• Anonym (Morsa)

Skärm

Min son 16 år kollar mycket på skärm. Han sköter livet skapligt vid sidan av. Skola, träning socialt funkar ok. Grejen är att jag tycker han kollar väldigt mycket skärm och kollar antingen mobil eller gejming. Ser han nästan aldrig utan skärm framför näsan. Äter alla måltider med mobilen framför och hörlurar i utom om vi skulle äta ihop. Sen brukar han ofta skratta högt och glättigt. Skärmgrejerna verkar inte vara något utvecklande utan mer konstigt oförståeligt nonsens. Finns någon som har tips på hur man ska tänka här. Acceptera eller begränsa. Vad gör det med hans hjärna? Detta är den nya tiden typ. Han tycker han vet ofta bäst själv. Tar jag upp det blir han arg. Jag är så himla irriterAd på hans skärm användande för när vi gör saker och unga är han så himla härlig. Tycker också det verkar som att han missar saker när han hela tiden ser på skärm, sånt som händer runt omkring.

• Svar på tråden Skärm
  • Anonym (Tyvärr)

Tyvärr verkar det inte helt onormalt detta.
    Kanske du kan uppmuntra honom att läsa mer på skärmen än att bara kolla klipp eller spela? Typ läsa och skriva kommentarer efter klippen så att det inte blir helt doomscroll?
    Läsa nyheter är positivt, kanske diskutera tillsammans? Även läsa på reddit eller flashback. Flashback har inte blinkande annonser, bilder och annat störigt. Bara text och stilla annonser.

Berätta även för honom hur det är att leva med ständigt tjut i öronen (tinnitus), om han ständigt har hörlurar så är risken stor för det. Har två bekanta, vad jag vet, som fått tinnitus vid 25-35 pga väldigt höga volymer i lurarna, när de var unga så var det inte lika vanligt att ha lurarna i flera timmar åt gången.
    Kolla vilken volym han lyssnar på och varna ännu mer om han lyssnar högt. Han skulle även bli mer närvarande om han slutade ha lurar i öronen hela tiden även om han läser på telefonen.
    Kan ni försöka äta fler måltider tillsammans så att inte luren blir sällskap?

• Tow2Mater

Idag används ju telefonen även för att lyssna på musik. Som unga gick vi med freestylelurarna i öronen, idag lyssnar de ju genom telefonen. En del av det du ser kanske är musiklyssnande?

• Anonym (W)

Jag tror på att hitta på saker utan skärm tillsammans med honom, för ni har ju kul ihop när ni gör saker utan skärmen?

Gör mer av det! Visa att världen pågår utanför skärmen, hela tiden.

Svar på tråden Skärm