Jobba som personlig assistent åt vän
En nära vän som jag känt i några år har haft en sjukdom sen tonåren som försämrat situationen sen förra sommaren. Hon sitter i rullstol nu och behöver liksom hjälp med förflyttningar och annat för sin livsföring. Jag har ju jobbat som undersköterska på SäBo i flera år i en annan kommun.
Det har varit tal om att hon har behov av personlig assistent i och med försämringen, och då vi går väldigt bra ihop så lyfte hon frågan om jag kunde tänka mig att vara del av den arbetsgrupp som ska sköta om henne.
Är lite kluven till det där, jag har ju varit behjälplig när jag varit där för att dels kunna umgås men också för att hennes mamma som skött om henne ska få lite distans, det har fungerat, men som vänner. Är lite orolig för hur det kommer utveckas om jag ska bemöta henne som en assistent. Har ju hört att det kan bli ansträngt som "anhörigvårdare".
Samtidigt blir jag i så fall den enda killen i arbetsgruppen. Vet inte hur det kommer te sig, eller om kommunen kommer t.ex. minska kravet på att hon helst bara vill ha kvinnliga vårdare.
Någon som har erfarenhet av sånt här?