• Anonym (Tröttis)

Hur överlever man Vabruari?

Har min första ?sjuk-vinter? med barn, storebror (2,5 år) började gå på föris i höstas och har sedan i november varit sjuk typ varannan vecka. Mest förkylningar som ibland varit väldigt långdragna men också höstblåsor och två omgångar med magsjuka. Så synd om honom! Jag är föräldraledig med lillebror (5 mån) så det är jag som tar all VAB och är då hemma med två små varav (minst) ena är sjuk väldigt ofta. Då jag ändå är hemma brukar jag försöka ha storebror hemma någon dag extra varje gång = hemma med rastlös tvååring och bebis utan att kunna komma ut (på hösten kunde vi ta en barnvagnspromenad men nu är det 15 minus där vi bor?). Kort sagt: jag blir galen!! Barnen skriker, ingen får tillräckligt med uppmärksamhet, man får aldrig en sekunds andrum en gång under dagen och all oro och tankekraft kring symptom, mediciner osv? hur överlever man!? 

Ja, jag kunde ju hart stora hemma på heltid men det skjuter ju bara upp problemet till nästa virussäsong?

• Svar på tråden Hur överlever man Vabruari?
  • Anonym (Si)

Jag menar inte att dagens föräldrar är mesiga, jag menar verkar det inte som att det går betydligt mer sjukdomar nu som kräver att man vabbar? Det tycker jag är konstigt. Mina hade magsjuka eller feber som krävde vab, men det var inte alls ofta. Då var de ändå tre stycken. Min kompis dotter har haft feber flera gånger hösten igenom. Ibland lika ofta som att hon inte har det. Att man ska vara hemma om man har feber ifrågasätter jag inte, tycker bara det är konstigt att det är så vanligt nu. Det var ju ändå inte så länge sedan mina var små.

• Anonym (Jaså)
    Anonym (Py) skrev 2026-02-03 07:40:49 följande:

https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/vanliga-besvar-och-sjukdomar-hos-barn/vanliga-sjukdomar-och-besvar-hos-barn--aldre-an-1-ar/varfor-blir-barn-sjuka/

Under rubriken Små barn blir sjuka flera gånger varje år. Det är väl för övrigt allmänt känt nu, att barnen blev långt sjukare i vanliga infektioner efter pandemin, eftersom de inte utsattes för smitta under tiden. Barn blev svårt sjuka av vanliga streptokockerinfektioner och RS sköt i höjden. 

Okej så för att bygga upp sitt immunförsvar bör de vara i en stor barngrupp, utsatta för höga ljud, flertalet nya relationer, STRESS och saknad av sin primära anknytningsperson? Immunförsvaret går inte att träna upp genom att barnet i lugn och ro får utsättas för smittor i lagom dos genom att träffa många olika människor, gå till öppna förskolan, vara på platser tex bibliotek där det förekommer smitta och som immunförsvaret kan ta hand om i lugn och ro? Folk undrar varför barn är så sjuka idag, kanske stress kan vara en faktor? Läs på om stress och vad det gör med kroppen.
    konstigt att mina barn knappt aldrig är sjuka trots att de går i skolan och trots att de knappt satt sin fot i förskolan. Kanske för de fick bygga upp sitt immunförsvar i lugn och ro istället för att varje dag bli bombarderad av virus och bakterier i en stressig miljö alldeles för många timmar och i alldeles för låg ålder.
    var hemma med ditt barn när du kan.
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (Jaså) skrev 2026-02-03 10:18:50 följande:
    Okej så för att bygga upp sitt immunförsvar bör de vara i en stor barngrupp, utsatta för höga ljud, flertalet nya relationer, STRESS och saknad av sin primära anknytningsperson? Immunförsvaret går inte att träna upp genom att barnet i lugn och ro får utsättas för smittor i lagom dos genom att träffa många olika människor, gå till öppna förskolan, vara på platser tex bibliotek där det förekommer smitta och som immunförsvaret kan ta hand om i lugn och ro? Folk undrar varför barn är så sjuka idag, kanske stress kan vara en faktor? Läs på om stress och vad det gör med kroppen.
    konstigt att mina barn knappt aldrig är sjuka trots att de går i skolan och trots att de knappt satt sin fot i förskolan. Kanske för de fick bygga upp sitt immunförsvar i lugn och ro istället för att varje dag bli bombarderad av virus och bakterier i en stressig miljö alldeles för många timmar och i alldeles för låg ålder.

Grattis till att du verkar ha skött ditt föräldraskap perfekt och ha perfekta barn! Statistiken visar dock att barn som gått på förskola har bättre immunförsvar och får färre infektioner än de som inte gjort det, enligt folkhälsomyndigheten som sammanställt all forskning som gjorts i norden på ämnet. 

