Anonym (Ska jag gå?) skrev 2026-02-01 09:16:41 följande:
Hade du gått på din mormors begravning?
Hejsan!
Jag har inte träffat din mormor på 10 år. Det hände en sak mellan hennes son min morbror han blottade sig för mig och min son och höll på med sig själv men det trodde min mormor på när jag berättade det. Därför har jag inte velat hälsa min mormor under dessa år. Ingen i min familj tror på på mig heller. Min mamma säger att jag inte ska bry mig om det när hon såg en gång när hennes egen bror tog tag i mig och sa att jag ljuger bara då han är alkoholist och får blackouter när han dricker. Och självklart kommer han vara på begravningen. Jag känner att jag kanske gå för min mammas skull. Jag har sån beslutsångest. Vad hade ni gjort?
Vet inte. Det verkar vara en släkt där man har vissa dolda saker, lögner, som man lever med. Vill inte se verkligheten som den är. Att människor vill att de som blir utsatta eller säger sanningen ska tiga om det.
Det är naturligtvis ett friskhetstecken att du reagerar! Det är en kränkning att inte bli trodd, utan bli betraktad som lögnare.
Vid närmare eftertanke hade jag nog gått om det kommer människor till begravningen som jag vill ha fortsatt kontakt med. Och undvikit de sjuka personerna.
Alltså ett sätt att upprätthålla de släktband som är värda att bevara. Alltså att utgå från dina egna behov, inte din mammas. Hon svek ju dig i just det avseendet fast hon kanske är positiv för dig i andra avseenden.