• Anonym (Pappa)

Barn med sociala svårigheter i förskolan/skolan

Hur har ni andra föräldrar gjort som har barn som inte klarar av sociala grupper och som mest klarar av att socialt interagera med 1-2 barn åt gången. Vilken skola eller förskola har ni valt utifrån detta? 

Alltså inte vilket namn på skolan, utan mer har ni hittat andra typer av skolformer? Någon viss pedagogik, har ni flyttat eller åker ni långt för att gå på en viss skola? 

• Svar på tråden Barn med sociala svårigheter i förskolan/skolan
  • Anonym (nae)

Nae, alltså, små barn är ju så. När de är större och fortfarande är likadana så är det ju liksom för sent.

Jag känner inte till några slags pedagogiska förhållningssätt som gör något med det heller. 

• Anonym (Isabella)

Jag tänker att det beror lite på hur gammalt barnet är. Är det 2-3 år är det inte så konstigt, och det kan ju vara något som växer bort med tiden. Om barnet är 6 år eller äldre så borde man ju veta varför barnet har de svårigheterna och vad de beror på. Då kan man välja skola utifrån det - är det IF finns det anpassad skola, tex. 

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Isabella) skrev 2026-02-03 19:35:11 följande:

Jag tänker att det beror lite på hur gammalt barnet är. Är det 2-3 år är det inte så konstigt, och det kan ju vara något som växer bort med tiden. Om barnet är 6 år eller äldre så borde man ju veta varför barnet har de svårigheterna och vad de beror på. Då kan man välja skola utifrån det - är det IF finns det anpassad skola, tex. 

Handlar om att det är mycket barn, ingen IF utan hög begåvning, har bra fokus men kan inte samarbeta med andra barn. Har svårt när det är mycket barn, men inte i mindre grupper. 
  • Anonym (Dagmamma)

Se om ni har en dagmamma på orten där ni bor (en del kommuner har, andra har privata dagmammor). 

Annars skulle jag nog se över om det finns ett föräldrakooperativ som kan styra sina grupper bättre. Be att få komma på besök och se vad de kan göra för er son. Det är ju inte säkert att de har möjlighet alls. 

Svar på tråden Barn med sociala svårigheter i förskolan/skolan