• Anonym (Pop)

Adhd/add

Ni med advd/add diagnos, kan ni berätta lite hur ni fick diagnosen? vad har ni för svårigheter och hur hanterar ni dom? var diagnosen viktig personligt att få ?på papper?? 

adhd/add är lite av en populär diagnos idag, med det menar jag att många skämtar om att dom har adhd. den har också ökat väldigt mycket, och man kan betala rätt så mycket pengar om man går privat för att få en diagnos. sen finns det ju dom som hävdar att adhd egentligen beror på att vi inte är anpassade till det moderna samhället (rent biologiskt). Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Adhd/add
  • Anonym (Gg)

Jag har genomgått en utredning och fått en diagnos som förklarar varför jag så lätt blir överväldigad, och på grund av mina kraftiga humörsvängningar. Jag är impulsiv, har svårt att behärska mina impulser, köper saker innan jag ens hinner tänka, följer inte mina egna planer och hamnar i situationer som nästan är otrogna ? trots att det inte är vad jag egentligen vill. Jag fastnar också helt i saker som intresserar mig, medan andra enkelt kan släppa dem.

På jobbet har jag blivit arg när kollegor betett sig illa eller sagt rasistiska saker, och till och med skällt ut dem mitt i möten. Det är ren impuls. Jag tappar ständigt saker, trots att jag följer alla råd om ordning och reda. Jag har massor med almanackor i hopp om att de ska ge struktur, men sedan slarvar jag med dem och missar mina barns möten, tandläkarbesök och dansuppvisningar.
    Jag har gått KBT för humörsvängningar och struktur, och jag har blivit screenad (steget före en utredning) för borderline och ångestsyndrom (GAD) men passar inte in i kriterierna. Jag har också behandlats för PTSD med bra resultat, eftersom symtomen kan överlappa, men trots att PTSD är under kontroll har alla dessa andra svårigheter kvarstått.
    Jag klarar inte av att betala räkningar i tid eller organisera mig med pärmar som andra. Jag måste hitta på egna system, och det lyckas jag bara precis med. Alla dessa svårigheter försvinner inte, trots att jag skäms över dem och anstränger mig för att fixa till dem. Min självkänsla är låg, för alla säger att om det verkligen var viktigt för mig skulle jag vara lika bra på det som på mina intressen, som teknik.
    Nu har jag äntligen fått min utredning, och jag har varit besviken och arg i flera veckor. Arg på mig själv, på alla runt omkring, på orättvisan. Sedan blev jag ledsen över allt självhat som jag använt som bränsle för att kompensera så gott jag kunde och försöka vara som alla andra. Nu börjar jag bli mer okej med tanken att jag kanske bara har ett annat operativsystem, och att jag fram tills nu försökt köra mig själv som en emulator.

Vill man testa så är screeningar online gratis och ger en bra bild av hur nära man är en sådan funktionsnedsättning. Utredningen består sedan av 140 frågor, hälften om hyperaktivitet och hälften om ouppmärksamhet. De måste ha funnits sen innan 12 årsåldern och ge nu svårigheter i minst två av följande områden: relationer, arbetet, mående.

Det blir ingen trevlig läsning när du sedan ser alla dina 140 brister uppradade. Sen intervjuas du och måste ge flera exempel från alla gånger du stått och skämts och misslyckats med dessa 140 saker, som barn och som vuxen. Och om du får mer än ett visst antal poäng får du diagnos. Ungefär 60-70%. Hoppas det var ett bra svar till din fråga
  • Anonym (ADD)

Jag gick först i över ett halvår till psykolog då jag höll på att göra slut med min kille pga min egna hjärnspöken. Tror jag har ambivalent anknytning vilket var ett stort problem i början. Han är också min första pojkvän och nu sambo, snart pappa till vårt barn så det var en kille jag inte ville förlora. Så efter att ha gått till henne ett tag så bad jag om att få göra en utredning, något jag försökt göra tre år innan (7år sedan nu), men så blev jag bara runtslussad så gav upp. 
    När remissen var skickad så tog det väl några veckor men fick tid för att starta utredningen i grannstaden på klinik så sysslar med sånt. Både jag, min sambo och mina föräldrar fick fylla i formulär med massa frågor. Sade dock inte till föräldrarna vad som gällde, utan det var inte förens förra året som jag berättade att jag hade fått en diagnos (för dem tror inte på sånt). Sedan var det en djupintervju och genomgång av hela ens liv med en psykolog, tror det tog två sessioner. Sedan diverse tester annan gång för att kolla över min intelligens och tankeförmåga. Blodprover för att kolla så man inte var alkis eller druggie. Efter det fick jag min diagnos. 

Mitt största problem genom åren har varit ångest och att avsluta projekt jag VÄLDIGT gärna drar igång, samt förmågan att ta verbala instruktioner. I min journal står de ^Rigid perfektionism^, vilket bl.a. gör att om jag inte tror jag kommer kunna avsluta ett projekt så bra som jag tänkt, så blir det knappt ett avslut. Sen har jag ju haft problem med relationer, både vänskapliga med tjejkompisar och när det gällt att hitta partner. Alltid vart den som kommit sent i kompisgänget. Den kreativa, nördiga som ^kan allt^ för att jag hade väldigt svårt i skolan som liten så har kompenserat upp med att lära mig lite om allt för att aldrig igen känna mig som den dumma. Även haft flertalet specialintressen, kan t.ex. baka bröd utan recept och kvinnlig fertilitet och hormoner är mitt senaste nörderi skulle jag säga. 

Träning var min hanteringsmekanism, mycket för att reglera ångesten och sömnen. Innan de var jag i stallet 24/7. Skulle säga att när jag väl började lita på min kille och han började vara en trygg ^anknytning^ som jag kunde lita på så försvann mycket av min vardagsångest, kroppen slappnade av.

Jag fick diagnosen som 29 åring (33 år nu) och gjorde det mest för att ge mig själv lite förlåtelse eller hur man ska säg, sluta vara så hård mot mig själv. Hade ju redan tänkt länge att jag hade någon form av ADHD och jobbat med mig själv utefter den premissen (Viktigt med rutiner, sömn osv). Jag började ta Attentin vilket hjälpte mycket under det året när jag pluggade till snickare. 

• Anonym (Gg)
    Anonym (Pop) skrev 2026-02-01 11:32:38 följande:
    Adhd/add

Ni med advd/add diagnos, kan ni berätta lite hur ni fick diagnosen? vad har ni för svårigheter och hur hanterar ni dom? var diagnosen viktig personligt att få ?på papper?? 

adhd/add är lite av en populär diagnos idag, med det menar jag att många skämtar om att dom har adhd. den har också ökat väldigt mycket, och man kan betala rätt så mycket pengar om man går privat för att få en diagnos. sen finns det ju dom som hävdar att adhd egentligen beror på att vi inte är anpassade till det moderna samhället (rent biologiskt). Vad tycker ni om det?

Nu har du fått lite svar, har du hunnit reflektera över dem och vad är din spontana tanke? Man blir nyfiken då du verkar vara intresserad av ämnet men inte själv ha den diagnosen
Svar på tråden Adhd/add