliditetsersättning så kan man välja belop och därmed. Få högre premie. Men då har du pengar så att du kan fortsätta ha samma livsstil vid invaliditet? Jag har inte det även m jag har bra lön och lite pengar sparat men har nästan allt i lägenheten och blir svårt att få loss pengar om nått skulle hända
  • Mrs Moneybags

När man väl behöver använda försäkringen är den jäkligt bra att ha.

Jag har råkat ut för två jobbiga sjukdomar inklusive operationer. Har fått "diagnos-peng", ersättning för sjukhusvistelse (det blir ändå en bra summa om man är på sjukhus i några veckor), ersättning för fula ärr osv.

Fick även från jobbet (jobbar statligt) och allt tillsammans gjorde att jag inte kände av att jag var sjukskriven i x antal månader. Det kändes väldigt tryggt.

Jag kommer betala den tills jag blir pensionär och jag skulle inte rekommendera att byta. 

• Anonym (Dumsnål?)

För er som tvivlar på försäkringen. Själv hade jag precis sagt upp min och var med om en olycka. Tur i oturen var jag på väg till jobbet när det hände och var försäkrad via jobbet. Fick 300 000 i ersättning. Hade det hänt en helg hade jag inte fått ett öre. Och hade jag behållt min gamla försäkring kunde jag fått mycket mer. 

• Anonym

Jag har min försäkring via facket, så exakt vad den kostar vet jag inte. Går säkert att ta reda på men det spelar inte så stor roll.

Har iaf utnyttjat den vid flera tillfällen som gjort att mina sjukskrivningar inte drabbat mig ekonomiskt.
    Min partner gjorde illa sig under en match (bollsport) och fick uppsöka akuten, det ersattes plus lite extra "plåster på såren" från hans försäkring.

Tror inte att folk tänker på att även lite mindre olyckor (som man uppsökt läkare för) också ger ersättning.

• Cox Orange

Personligen kan jag inte se poängen. Beloppen är för låga. Jag är väl biased då jag fått ett belopp för en vårdskada. Jag fick veta att det var högt men för mig var ett hån för att behöva byta liv. Samma sak om jag cyklar omkull och inte kan jobba i vården längre för att axeln är paj är beloppen löjliga, i bästa fall några hundra tusen. 

Eller lever du gott på några hundra tusen?

• Cox Orange
    Mrs Moneybags skrev 2026-02-02 09:39:49 följande:

När man väl behöver använda försäkringen är den jäkligt bra att ha.

Jag har råkat ut för två jobbiga sjukdomar inklusive operationer. Har fått "diagnos-peng", ersättning för sjukhusvistelse (det blir ändå en bra summa om man är på sjukhus i några veckor), ersättning för fula ärr osv.

Fick även från jobbet (jobbar statligt) och allt tillsammans gjorde att jag inte kände av att jag var sjukskriven i x antal månader. Det kändes väldigt tryggt.

Jag kommer betala den tills jag blir pensionär och jag skulle inte rekommendera att byta. 

Försäkring från arbetet som gäller en?top up? vid långvarig sjukskrivning är något helt annat och har ingenting med olycksfallsförskring att göra.
  • Cox Orange
    Anonym (Dumsnål?) skrev 2026-02-02 10:22:24 följande:

För er som tvivlar på försäkringen. Själv hade jag precis sagt upp min och var med om en olycka. Tur i oturen var jag på väg till jobbet när det hände och var försäkrad via jobbet. Fick 300 000 i ersättning. Hade det hänt en helg hade jag inte fått ett öre. Och hade jag behållt min gamla försäkring kunde jag fått mycket mer. 

Nej, det hade du inte. Du kan bara få ersättning från ett enda försäkringsbolag.
  • Anonym (Mauritz)

Ja, snart en verklighet om Tidö sitter i 4 år till. Dom vill ju att folk ska belåna sig, köpa bostadsrätter och villor. Privatisering av vården nästa. Att folk ska behöva betala för sin vård genom försäkringarna. Oftast är dessa väldigt dyra och något enbart höginkomsttagare/rika har råd med. 

Tänk Breaking Bad, och Walter White. Han hade inte råd med sjukförsäkring och tvingades ut ur ambulansen. Jdn hade cancer och tvingades finansiera sin vård med att bli kriminell och tillverka och sälja droger. En faktiskt verklig sak i USA redan då för ca 10-15 år sedan i USA.

Snart i Sverige, 2027.  Jag vill då inte ja vård baserat på hur tjock ens plånbok är. Så mycket förslag med Tidö och framförallt från SD, är direkt kopierat från USA. Skrämmande.

