• Anonym (Kosth)

Anser du att man ändrat sin kost …

bara genom att minska sina portioner men ändå äta som tidigare? 

Ändrad kost för mig är att man har bytt ut mindre bra mat till bättre alternativ. Äter man mat som tidigare men bara minskat på portionerna så har man ju inte ändrat sin syn på mat och kost. 

Mer frukt/grönt, mer protein och mindre sött i vardagen. Sistnämnda är lyx som är enbart max lite på helgen eller mer sällan. 

• Svar på tråden Anser du att man ändrat sin kost …
  • Anonym (Kanina)

Klart att man har! Man kan äta allt med måtta och att ändra sin portionsstorlek är precis vad man bör göra om man väljer att äta kaloririk mat. 
    Att sätta förbud mot vad man får och inte får äta leder oftare till ett överätande av just de sakerna.  

• Anonym (Em)
    Anonym (Kosth) skrev 2026-01-31 13:11:43 följande:
    Anser du att man ändrat sin kost ?

Ändrad kost för mig är att man har bytt ut mindre bra mat till bättre alternativ. Äter man mat som tidigare men bara minskat på portionerna så har man ju inte ändrat sin syn på mat och kost. 

Mer frukt/grönt, mer protein och mindre sött i vardagen. Sistnämnda är lyx som är enbart max lite på helgen eller mer sällan. 

Är väl en definitionsfråga och beror på hur man använder orden. Är det viktnedgång som är i fokus så kan det räcka att äta mindre. 
  • Anonym (GA)

Nja, man ändrar kanske inte kosten men sitt sätt att äta. Äter man redan bra mat, så är det ju mindre storlekar som är lösningen. Sedan är min erfarenhet att de som drar ner på sina portioner faktiskt lägger till mer frukt och grönt. 
    Så jag skulle verkligen inte märka ord, personen ifråga har ändrat hur den äter.

• Anonym (.)

Ändrad kost för mig är att man har bytt ut mindre bra mat till bättre alternativ. 

Nej, att ändra sin kost är att ändra sin kost - oavsett om man börjat äta bättre eller sämre, mer eller mindre.
  • Ezmeraldah

Så att "ändra sin kost" betyder att äta just så som du tycker att man bör äta: "Mer frukt/grönt, mer protein och mindre sött i vardagen. Sistnämnda är lyx som är enbart max lite på helgen eller mer sällan."? Om har gjort andra förändringar, till exempel börjat med nån diet, inte äter sötsaker överhuvudtaget eller har börjat äta gröt till frukost, då har man inte ändrat sin kost utan äter precis som tidigare enligt dig? Och om man plötsligt börjar äta godis varje dag så har man inte heller ändrat på nåt? 

Att äta mindre - eller mer - är väl också en förändring? 

Om du syftar på den språkliga innebörden så kan du slå upp vad ordet ändra betyder. Det ord du söker är kanske egentligen "förbättra" eller "optimera", vilket man inte nödvändigtvis gör om man bara börjar äta mindre portioner (om man inte redan äter väldigt hälsosamt men för stora portioner). 

Om det inte är den språkliga betydelsen du är ute efter så får du sätta in ordet i ett sammanhang så vi förstår vad du vill diskutera. Om du till exempel syftar på personer som vill leva hälsosamt och hävdar att de har "lagt om kosten" eller "skaffat sig bättre matvanor" men som egentligen bara har dragit ner på mängden mat och äter lika onyttiga livsmedel som tidigare, så har de visserligen ändrat på sina kostvanor men inte gjort tillräckligt stora förändringar för att det ska kunna kallas att "äta hälsosamt". Om det är nåt sånt du vill diskutera så föreslår jag att du gör en tilläggskommentar i trådstarten. 

I vilka situationer brukar det här missförståndet eller meningsskiljaktigheten uppstå? Om du ger exempel på diskussioner du deltagit i angående detta så blir det lättare att diskutera.

• Ezmeraldah
    Anonym (GA) skrev 2026-01-31 13:54:03 följande:

Nja, man ändrar kanske inte kosten men sitt sätt att äta. Äter man redan bra mat, så är det ju mindre storlekar som är lösningen. Sedan är min erfarenhet att de som drar ner på sina portioner faktiskt lägger till mer frukt och grönt. 
    Så jag skulle verkligen inte märka ord, personen ifråga har ändrat hur den äter.

Men om jag har två ägg i pannkakan istället för tre så har jag väl ändrat på receptet? 

Om jag skulle råka skriva fel och skriva "2 dl bakpulver" istället för "2 tsk bakpulver" när jag skriver ner ett kakrecept åt några lågstadiebarn som ska baka för första  gången så bör jag kanske rätta till mitt misstag? Eller är det same same för det är ju fortfarande balpulver i kakan fast i annan mängd? 
  • Anonym (Donna)
    Anser du att man ändrat sin kost ?

Nej, det anser jag inte.
    Man har ändrat mängden, inte själva kosten.

För min personliga del äter jag bra och behöver inte ändra kosten. Mycket bra protein, mycket grönt och rotsaker. Aldrig någonsin godis eller läsk.
    Min synd är vinet, det kommer jag aldrig att välja bort.
  • Spucks

Nej, jag anser inte att man har ändrat sin kost om man äter samma saker, fast mindre eller mer, utan när man äter andra saker.
    Men vad spelar det för roll egentligen? Varför är det en relevant fråga för dig, som verkar reta dig?

• Anonym (GA)
    Ezmeraldah skrev 2026-01-31 17:36:12 följande:
    Men om jag har två ägg i pannkakan istället för tre så har jag väl ändrat på receptet? 

Om jag skulle råka skriva fel och skriva "2 dl bakpulver" istället för "2 tsk bakpulver" när jag skriver ner ett kakrecept åt några lågstadiebarn som ska baka för första  gången så bör jag kanske rätta till mitt misstag? Eller är det same same för det är ju fortfarande balpulver i kakan fast i annan mängd? 
    Som sagt, varför märka ord?

Har jag gjort dig något? 
  • Anonym (GA)
    Ezmeraldah skrev 2026-01-31 17:36:12 följande:

Men för att svara som du gör. Ja du har ändrat receptet. Men inte kosten. För du vet väl att kost och recept är olika saker?. 

• Anonym (Max)

Skulle någon berätta för mig att denne har ändrat sin kost hade jag kanske frågat hur av genuin nyfikenhet och hade personen sagt genom att äta mindre portioner så hade jag verkligen inte hakat upp mig på det.
    Ett förändrat ätbeteende förklarar rätt bra att personen blivit varse om sin hälsa och hur hen kan förbättra den.

• Anonym (E)

Är det din partner eller en kompis och vad grundar sig frågan i?

Det är sån hets med mat och träning just nu, personen i fråga har ju iaf tagit första steget och det är väl bra, varför börja märka ord?

• Anonym (Inlägg)

Många kosttrådar på sistone som är av typen "Dumma ni som äter si och så! Alla borde äta som JAG gör!"
    Både bland trådstartare och ibland i inlägg i trådarna.
    Kanske är de av typen som känner sig bättre av att framhäva sitt sätt att äta och nedvärdera andra sätt? 
    Finns betydligt värre trådar än den här. Så ts ska inte ta åt sig för mycket.

Svar på tråden Anser du att man ändrat sin kost …