• Dragningskraft

Gravid 3tri – Fastnat på Subutex igen, panik inför förlossning och Soc (Behöver erfarenheter!)

Hej på er. Jag skriver här för att jag är sjukt orolig och känner att jag inte har någon att prata med som förstår.

Jag har tidigare gått i LARO och var ren i över ett år, men runt vecka 20 i min graviditet trillade jag dit igen. Nu är jag i vecka 35 och tar Subutex (utanför programmet). Jag har försökt trappa ner och sluta på egen hand, men det är i princip omöjligt med abstinensen och rädslan för att skada fostret.

Nu har jag börjat acceptera att jag nog måste söka mig tillbaka till LARO för att få stabilitet, men jag är livrädd för vad som händer när bebisen föds. Detta är mitt första barn och jag är så rädd för Socialtjänsten och hur de ska se på mig.

Mina frågor till er som varit med om detta eller känner någon:

Ni som fött barn under LARO-behandling (eller på egen hand på Sub), hur blev ni bemötta på förlossningen?

Hur gick det med Socialtjänsten? Gjorde de en utredning direkt, och vad krävdes för att få behålla barnet?

Hur mådde bebisen efteråt? Fick den svår abstinens (NAS) och hur länge fick ni ligga inne?

Är det någon som sökt in till LARO så här sent i graviditeten? Går det att få "förtur" pga barnet?

Jag tar inga andra grejer, bara Subutexen. Jag vill verkligen att det här ska bli bra för min bebis men känner mig så jävla låst och rädd. Snälla, inga dömande kommentarer, jag dömer mig själv tillräckligt redan.

Tacksam för alla svar och erfarenheter ni kan dela.

• Svar på tråden Gravid 3tri – Fastnat på Subutex igen, panik inför förlossning och Soc (Behöver erfarenheter!)
  • Anonym (subm)

Jag undrar även om de som ev har äldre barn som subbebis eller vad utrycket är. hur mår dom? har ni märkt av nå koncentrationsvårigheter eller liknande?

MVH

• Ezmeraldah

Får du Subutex utskrivet av läkare eller köper du svart? Om barnet föds med abstinens eller på annat sätt har tagit skada av ditt missbruk antar jag att personalen lämnar in en orosanmälan till socialtjänsten och att de öppnar en utredning. Är det inte bättre att söka hjälp redan nu? 

• Anonym (qwerty)

Sök hjälp, vården kommer märka att något är off och då kommer direkt anmäla till soc.
    Ju snabbare du får hjälp desto bättre blir det för dig och barnet.

• Dragningskraft
    Ezmeraldah skrev 2026-02-04 09:03:52 följande:

Får du Subutex utskrivet av läkare eller köper du svart? Om barnet föds med abstinens eller på annat sätt har tagit skada av ditt missbruk antar jag att personalen lämnar in en orosanmälan till socialtjänsten och att de öppnar en utredning. Är det inte bättre att söka hjälp redan nu? 

Hej. 
    Jag går ju i tankarna och stressar lever det just för att söka hjälp och skriva in mig i laro igen. Men behöver gärna svar på mina frågor. Dom lämnar ändå in en orosanmälan oavsett om jag går utanför "programmet" eller inte om de märks på barnet.

Men jag förstår ju att jag måste men jag ändå nyfiken på kvinnor som gått igenom samma sak hur resultatet blev. Kommer soc ev omhänderta barnet osv
  • Anonym (inte egen erfarenhet)

Hej

Sök hjälp direkt! Man kan inte öppna utredning på barn som inte är födda, men ofta gör vården och socialtjänsten en planering inför barnets ankomst för att se hur man kan stötta familjen och säkerställa hur barnet har det. Söker du vård och hjälp själv ses det som ansvarstagande jmf med om du håller dig undan, då bedöms du inte göra vad du kan. Ibland placeras barn och mor på utredningshem efter förlossningen men olika socialtjänster gör på olika sätt.

De som haft laro under graviditeten brukar ligga på neo ett tag och i större städer följs barnen under BVC tiden extra utifrån vad de påverkats av under graviditeten.

Förstår att du är rädd och orolig, men sök hjälp och be om stöd. Det är det mest ansvarsfulla just nu, för ditt och barnets situation.

