• Anonym (Hoppfullväntan)

Färsk eller fryst återföring, vad fungerade för er?

Hej! Vi är i början av vår IVF-resa och försöker förstå skillnaderna mellan färsk (fresh) och fryst (FET) återföring. Jag är nyfiken på vad som fungerade bäst för er som gått igenom IVF.
    Gjorde ni färsk eller fryst embryoåterföring, och hur upplevde ni det? Blev det graviditet, och i så fall vid vilken typ av återföring?
    Alla erfarenheter tas tacksamt emot 🤍

• Svar på tråden Färsk eller fryst återföring, vad fungerade för er?
  • Anonym (AL)

Fryst blasto funkade för mig. 5e återföringen (2 ET och 3 FET).

Skillnaden tänker jag mig är att vid ET är kroppen mör och full av hormoner efter äggplocket. Men jag vet inte hur det påverkar. Mina frysta har varit odlade längre, i typ 5-6 dagar vilket ökar chansen. 

Har inte upplevt det annorlunda alls i övrigt.

Har ni fått börja något protokoll eller så?

• alison13

Jag har precis haft fryst ET - men jag tror inte att man kan direkt ?välja? vilket man vill ha. T ex jag hade tecken på överstimulering vid äggplocket och därför blev det totalfrys. Å andra sidan har jag läste om folk som inte får ut så många egg/får inte många befruktat och de får ofta en färsk återföring för att minska risken att de får ingenting alls. En sak som kan vara ?bättre? men fryst är att (som sägs ovan) embryon oftast odlas längre och därför är mer sannolikt livsduglig. 

• Anonym (Anonym)

Det verkar alltså bero framförallt på din ålder. Som jag förstått gör de flesta 5-6 dagars transfer idag vilket innebär att skillnaden är rätt liten mellan ET och FET. Om man är under 35 verkar det vara något bättre resultat med fryst men om om är över 35 är det hugget som stucket. 
    Se figur 14, sida 17: www.medscinet.com/qivf/uploads/hemsida/%C3%85rsrapport%202025.pdf 
    LYCKA TILL!

• RainbowFamilyDreams

Tog sig på IVF försök 2 med fryst embryo :) hade mycket mindre hormonell påverkan än vid färsk återföring direkt efter äggplocket nästan. Jag hade massa symtom vid färska äggplocket svettningar med mera så trodde jag var gravid då. I efterhand var det nog bara en hormonell kaos efter alla sprutor med mera. Vid det frysta hade kroppen bara tagit progesteron men inget annat så det tror jag hjälpte!!
    Är nu gravid i vecka 25, efter en kemisk graviditet/tidigt MF på insemination, ett till inseminationsförsök sen då på andra IVF tog det sig. Lycka till:)

Anonym (Hoppfullväntan) skrev 2026-02-03 12:58:57 följande:
    Färsk eller fryst återföring, vad fungerade för er?

Hej! Vi är i början av vår IVF-resa och försöker förstå skillnaderna mellan färsk (fresh) och fryst (FET) återföring. Jag är nyfiken på vad som fungerade bäst för er som gått igenom IVF.
    Gjorde ni färsk eller fryst embryoåterföring, och hur upplevde ni det? Blev det graviditet, och i så fall vid vilken typ av återföring?
    Alla erfarenheter tas tacksamt emot 🤍

• Anonym (Drömmen)

Gjorde en färsk återföring av en femdagars blastocyst, trots vissa tecken på överstimulering. Nu ligger lilla klimpen i min famn.Hjärta Ingen erfarenhet av FET. 

Svar på tråden Färsk eller fryst återföring, vad fungerade för er?