• Anonym
    Anonym (Mauritz) skrev 2026-02-02 17:37:56 följande:

Ja, snart en verklighet om Tidö sitter i 4 år till. Dom vill ju att folk ska belåna sig, köpa bostadsrätter och villor. Privatisering av vården nästa. Att folk ska behöva betala för sin vård genom försäkringarna. Oftast är dessa väldigt dyra och något enbart höginkomsttagare/rika har råd med. 

Tänk Breaking Bad, och Walter White. Han hade inte råd med sjukförsäkring och tvingades ut ur ambulansen. Jdn hade cancer och tvingades finansiera sin vård med att bli kriminell och tillverka och sälja droger. En faktiskt verklig sak i USA redan då för ca 10-15 år sedan i USA.

Snart i Sverige, 2027.  Jag vill då inte ja vård baserat på hur tjock ens plånbok är. Så mycket förslag med Tidö och framförallt från SD, är direkt kopierat från USA. Skrämmande.

Det stämmer inte.
    Sprid inte lögner.
  • Anonym (TS)
    Cox Orange skrev 2026-02-02 17:28:47 följande:

Personligen kan jag inte se poängen. Beloppen är för låga. Jag är väl biased då jag fått ett belopp för en vårdskada. Jag fick veta att det var högt men för mig var ett hån för att behöva byta liv. Samma sak om jag cyklar omkull och inte kan jobba i vården längre för att axeln är paj är beloppen löjliga, i bästa fall några hundra tusen. 

Eller lever du gott på några hundra tusen?

Nej jag lever inte bra på några hundratusen men man får även sjukpenning och då kan man dryga ut det. Och om jag skulle behöva så kan jag leva på det fram tills jag säljer lägenheten. Jag köpte en lägenhet för 5,8 milj och la in 3 milj så jag skulle klara mig eg utan försäkring.

sen så vill försäkringsbolagen gå med vinst, det är ingen välgörenhet. 
  • Anonym (TS)
    Cox Orange skrev 2026-02-02 17:31:05 följande:
    Nej, det hade du inte. Du kan bara få ersättning från ett enda försäkringsbolag.
    Kostnader kan man inte få från 2 försäkringar men tex ärr och invsliditetsersättning kan man få från flera försäkringar,
  • Anonym (?)

Har ingen privat sjukförsäkring.  Har bra försäkring via jobb

• Anonym (TS)
    Anonym (Mauritz) skrev 2026-02-02 17:37:56 följande:

Nu var inte det här en tråd om politik men jag skulle aldrig rösta på s/v/mp pga den enkla anledningen att min mamma blev fängslad och torterad av V i sitt hemland och fick sedan fly till Sverige. 

dessutom är jag ensam med 3 barn (varannan vecka)och har en ganska bra lön men bor i Sthlm där det t dyrt att bo. Jag skulle förlora på att rösta på de rödgröna. 

läste på FB något om att S vill sänka gränsen för statlig inkomstskatt till 39 000 kr. Jag antar att det är dessa miljonärer som de pratar om. Och jag som är ensam är har inte råd att rösta på de rödgröna. Dock har jag varit för lat för att ta reda på om detta stämmer Så detta är obekräftade uppgifter.

dessutom är det lögn det du säger. var försiktig när du sprider lögner för vidsa tror på allt som sägs utan att ta reda på fakta. Du får gärna hänvisa till en trovärdig källa typ partiprogram.

• Anonym (Aj då)

Fan jag trodde att man var ganska bra försäkrad via jobbet om man hat kollektivavtal. Vad är skillnaden?

• Anonym (?)
    Anonym (Aj då) skrev 2026-02-02 21:17:51 följande:

Fan jag trodde att man var ganska bra försäkrad via jobbet om man hat kollektivavtal. Vad är skillnaden?

Är din inkomst väldigt hårt kopplad till att du jobbar, pga bonus eller provision tex, kan det finnas poänger med en försäkring så du snabbt får vård. 
  • Anonym
    Anonym (Aj då) skrev 2026-02-02 21:17:51 följande:

Det är man.
    Jag har fått mycket bra hjälp ekonomiskt både från fritidsförsäkringen och AFA vid sjukdom eller olycksfall.
  • Mrs Moneybags
    Cox Orange skrev 2026-02-02 17:30:16 följande:
    Försäkring från arbetet som gäller en?top up? vid långvarig sjukskrivning är något helt annat och har ingenting med olycksfallsförskring att göra.
    Frågan gällde sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Svar på tråden Sjuk- och olycksfallsförsäkring