• Anonym (Terese)

Osams med kollega angående en elev

Jag har en 14 årig elev som 

konstant pratar om olika killar

hon uttrycker inför hela klassen ständigt hur dessa killar älskar henne och samtidigt om hur dom blockar henne på olika sociala medier, men när hon startar nya konton så kan dom skriva med henne lite igen. 

Hon kan efter en lektion (sista lektionen som jag har) ringa killen, försöka få någon kille att ha videosamtal med henne. Killen som svarar låter mycket besvärad och undrar vad hon vill honom egentligen.

Hon kan räcka upp handen och säga sånna här saker hela tiden om man inte bromsar henne. Dom andra i klassen stirrar på henne.

Jag tolkar henne som gränslös, svårt att läsa av andra människor och vara som besatt av killarna. Alltså hör av sig ständigt till olika killar, slutar inte trots deras uttryck för detta, när hon blockeras så startar hon nya konton för att fortsätta höra av sig. 

När jag uttryckt detta för en kollega så har hon skrikit på mig att det är ett barn och att hon inte är besatt. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Osams med kollega angående en elev
  • Anonym (Q)

Tillägg - nytt grepp av dig TS. Du beskriver dig i tredje person. Beteendet är lika och språket samma. 

• Anonym (Terese)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-02-03 08:49:37 följande:
    Och jag undrar fortfarande varför du inte tar upp detta med hennes föräldrar och rektorn? 

Tycker din fråga känns väldigt konstig, varför fokusera på en knäpp kollega istället för att ta itu med problemet?
    Jag är ny på skolan. Varit här sedan i januari. Och jag vill checka av med eleverna. Jag tycker detta är högst avvikande. Ingen annan tycker det utan att hon är en tonåring och då ingår det att ha ett intresse för killar. 
  • Anonym (Mi)

Jag är inget proffs utan har enbart erfarenhet av att ha varit tonåring, vara förälder till tonåringar och ha läst utvecklingspsykologi.

Det låter som att flickan har problem. Att någon är ett barn gör inte att de inte kan ha problem. Tycker det är bra att du uppmärksammar det här, det gäller ju hennes framtid. Jag förstår att man är försiktig med att sätta en stämpel på barn (vilket vi iof gör hela tiden med diagnoser som haglar hejvilt, men det är då tydligen helt okej?). Jag träffade en åttaårig pojke som hade tydligt psykopatiska drag, men jag vet att man aldrig sätter stämpeln psykopat på ett barn. Det gör dock barnet en björntjänst kan jag tycka, ett sådant barn behöver extrema insatser tidigt för att inte utsätta andra människor och djur för lidande i sitt framtida liv. Vet inte varför det skulle hjälpa någon att insatserna kommer när personen redan är ?färdig? och det är för sent (och då kommer ändå knappast några insatser utan fängelse kanske är det enda, efter att brott begåtts).

Självklart ska man inte döma henne, från det perspektivet är hon ett barn. Men att döma och att hjälpa är två olika saker, och för att kunna hjälpa måste saker ut i ljuset. Dessutom är ju hennes ?offer?, dvs killar hon utsätter för det här, också barn som också behöver skyddas.

Vad det beror på är svårt att veta. Det skulle kunna vara en diagnos som tar sig uttryck på det här sättet, eller så har hon utsatts för övergrepp och det är någon typ av traumarespons. Jag tror oavsett att hon behöver hjälp. Som förälder (om det inte är jag som utsatt henne för trauma, i så fall krävs någon annan intervention) skulle velat veta, även om det såklart skulle varit väldigt jobbigt att ta in att mitt barn behöver hjälp. En 14-åring är ju inget litet barn, men fortfarande formbart. Får som förälder hellre infon när barnet är 14 än 18 och det är för sent för mig att hjälpa henne.

• Anonym (Vuxen)

Å ena sidan har din kollega rätt i att det är ett barn. Å andra sidan behöver barn vuxnas hjälp och stöd för att lära sig hur livet fungerar. Att bara acceptera tösens beteende är inte okej. 

• Anonym

Strunta i kollegan

Gå till rektor och berätta det du vet. Lämna över problemet så får rektor avgöra. Eleven har ett problem som ni behöver hjälpa henne med. 
    Undvik att använda ord som skuldbelägger. Använd tex inte stalka.
    Sedan verkar du också behöva hjälp i din lärarroll. En elev ska inte dominera i klassrummet, alla ska komma till tals. Det ska inte bara en elev som pratar och tar all tid

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Terese) skrev 2026-02-03 08:54:20 följande:
    Jag är ny på skolan. Varit här sedan i januari. Och jag vill checka av med eleverna. Jag tycker detta är högst avvikande. Ingen annan tycker det utan att hon är en tonåring och då ingår det att ha ett intresse för killar. 
    Förstår inte. Får man inte prata med föräldrar eller rektor om man är ny och ser saker man tycker är oroande?
  • Lynx123

Det.här låter misstänkt likt personen som tror sig ha en relation med.en kille som hon aldrig ens träffat IRL och som stalkar både honom.och hans flickvänner genom sociala media. Är det månne samma person? Är ni månne samma person? Bara en undran...

