• OroligMom

Barnmusik under vilan – digitalt framtagen?

Min dotter har börjat komma hem och nynna på en låt som går typ "sov nu älskade barn". Jag kände inte igen den, så jag googlade texten och hittade låten...

De måste alltså lyssna på det här på föris, och en hel del tänker jag, om hon lärt sig en del av texten. Låten jag hittade är väldigt stillsam och fin, inget konstigt i sig, men den verkar vara ganska ny och kanske mer digitalt framtaget än klassiska barnvisor? Det verkar finnas mängder, och en del låtar hörs att de kanske inte är mänskliga, eller vad man ska säga.

Spelar det egentligen någon roll hur musiken är gjord, så länge barnen verkar lugna och trygga av den? Är det något man ens ska bry sig om, eller överanalyserar jag? Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Barnmusik under vilan – digitalt framtagen?
  • PeanutMom

Det spelar väl ingen roll hur musiken är framställd om den är bra? 😅 Men givetvis bör dagis ha lyssnat igenom den innan den spelas för barnen, precis som vilken annan musik som helst.

Sluta vara så rädda för AI, gör inte en höna av en fjäder.

• Anonym (Mia)

Ja, du överdriver. För detta är väl inte den enda musik ditt barn får lyssna på?

• Anonym (AI)

Det är garanterat AI producerat ja. 

Alltså är det för vilan skulle jag kanske inte bry mig egentligen om en enstaka låt eller ett par. Men grejen är att det är någon som hittat en spellista/album som de gillar och spelar om och om igen vilket genererar intäkter till skaparna som kan generera mer skit utan att tänka. 

Det finns en Sebastian och en Stepahnie som står bakom "Drömklubben". Med tanke på antalet releaser de gjort förra året så är det förmodligen löpande band och ingen eftertanke. 

Jag skulle nog kanske lite oskyldigt fråga om låten eftersom dottern gillar den. Sedan dagen efter kanske säga att du hittade låten och säga att den är nog gjord via AI. 

Att lyssna på enstaka AI-låtar - fine, visst, helt okej. 

Men precis som mycket annat så tappar det mycket i kvalite och annat. Det underminerar också mycket i musikbranschen. Precis som böcker som är skrivna av AI och allt annat. 

AI ÄR bra rätt använt. Men jag tycker inte att AI ska skriva varken böcker eller musik eller annat själv. Som stöd JA! 

Tyvärr är artikeln låst nu men Aftonbladet(!) hade en intressant artikel om AI
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/167elQ/blir-plotsligt-uppringd-av-sin-ai-hej-alex

• Anonym (RultHulda)

Folk blir så rädda för att det heter AI. Var går gränsen?
    Nästan ingen musik som produceras nu produceras utan datorns hjälp. Ljudslingor skapas, röster autotunas, osv. 

Det går inte att kämpa emot, och de flesta bryr sig inte. Bara musiken är bra. AI-låten av Jacub är väl den mest lyssnade på i Sverige exempelvis. 

Det ger ju kreativa människor ett sätt att få utlopp för det, trots att de kanske inte har rätt kontakter eller tillräckligt med pengar. 

• Anonym (AI)
    Anonym (RultHulda) skrev 2026-02-02 18:39:32 följande:

Folk blir så rädda för att det heter AI. Var går gränsen?
    Nästan ingen musik som produceras nu produceras utan datorns hjälp. Ljudslingor skapas, röster autotunas, osv. 

Det går inte att kämpa emot, och de flesta bryr sig inte. Bara musiken är bra. AI-låten av Jacub är väl den mest lyssnade på i Sverige exempelvis. 

Det ger ju kreativa människor ett sätt att få utlopp för det, trots att de kanske inte har rätt kontakter eller tillräckligt med pengar. 

Jag är inte rädd för AI. Rätt använt är det helt suveränt bra! 

Jag som arbetat en del med det skrivna ordet i textformat ser dock en del saker. Det finns inte samma känsla (än?) i AI-texer som i texter skrivna av människor. De är inte lika ordrika på samma sätt. Det blir lite som tiktok - man blir matad med vad man tror är bra. 

AI är suveränt bra inom exempelvis medicinsk forskning där man snabbt kan analysera mängder med data. 

AI kan göra mycket, det kan jag hålla med om men generisk musik, text osv där är det en bit kvar. 

Kul att Jacob är mest spelad - uppenbarligen lyssnar varken jag eller mina tonåringar på den musiken. Jo, jag har hört och läst om den låten men inget jag lagt på minnet direkt. 

Det handlar inte om att människor inte får vara kreativa - det handlar om det massproducerade. Jag hoppas att någon vaknar upp en dag och inser det. Använd AI rätt så kommer AI vara toppen. Den har knappast något med "rätt kontakter" att göra. 
Svar på tråden Barnmusik under vilan – digitalt framtagen?