• Anonym (F96)

Vän som frågar om man är gravid

Hej!
    Jag är gravid för första gången och är ännu bara i v 7+2, tidigt MAO. 
    Vi valde att berätta redan i vecka 5 för några få utvalda vänner som vi tror har en bra förståelse för vad det innebär att vara tidigt i en graviditet och som vi tror kan vara ett positivt stöd för oss. Familjen vet inte.
    Nu kommer vi till mitt dilemma. Jag och min sambo har en nära vän som vi spenderar mycket tid med, han vet inte att jag är gravid. Vi kan kalla honom Max.
    Under perioden vi försökte bli med barn (något han absolut inte vetat om) började Max lägga märke till att jag t.ex inte drack ibland och gjorde tydliga kommentarer om detta och frågade ut oss vid några tillfällen. T.ex, vid ett tillfälle frågade han med allvarlig ton och ögonkontakt om jag var gravid - för att jag tyckte mina jeans satt för tajt och knäppte upp dem när vi käkade snabbmat i soffan ihop! Jag var ju inte ens gravid, kul fråga att få verkligen.
    Jag känner mig skitirriterad på detta, men vet inte hur jag ska hantera det. Hittills har jag valt att alltid bara svara "nej" och gå vidare, men nu känns det jättekonstigt att ljuga rakt av sådär. 
    Mina fråga är nu detta - hur säger man åt folk att sluta ställa opassande frågor och göra det väldigt tydligt att jag inte vill prata om det UTAN att samtidigt göra det väldigt tydligt att jag faktiskt är gravid? Jag vill att han förstår att han borde lägga av helt och hållet, men jag vet inte hur. 
  • Svar på tråden Vän som frågar om man är gravid
  • Anonym (W)

Frågar han verkligen så ofta som var 5e vecka om du är gravid? Annars, varför skulle han fråga just nu? Inget syns ju på länge. Alkohol är helt normalt att avstå från ibland.

Tidigare hade du kunnat säga ungefär såhär: Det är trevligt att du är förväntansfull över en eventuell graviditet Max och eftersom du är en av våra närmsta vänner så kommer du såklart att få reda på det som en av de första av alla om och när det nu blir så. Därför behövs det inga spekulationer från din sida. Du får veta när det sker.

Men nu är du gravid och har valt att tala om det för några av era vänner väldigt tidigt i graviditeten. Max är en av era närmaste vänner, så varför ska inte han veta samtidigt som de andra? 
    Om han nu tjatar så mycket om det att frågan kommer att komma upp igen snart så är det kanske läge att berätta även för honom? Om han har svårt att hålla snattran till andra eller om han inte skulle klara av ett tidigt mf eller vad nu anledningen är till att ni inte vill att han ska veta om din graviditet så säg en variant av ovan. Varken ja eller nej, bara att han kommer att få veta om det är så när tiden är inne och att han får ge sig med sitt frågande gång efter annan.
    Finns inte risken att era andra vänner berättar för Max?

Grattis till graviditeten!

• Anonym (Max)

du skriver att ni har berättat för flera vänner som känns förstående, tänker du att Max inte är det? Kanske ska ni ta er en funderare kring Max, han kanske bara vill väl men är lite klumpig i sitt sätt att vara. 

Vill ni inte berätta så skulle jag bara ha sagt. Vet du vad Max, nu räcker det. Och tagit det vidare beroende på hur svaret kom tilllbaka.. 

eller varför inte ?
    ?du kan vara gravid max? 
    bästa

• Anonym (W)
    Anonym (Max) skrev 2026-02-02 08:16:53 följande:

du skriver att ni har berättat för flera vänner som känns förstående, tänker du att Max inte är det? Kanske ska ni ta er en funderare kring Max, han kanske bara vill väl men är lite klumpig i sitt sätt att vara. 

Vill ni inte berätta så skulle jag bara ha sagt. Vet du vad Max, nu räcker det. Och tagit det vidare beroende på hur svaret kom tilllbaka.. 

eller varför inte ?
    ?du kan vara gravid max? 
    bästa

Haha ja, om Max undviker alkohol så kan ts fråga om han är gravid Kanske han föddes som kvinna och bara tagit hormoner men har ett fungerande kvinnligt reproduktionssystem? Ts får inga svar om hon inte frågar!