Min son går 15h i veckan på en förskola med 12 barn och utbildad personal och började när han var över 2 år. Att han haft otur med många infektioner och att jag tycker det är tufft att vara hemma med sjukt barn och liten bebis har inget med dina åsikter om förskolan att göra.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-03 10:42:09 följande:

Grattis till att du verkar ha skött ditt föräldraskap perfekt och ha perfekta barn! Statistiken visar dock att barn som gått på förskola har bättre immunförsvar och får färre infektioner än de som inte gjort det, enligt folkhälsomyndigheten som sammanställt all forskning som gjorts i norden på ämnet. 

Min son går 15h i veckan på en förskola med 12 barn och utbildad personal och började när han var över 2 år. Att han haft otur med många infektioner och att jag tycker det är tufft att vara hemma med sjukt barn och liten bebis har inget med dina åsikter om förskolan att göra.

Måste han få detta immunförsvar just nu? Bara för att du är hemma nu några månader så betyder ju inte det att han inte kan få ett bra immunförsvar. Du drar för långa slutsatser av detta. Ditt barn går på dagis och kommer att få ett bra immunförsvar, sedan tillkommer att hans lillasyskon kommer att smitta honom när hen också ska gå på dagis. Att han är hemma nu några månader påverkar inte hans immunförsvar. Det förstår du nog om du tänker efter. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Jaså) skrev 2026-02-03 10:18:50 följande:
    Frågan var om barn behövdes utsättas för smitta för att bygga immunförsvar och ja, det behöver de. 
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (Py) skrev 2026-02-03 11:11:35 följande:
    Frågan var om barn behövdes utsättas för smitta för att bygga immunförsvar och ja, det behöver de. 
    Wow vad bra att du berättade det!
  • Anonym (Jaså)

Tack!
    jaså du får gärna länka till den forskningen för det låter som kvalificerat skitsnack.
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (XXX) skrev 2026-02-03 10:51:08 följande:
    Måste han få detta immunförsvar just nu? Bara för att du är hemma nu några månader så betyder ju inte det att han inte kan få ett bra immunförsvar. Du drar för långa slutsatser av detta. Ditt barn går på dagis och kommer att få ett bra immunförsvar, sedan tillkommer att hans lillasyskon kommer att smitta honom när hen också ska gå på dagis. Att han är hemma nu några månader påverkar inte hans immunförsvar. Det förstår du nog om du tänker efter. 
    Om det är så att man måste genomgå ett antal infektioner för att bygga upp immunförsvaret ser jag ingen poäng med att undvika infektioner just nu - snarare tvärtom, inte som att VAB kommer bli enklare när vi har två förskolebarn och båda vuxna jobbar. Sedan är det ju inte för immunförsvarets skull han går på föris, menar bara att infektioner är oundvikliga och till viss del nödvändiga för små barn och därför inte en anledning att ta min son ur förskolan, som utöver sjukdom bara haft positiva effekter på vår son.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-03 11:51:40 följande:
    Om det är så att man måste genomgå ett antal infektioner för att bygga upp immunförsvaret ser jag ingen poäng med att undvika infektioner just nu - snarare tvärtom, inte som att VAB kommer bli enklare när vi har två förskolebarn och båda vuxna jobbar. Sedan är det ju inte för immunförsvarets skull han går på föris, menar bara att infektioner är oundvikliga och till viss del nödvändiga för små barn och därför inte en anledning att ta min son ur förskolan, som utöver sjukdom bara haft positiva effekter på vår son.
    Men varför lämnar du inte då honom när han är frisk om du nu tycker det är bra för honom? Behöver du FL:s godkännande, eller varför startade du tråden överhuvudtaget?

Verkar som att du vill ha både och. Ett barn med bra immunförsvar men utan sjukdomar eftersom det är så jobbigt med sjuka barn. 

Acceptera att du får hem ett sjukt barn om du lämnar på dagis. Gnäll inte, det finns en lösning men du vill ju att han ska smittas, annars hade du haft honom hemma. 
  • Anonym (Lia)

Blir ju lite nyfiken. 12 barn? Hur många personal? 

Det låter som en kompis har det. På pappret är de 12 st fast 2 personal men det är tre avdelningar som delar och samarbetar på dagarna. 

Låter ju härligt med så få barn!
  • Anonym (ut)
    Anonym (Jaså) skrev 2026-02-02 18:41:20 följande:

men snälla, ta hem stackaren från dagis och ta hand om dina barn själv istället.
    tror du han mår bra av att vara sjuk hela tiden? är det så man utvecklar sitt immunförsvar alltså, källa på det?
    hur kan det vara så himla OMÖJLIGT för föräldrar idag att ta hand om två barn samtidigt, jag får inte ihop det.
    en tvååring dessutom som blir stimulerad av att gå till ica liksom?