/arbetat med familjer i din situation 

• Ezmeraldah
    Dragningskraft skrev 2026-02-05 01:08:44 följande:
    Hej. 
    Jag går ju i tankarna och stressar lever det just för att söka hjälp och skriva in mig i laro igen. Men behöver gärna svar på mina frågor. Dom lämnar ändå in en orosanmälan oavsett om jag går utanför "programmet" eller inte om de märks på barnet.

Men jag förstår ju att jag måste men jag ändå nyfiken på kvinnor som gått igenom samma sak hur resultatet blev. Kommer soc ev omhänderta barnet osv
    Du får alltså inte Subutex utskrivet på recept av en läkare? Du köper alltså Subutex "svart", alltså utan recept (t ex av nån privatperson på nätet)? Du tar Subutex som i att "knarka" eller "självmedicinera" och inte som en del i en behandling hos en vårdgivare? Är det det du menar med "går utanför programmet"? Det är ju information som man behöver ha för att kunna svara på din fråga om huruvvida det finns risk för att ditt barn blir omhändertaget enligt LVU. 
  • Dragningskraft
    Anonym (inte egen erfarenhet) skrev 2026-02-05 08:03:52 följande:

Hej

Sök hjälp direkt! Man kan inte öppna utredning på barn som inte är födda, men ofta gör vården och socialtjänsten en planering inför barnets ankomst för att se hur man kan stötta familjen och säkerställa hur barnet har det. Söker du vård och hjälp själv ses det som ansvarstagande jmf med om du håller dig undan, då bedöms du inte göra vad du kan. Ibland placeras barn och mor på utredningshem efter förlossningen men olika socialtjänster gör på olika sätt.

De som haft laro under graviditeten brukar ligga på neo ett tag och i större städer följs barnen under BVC tiden extra utifrån vad de påverkats av under graviditeten.

Förstår att du är rädd och orolig, men sök hjälp och be om stöd. Det är det mest ansvarsfulla just nu, för ditt och barnets situation.

/arbetat med familjer i din situation 

Men om jag inte har blandmissbruk och under tiden jag gick på Laro tidigare så skötte jag mig med rena prover i en längre tid. tror det var 8 månader eller något sånt. Då känns det lite överdrivet att placeras på utredeningshem ?

om jag självmant söker hjälp och sköter mig med rena prover redan från start nu igen varför ska jag behöva placeras och det ska utredas. jag förstår att de öppnar en utredning och sedan stänger den?

• Anonym (inte egen erfarenhet)
    Dragningskraft skrev 2026-02-05 16:11:01 följande:

Men om jag inte har blandmissbruk och under tiden jag gick på Laro tidigare så skötte jag mig med rena prover i en längre tid. tror det var 8 månader eller något sånt. Då känns det lite överdrivet att placeras på utredeningshem ?

om jag självmant söker hjälp och sköter mig med rena prover redan från start nu igen varför ska jag behöva placeras och det ska utredas. jag förstår att de öppnar en utredning och sedan stänger den?

Jag säger inte att det är aktuellt i ditt fall, det kan jag omöjligt veta då socialtjänsten gör individuella bedömningar kring det enskilda barnet och just er situation. Vilket stöd som finns i övrigt kring er, hur man kan säkerställa att barnet inte utsätts för risker, vad du bedöms behöva för stöd eller ej osv. Att bli förälder är en stressande situation och kan både vara en drivkraft att förändra sin situation och finna ny mening i livet, samtidigt som det också kan vara en stor omställning och för vissa utmanande. Eftersom ett nyfött barn är utlämnat till sina föräldrar och hur de mår är socialtjänsten måna om att följa upp att ett barns föräldrar är rena.

Bra att du varit ren i en tid och nu vill söka hjälp. Att ta medicin utan att den varit utskriven för dig, och en medicin som kan påverka barnet ser de flesta allvarligt på och även om du varit ren tidigare har du nu tagit den under nästan halva graviditeten.

Hoppas du får svar från andra som kan beskriva hur det sett ut för dem. 

Men det är alltid bättre att själv söka hjälp nu inför förlossningen än att invänta att barnet föds och personalen då ev märker symptom på barnet. De kan öppna utredning först när barnet är fött (även om de kan ha kontakt med dig innan och göra en plan med dig och sjukvården kring hur du ska kunna må så bra som möjligt) och en utredning får sedan ta max fyra månader att slutföra. Den kan såklart ta kortare tid också.

Svar på tråden Gravid 3tri – Fastnat på Subutex igen, panik inför förlossning och Soc (Behöver erfarenheter!)