Jag tror inte att han menar det minsta illa. Han ser att ts och sambo är ett stabilt par i barnaskaffande ålder så frågan är egentligen inte konstig. Däremot att han verkar upprepa den gång på gång är lite konstigt. Han kanske är sugen på att bli gudfar? Eller längtar efter knoddar själv? Eller bara ser fram emot den dagen då en nära vän får barn?
  • Anonym (AN)

många förstår inte förrän man själv är i situationen att försöka skaffa barn att frågan kan vara känslig. Jag har själv ofta sett hur (ofta) män använder frågan som lite artigt småprat bara som inte betyder något särskilt, eller som ett sätt att visa intresse för paret eller personen, att man bryr sig om deras liv. Man får försöka komma ihåg att  andra inte är tankeläsare och inte har ens egna upplevelser i bagaget och så får man försöka snälltolka och utgå ifrån att de man valt som vänner vill en väl. Är det det något man inte vill tala om får man vänligt tala om det bara, det behöver väl inte vara mer komplicerat än så? 

• Anonym (Nt)

Folk är orimliga! Jag började på ett nytt jobb, och som kvinna i 30 årsåldern så fick jag frågor och kommentarer från kvinnliga kollegor i 50 årsåldern som mest varje vecka! ?När ska ni skaffa barn?? ?Vill ni ha barn?? ?Bra att tänka på vilka skolor som finns i närheten nu när ni kollar på hus? och så vidare. Det var dessutom samma individer som frågade upprepade gånger. Efter några månader la sig frågorna något, och kom upp mer på månatlig frekvens. Det var fruktansvärt!! Att människor inte har gränser! 

Samtidigt som detta pågick så försökte vi aktivt få barn, men det tog sig inte. Till slut blev jag så förbannad att jag bara upprepade ?vissa kan inte få barn och vissa kan inte få dem? så fort frågan dök upp. Efter ett tag så slutade frågorna komma, men detta fick jag utstå i över ett år på jobbet.

Det är helt OK att ryta ifrån när folk ställer opassande frågor. 

• Anonym (F96)
    Hej! Kul med lite olika perspektiv, tack för svar! 

Jag tror att ni har helt rätt i att han inte menar något illa, och jag förstår till 100% att man är nyfiken och har sina misstankar! Vanligtvis skulle jag ALDRIG tacka nej till vin, men helt plötsligt gör jag det när vi började försöka bli med barn. Det är ju jävligt suspekt!

Jag tror att jag själv kan vara lite vrång här, då jag känner att hans kommentarer är mer yttrade som att han försökte lirka fram en hemlighet eller poängtera att han vet sanningen, mer än att han är exalterad och nyfiken. Men jag tror inte han menar illvilja, och jag vet att han kommer vara så glad för oss den dagen han får veta! Det är väl bara att jag känner mig så hörnad och ?tvingad? att berätta om frågan ställs. Det i sig gör att jag liksom inte vill, lite av princip av självbestämmande haha. Vi vill ju berätta för kompisgänget samtidigt egentligen. MEN. Det är också helt sant att man helt enkelt bara kan ta och berätta, och gå vidare med livet! Och jag kanske borde släppa lite inre irritationer här.

Ytterligare kontext: de vi har berättat för var bara de som visste att vi försökte bli med barn: två tjejkompisar och ett annat par. Vi berättade för ytterligare ett par (barndomsvänner) då vi träffade dem häromveckan och får typ bara chansen att träffa dem någon gång per år. Så det kändes speciellt att få berätta då! 

I övrigt vet ingen av våra andra nära vänner, eller familj. Vi tänkte nog berätta för familjen i vecka 13-14 kanske, men kanske vännerna lite tidigare!

Jag tror nog att vi kommer bara försöka byta samtalsämne eller liknande ifall det dyker upp, och om inte det funkar kanske vi får ta och berätta helt enkelt.

Tack för lite input! Tror ärligt talat att jag mest ville skriva av mig då jag kände lite frustration över att känna mig så ?synad?, men jag behöver nog bara släppa det och gå vidare :)

• Anonym (Slytherin)

Den bästa boten generellt är att se ledsen ut och säga:

Nej, men jag har precis fått ett missfall, jag vill absolut inte tala om det och förutsätter att du håller tyst och inte frågar mer. När jag vill att du ska veta nåt om min kropp så kommer jag att tala om det, okej?

• Anonym (Ella)

Jag hade nog spänt ögonen i honom och sagt
    - Du, det där är en väldigt intim fråga.
    Sedan hade jag inte sagt ett ord mer om saken.

Det är bra om han fattar att han har gått över gränsen, så att han inte utsätter fler kompisar för samma sak.

Svar på tråden Vän som frågar om man är gravid