Det är faktiskt så att immunförsvaret utvecklas just av att man har dessa täta men förhållandevis lindriga infektioner som liten. Pandemin visade tydligt hur dåligt det blir för barnen om de inte får infektionerna när de är små, då får de istället svårare infektioner när de blir större. Vanlig förkylning leder till lunginflammation och liknande som kräver sjukhusvård istället för att kunna tas om hand hemma. Det ser vi tydligt i barnsjukvården nu några år senare. 

Däremot håller jag med om att man borde kunna ha båda barnen hemma under en period om man vill det. Och jag förstår inte varför man inte kan gå ut bara för att det är kallt. 
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (XXX) skrev 2026-02-03 11:58:28 följande:
    Men varför lämnar du inte då honom när han är frisk om du nu tycker det är bra för honom? Behöver du FL:s godkännande, eller varför startade du tråden överhuvudtaget?

Verkar som att du vill ha både och. Ett barn med bra immunförsvar men utan sjukdomar eftersom det är så jobbigt med sjuka barn. 

Acceptera att du får hem ett sjukt barn om du lämnar på dagis. Gnäll inte, det finns en lösning men du vill ju att han ska smittas, annars hade du haft honom hemma. 
    Frågan var ju inte ?borde jag ha honom på förskola? utan hur man får dagarna att funka när man är själv med två små och inte kan göra så mycket utanför hemmet för minst ett barn är sjukt. Men vet att antiförskolemaffian är på FL dygnet runt så kanske borde fattat vart diskussionen skulle gå :) 
    Anonym (Lia) skrev 2026-02-03 12:15:35 följande:

Det låter som en kompis har det. På pappret är de 12 st fast 2 personal men det är tre avdelningar som delar och samarbetar på dagarna. 

De är 12 barn på 3 personal på småbarnsavdelningen (1-3). Finns även storbarnsavdelning och de är alla tillsammans tidiga mornar och sena eftermiddagar men då är inte mitt barn där så har inte koll på de rutinerna. Men ja liten förskola med mycket personal vilket är en enorm lyx!
  • Anonym (ut)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-02 15:39:06 följande:

Ja, jag hade kunnat ha båda hemma men tycker inte undvika sjukdom är en bra anledning att strunta i förskola - barn måste ju gå igenom x antal infektioner för att utveckla sitt immunförsvar. För oss har några timmar om dagen varit stimulerande, roligt och utvecklande för storebror (han började inte förrän 2+ år) och en väldigt välbehövlig tid för mig att ge bebisen lite egen uppmärksamhet och kanske till och med få några minuter egentid när bebis sover. Sedan kommer jag ha storebror hemma om jag får reda på att t ex magsjuka går igen - nu hann han tyvärr bli smittad ändå... 

Jo, vi går ut om stora är frisk eller nästan frisk men att pälsa på alla och ta sig utanför dörren i 15 minus och snöstorm om alla är trötta och gnälliga är ofta inte värt det även om det är trist att sitta inne såklart

Fast om han är så rastlös som du skriver i ditt första inlägg så kanske det ändå är värt det. Utevistelse är ju bra på en hel massa sätt, frisk luft, nya intryck, lagom tröttande, han kan leka om han är pigg, annars kanske åka vagn. Eller är det du som inte orkar gå ut? 
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (ut) skrev 2026-02-03 12:43:13 följande:
    Fast om han är så rastlös som du skriver i ditt första inlägg så kanske det ändå är värt det. Utevistelse är ju bra på en hel massa sätt, frisk luft, nya intryck, lagom tröttande, han kan leka om han är pigg, annars kanske åka vagn. Eller är det du som inte orkar gå ut? 
    Vagnpromenader med kanske nåt kort stopp i skogen eller parken brukar vara min räddning men nu har det mer eller mindre varit snöstorm och jättemånga minusgrader i flera veckor plus att min tvååring är väldigt mycket en tvååring så att klä på honom alla lager med ytterkläder är ett ganska ansträngande projekt! Men du har rätt, ska försöka samla kraft och ta mig ut åtminstone en gång om dagen så vi alla får luft och den lilla kan få sova lite i vagnen? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-03 12:41:48 följande:
    Frågan var ju inte ?borde jag ha honom på förskola? utan hur man får dagarna att funka när man är själv med två små och inte kan göra så mycket utanför hemmet för minst ett barn är sjukt. Men vet att antiförskolemaffian är på FL dygnet runt så kanske borde fattat vart diskussionen skulle gå :) 
    Anonym (Lia) skrev 2026-02-03 12:15:35 följande:

De är 12 barn på 3 personal på småbarnsavdelningen (1-3). Finns även storbarnsavdelning och de är alla tillsammans tidiga mornar och sena eftermiddagar men då är inte mitt barn där så har inte koll på de rutinerna. Men ja liten förskola med mycket personal vilket är en enorm lyx!
    Nu har du valt att det ena barnet ska vara sjukt när det är hemma. Du får väl göra samma saker som ni gör i vanliga fall när du har båda barnen hemma, fast i lugnare tempo. 
  • Anonym (ut)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-03 12:56:53 följande:
    Vagnpromenader med kanske nåt kort stopp i skogen eller parken brukar vara min räddning men nu har det mer eller mindre varit snöstorm och jättemånga minusgrader i flera veckor plus att min tvååring är väldigt mycket en tvååring så att klä på honom alla lager med ytterkläder är ett ganska ansträngande projekt! Men du har rätt, ska försöka samla kraft och ta mig ut åtminstone en gång om dagen så vi alla får luft och den lilla kan få sova lite i vagnen? 
    Ja, de är som tvålar de där tvååringarna :) Minns att jag ofta var helt svettig innan alla overaller och grejer var på och vi väl kom ut. 

Men jag tror att det kan vara värt det, att få lite luft och se nåt annat en stund varje dag. Och om bebisen sover i vagnen så kan det bli lekstund för er om stora är pigg nog. 
  • Anonym (Tröttis)
    Anonym (XXX) skrev 2026-02-03 13:07:40 följande:
    Nu har du valt att det ena barnet ska vara sjukt när det är hemma. Du får väl göra samma saker som ni gör i vanliga fall när du har båda barnen hemma, fast i lugnare tempo. 
    Fan du har rätt, imorgon börjar jag välja att mitt barn inte ska vara sjukt
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tröttis) skrev 2026-02-03 13:24:13 följande:
    Fan du har rätt, imorgon börjar jag välja att mitt barn inte ska vara sjukt
    Ska han vara hemma, menar du?

Eller spelar du bara dum?
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (ut) skrev 2026-02-03 12:39:02 följande:
    Det är faktiskt så att immunförsvaret utvecklas just av att man har dessa täta men förhållandevis lindriga infektioner som liten. Pandemin visade tydligt hur dåligt det blir för barnen om de inte får infektionerna när de är små, då får de istället svårare infektioner när de blir större. Vanlig förkylning leder till lunginflammation och liknande som kräver sjukhusvård istället för att kunna tas om hand hemma. Det ser vi tydligt i barnsjukvården nu några år senare. 

Däremot håller jag med om att man borde kunna ha båda barnen hemma under en period om man vill det. Och jag förstår inte varför man inte kan gå ut bara för att det är kallt. 
    Att leva ett vanligt liv fast utan förskola är gott nog för att få dessa täta men lindriga infektioner för små barn och de behöver inte vara sjuka varannan vecka hela vinterhalvåret för att utveckla sitt immunförsvar. märkligt hur mälskligheten ens överlevt såhär långt utan förskola. Under corona gällde helt andra förhållningssätt med överdriven handhygien, få kontakter och man fick knappt vistas i offentliga rum. Inte ens jämförbart.
  • Anonym (ut)
    Anonym (Jaså) skrev 2026-02-03 13:36:06 följande:
    Att leva ett vanligt liv fast utan förskola är gott nog för att få dessa täta men lindriga infektioner för små barn och de behöver inte vara sjuka varannan vecka hela vinterhalvåret för att utveckla sitt immunförsvar. märkligt hur mälskligheten ens överlevt såhär långt utan förskola. Under corona gällde helt andra förhållningssätt med överdriven handhygien, få kontakter och man fick knappt vistas i offentliga rum. Inte ens jämförbart.
    Ja, det går säkert att få till det även utan förskola. Men eftersom de flesta barn ändå går på förskola (i Sverige i alla fall), så blir det nog viss begränsning i möten med andra barn om man inte går på förskola alls. 

Men, men, mitt svar var främst riktat till någon som ifrågasatte om infektioner behöv för att utveckla immunförsvaret, och då är mitt svar att ja det gör det. 

Den stora skillnaden för barnen under Covid var just att de inte fick vara på förskola ens med lindriga symtom, och därför inte spred dessa lindriga infektioner mellan sig. Och det får de betala för nu, med svåra infektioner som kräver sjukhusvård. 
Svar på tråden Hur överlever man Vabruari?