Anonym (Bert) skrev 2026-02-04 11:07:31 följande:
Nja, jag förespråkar inte att ha Samtalet i sängen, utan hellre på en promenad eller i bilen. Då blir det mindre laddat.
Om det är ett återkommande problem i förhållandet så tycker jag att man ska prata om det. Här i FL ser man många djupt frustrerande människor som längtar efter sex men förnekas det. Kanske av någon som "inte har lust".
Om man ska minska problemet måste man analysera det, kanske in i minsta detalj. Om man inte är ute efter att minska problemet så behöver man förstås inte analysera något. Det kanske är sporadiskt, som du skriver.
Och visst hjälper det den frustrerade att få höra att lustbristen kan bero på stress på jobbet, till exempel. Då kan man prata vidare utifrån det. Är jobbet så värdefullt att det ändå är värt ett magert kärleksliv hemma? Vad är viktigt i livet för dig?
Att bara avvisa gång på gång utan att förklara och utan att försöka närma sig den andra, det är bara taskigt.
Men problemet uppstår när den ena vill o h i te den andre. Då kommer även frågorna om "varför vill du inte?" och tjatet om att "men om vi börjar så tycker du ju att det är skönt".
Det är inte heller alltid som man själv vet eller vill börja fundera över varför man inte har lust, för man vet att den oftast kommer tillbaka efter ett tag.
Vi (jag och exet) var utan sex i typ 6 månader som längst, jag hade absolut inte någon som helst lust, inte ens för onani. Hela den sexuella sidan av mig var fullständigt avstängd. Jag vet än idag inte varför. Sedan, plötsligt en dag, så återkom den. Inga skillnader i vårt liv, ingenting. Ett antal år senare dog den, men av andra anledningar, och jag hade en period under flera år då jag inte tog egna initiativ men svarade på hans med jämna mellanrum. Jag hade inte kommit till steget att lämna relationen än, men det undermedvetna var på väg mot den slutsatsen. Detta var ofta ett upphov till tjafs, att jag inte tog initiativ. Jag berättade vad jag önskade (närhet utan sexkrav) men det lyssnades aldrig på fullt ut. Hans behov tog alltid större plats än mina helt enkelt.
Nu har jag en relation där bådas behov och önskemål tar plats, på lika villkor. En relation där det faktiskt går att prata om fantasier etc utan att vara rädd för att någon tar illa upp. Där en bristande lust ibland respekteras utan att ifrågasättas.