• Anonym (Terese)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-02-03 09:24:14 följande:
    Förstår inte. Får man inte prata med föräldrar eller rektor om man är ny och ser saker man tycker är oroande?
    Jag är bildlärare så jag har inte eleverna så mycket som många andra lärare på skolan. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Terese) skrev 2026-02-03 11:24:08 följande:
    Jag är bildlärare så jag har inte eleverna så mycket som många andra lärare på skolan. 
    OK, så bildlärare får inte prata med föräldrar eller rektor?

Vad vill du med tråden? Vill du hjälpa flickan eller bara gnälla på din knasiga kollega?
  • Anonym (Q)
    Lynx123 skrev 2026-02-03 11:02:43 följande:

Det.här låter misstänkt likt personen som tror sig ha en relation med.en kille som hon aldrig ens träffat IRL och som stalkar både honom.och hans flickvänner genom sociala media. Är det månne samma person? Är ni månne samma person? Bara en undran...

Exakt vad jag också tror. Projicerar som vanligt toksnett. Intressant utveckling att nu prova tråd där det talas om tredje person. Finns ingen som helst sanning i detta. Precis som det håriga sagodjuret med svans TS är. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Terese) skrev 2026-02-03 08:16:03 följande:
     hon beter sig socialt avvikande i gruppen och jag är orolig att ingen kommer vilja umgås med henne. 
    Du är orolig för eventuell framtida mobbing eller utanförskap? Du kanske kan ta upp det med skolsköterska eller skolkurator för vägledning? Har tjejen kompisar idag? Verkar hon må dåligt? 

Svårt att veta utifrån det lilla som står i trådstarten men det låter som ett inte helt ovanligt beteende i tonåren. När jag var tonåring fanns det en telefon i uppehållsrummet som man fick använda ifall man behövde ringa nån förälder eller liknande. Där kunde vi stå ett gäng tjejer och ockupera telefonen hela lunchrasten och ringa till Heta linjen. Nån eller några tjejer var mer aktiva och höll på och larvade sig i telefon: "Heeej jag heter Lajla, får jag komma hem till dig och knulla? Amen vänta'rå, ska bara gå och bajsa först hahahaha!!!!". Och resten av gänget var publik och stod och fnissade pliktskyldigt åt deras barnsligheter. 

Men på lektionen hör sånt snack inte hemma. Det kan man väl vara tydlig med som lärare? Och ta upp med föräldrarna att hon håller på så på lektionstid?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Terese) skrev 2026-02-03 11:24:08 följande:
    Men du är väl mentor åt en klass? Eller vem är mentor åt flickan? Prata med rektorn (eller den som är din arbetsledare) om din oro?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Terese) skrev 2026-02-03 08:21:32 följande:
    Nja, men hon blev irriterad då jag problematiserar något som hon anser är ett barn. Jag ser henne som gränslös och att hon nästintill stalkar folk. Hon berättade om hur hon gick hem och stod i en av killarnas trädgård och stirrade in genom fönstret så att mamman i huset hade kommit ut och sagt att hennes son inte ville prata och att hon skulle gå. Men hon pratar om detta som något roligt och att det kan vara ett tecken på att han gillar henne. Hade han varit rädd för henne skulle han ju aldrig skickat sin mamma, för henne hade han ju brytt sig om och hade han verkligen menat det så hade han ju kommit ut själv.  
    Tror du inte att hon hittar på det här för att få uppmärksamhet? Har du upplyst henne om att man kan bli polisanmäld för sånt beteende? Det här är ju allvarligt och nåt du måste ta upp med elevhälsa och vårdnadshavare.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Terese) skrev 2026-02-03 08:54:20 följande:
    Det finns alltså två problem:

1. Situationen i skolan. Flickans sociala situation och roll i klassen. Du är orolig för att hon ska bli utanför eftersom andra elever verkar tycka att hon är avvikande. 

2. Du är orolig för att flickan ska råka illa ut på sin fritid, alltså utanför skoltid, då hon beter sig destruktivt genom att jaga killar på nätet och till och med gå hem till okända män. 

Är det rätt uppfattat? 

Angående problem 1. Ta kontakt med elevhälsan för vägledning. 

Angående problem 2. Ta kontakt med flickans vårdnadshavare och berätta om din oro.
  • Anonym (karlander)

Tjejen behöver uppenbarligen hjälp. Kontakt med elevhälsan låter bra.

Kollegan som skriker bör du rapportera till rektor. Och hålla henne på avstånd.

Svar på tråden Osams med kollega angående en elev