Gravid 3tri – Fastnat på Subutex igen, panik inför förlossning och Soc (Behöver erfarenheter!)
Hej på er. Jag skriver här för att jag är sjukt orolig och känner att jag inte har någon att prata med som förstår.
Jag har tidigare gått i LARO och var ren i över ett år, men runt vecka 20 i min graviditet trillade jag dit igen. Nu är jag i vecka 35 och tar Subutex (utanför programmet). Jag har försökt trappa ner och sluta på egen hand, men det är i princip omöjligt med abstinensen och rädslan för att skada fostret.
Nu har jag börjat acceptera att jag nog måste söka mig tillbaka till LARO för att få stabilitet, men jag är livrädd för vad som händer när bebisen föds. Detta är mitt första barn och jag är så rädd för Socialtjänsten och hur de ska se på mig.
Mina frågor till er som varit med om detta eller känner någon:
Ni som fött barn under LARO-behandling (eller på egen hand på Sub), hur blev ni bemötta på förlossningen?
Hur gick det med Socialtjänsten? Gjorde de en utredning direkt, och vad krävdes för att få behålla barnet?
Hur mådde bebisen efteråt? Fick den svår abstinens (NAS) och hur länge fick ni ligga inne?
Är det någon som sökt in till LARO så här sent i graviditeten? Går det att få "förtur" pga barnet?
Jag tar inga andra grejer, bara Subutexen. Jag vill verkligen att det här ska bli bra för min bebis men känner mig så jävla låst och rädd. Snälla, inga dömande kommentarer, jag dömer mig själv tillräckligt redan.
Tacksam för alla svar och erfarenheter ni kan dela.