• Anonym (J)

Föräldraledig , äldre barn hemma mycket från förskolan

Jag är föräldraledig med dottern som snart är 1 och storebror är snart 4. Han var ledig från förskola över julen , sen var det snökaos och väldigt kallt där vi bor och då fick han vara hemma, några dagar extra när vädret var bättre också. Sen har barnen varit sjuka (först svinkoppor sen förkylning) och jag hade tänkt att han skulle tillbaks till förskolan nästa vecka. Men då har farmor tagit ledigt från jobbet och ville gärna passa på att vara med honom. 

Nu är det alltså 1,5 månad som han har varit hemma , sen blir det kanske någon vecka till om han inte går dit någon dag här veckan som kommer. 

Tänkte fråga om någon vet, kanske någon som jobbar på förskola. Har personalen något emot att man har äldre barn hemma mycket när man är föräldraledig? Tycker de att det är bra? Eller att han missar för mycket och man tar upp en plats i onödan? Blir de oroliga att något inte är som det ska? 

När mitt äldre barn (skolålder nu) gick i förskolan fick hon vara hemma en hel del när jag var föräldraledig med sonen, då sa personalen att det bara var bra att jag passade på att vara hemma med henne. Men vet inte om det är olika. 

• Svar på tråden Föräldraledig , äldre barn hemma mycket från förskolan
  • Anonym (I)

Nejdå det är bara bra. Sålänge du uppdaterar förskolan lite i förväg kanske att ja nu kommer X på måndag. Om man nu ändå varit borta typ 2 mån. 

• MsM84

Det är ju bara fint att ni passar på att mysa extra mycket. Kolla bara så ni inte riskerar att förlora er plats på förskolan 🙂

• Kvinna7

Njut! Ser inget fel alls i det. Varför skulle det vara fel? Många VH i dag tror att barnet missar utbildning om de är borta mycket, men nej. Allt som missas kan man som förälder väga upp hemma. Baka med barnet tex. Då får man in både språk, matematik, teknik, naturvetenskap. Läs för ditt barn, språk mm. Lek, ja hela läroplanen. Låt barnet vara med, delaktighet och inflytande. Det som kan vara svårt är väl det sociala. Att inte umgås med jämnåriga. En viktig aspekt i dagens samhälle. Lösning? Gå till lekpark, öppna förskolan, Lekland etc. Önskar fler föräldrar tänkte som du när de är hemma med syskon. Oftast lämnas det äldre barnet maxtid i samband med syskonets födelse. När båda föräldrarna är hemma med den nyfödde. Sedan lämnas det stora barnet verkligen i ur som skur för "jag kan inte stimulera hen hemma." Eller den "värsta" "jag måste få egentid med babyn". Så en eloge till dig för ditt tänk. Efter farmor mys så blir det säkert förskola igen.

• asdfgh

Det jag tänker är att det kan vara jobbigt för sonen de dagar han faktiskt behöver vara där om han varit borta för mycket. Det beror ju självklart på om han träffar kompisarna utanför förskolan men om inte finns ju risken att han blir lite utanför. De andra barnen går vidare med sina vänskaper utan honom eftersom han inte är där och i den åldern går det ganska fort.

Det är ju lite som om du är borta 2 mån från jobbet. Då har du missat mycket av de där små, sociala sakerna som man pratar om på fikarasten och du kommer kanske känna dig lite utanför de första dagarna tillbaka. 

När min äldsta gick 15h lekte hon nästan bara med andra barn som också gick 15h eftersom de andra formade vänskaper under tider när 15h-barnen inte var där.

Svar på tråden Föräldraledig , äldre barn hemma mycket från förskolan