Anonym (Pia) skrev 2026-02-06 14:57:46 följande:
Du skriver mycket om känslor, men min fråga gäller motivation. Du kan inte veta hans känslor eller hans motivation, men du verkar ändå säker på att situationer som dessa uppstår för att mannens motivation minskat när han känner sig mindre älskad.
Angående min tolkning, skriver du: Så vitt jag förstår håller du med om att en människa blir mindre motiverad utföra önskade handlingar när man känner sig oälskad,
men din tolkning ovan är ju något helt annat. Det är ju därför jag ställer frågan som jag gör. Jag håller med om att man blir mindre motiverad att utföra saker ens partner vill när man känner sig mindre älskad, men av det följer inte logiskt att man inte skulle ta hand om sitt barn. Det finns ju nämligen flera saker som motiverar en människa.
Därför frågar jag igen, klart och konkret: Har mannen någon egen motivation att ta hand om sitt barn, oberoende av hur älskad han känner sig av sin partner? Jag förstår inte hur den frågan kan vara omöjlig att svara på, när du samtidigt är så säker på mäns motivation i allmänhet och att den är beroende av att bli älskad?
Jag förstår återigen inte varför du tar upp motivation som viktig för människan, när jag UPPREPADE gånger skrivit att jag håller med om vikten av motivation. Jag tycker dock fortsatt att det är märkligt att bara skriva om motivation och inte skriva om motivation till vad. Motivation är inte ett tomt begrepp, det ingår ju i begreppet att den är riktad till något.
Personliga anklagelser hör inte hemma här. Inte heller uppmaningar att läsa dina inlägg igen. Jag har också tidigare läst tämligen mycket om motivation, så jag behöver inte bli uppmanad att googla heller. Tack.
Tyvärr klarar jag fortfarande inte förstå vad du är ute efter.
Du håller inte med mig när jag hävdar att motivation i sig är en viktig faktor generellt för människan? Du verkar hävda att motivation inte kan gälla generellt utan måste vara knutet till ett mer specificerat mål eller syfte?
Jag hävdar att en människa kan generellt vara en mer motiverad människa medan en annan kan generellt vara en mindre motiverad människa. Jag förmår inte förklara mig på rätt sätt, eller du tror inte på mina förklaringar?
För att underlätta och klarlägga:
Fråga AI:
Är det korrekt säga att motivation generellt är en viktig faktor för människan? Eller är det nödvändigt att begreppet motivation avgränsas eller specificeras, ha ett bestämt mål, vara avsedd för något speciellt, ha ett särskilt syfte?
Svar AI: Ja, det är absolut korrekt att säga att motivation är en viktig faktor för människan på ett generellt plan.
Men för att förstå varför och hur den fungerar kan det också underlätta och komplettera att beakta nyanser och avgränsningar.
A.) Det generella perspektivet (Drivkraften):
Inom psykologin och biologin betraktas motivation ofta som själva motorn i det mänskliga beteendet. Utan motivation, i sin bredaste form, skulle vi inte söka föda, trygghet eller social gemenskap.
- Överlevnad: Motivation är kopplat till vårt belöningssystem (t.ex. dopamin). Det är det som får oss att agera för att tillfredsställa behov.
- Välmående: Brist på motivation (apati) är ofta ett tecken på ohälsa, vilket understryker dess fundamentala roll för en fungerande människa.
B.) Behovet av specifikation (Riktningen): Även om motivation finns som ett generellt tillstånd, kan begreppet bli ännu mer användbart när vi specificerar det.
Sammanfattningsvis:
Det är korrekt konstatera att det är en universell sanning att motivation är en av människans viktigaste faktorer.
Men i nästa steg, för att begreppet ska bli praktiskt användbart, kan det ofta krävas en bestämd riktning eller ett syfte.
Angående din konkreta fråga så kan jag tyvärr inte ge något annat svar än att det är omöjligt för mig känna till om den mannen har någon egen motivation att ta hand om sitt eget barn och jag vet inte i vilken mån den mannen påverkas av att känna sig oälskad.
Generellt hävdar jag samma som jag sagt hela tiden, och som du också skriver att du håller med om, att om en människa som tidigare upplevde sig vara älskad på ett särskilt sätt senare upplever att den är mindre älskad på detta sätt, eller rent av upplever sig inte längre vara älskad generellt, så minskar den människans generella motivation.
Om du därmed känner att du vill dra slutsatsen att en specifik människa i något läge saknar all motivation för just en specifik sak så är det helt och hållet din egen tolkning.
Om något sådant exempel har jag absolut inte skrivit något om, utan det får stå för dig.
Återigen:
Inom psykologin och biologin betraktas motivation ofta som själva motorn i det mänskliga beteendet.
I relation till detta är jag fortfarande övertygad att t ex gällande människor i kärleksrelation så påverkas motivationen generellt negativt om kärleken, eller den upplevda kärleken, minskar.
Detta står jag för. Och det förvånar mig om du har en annan uppfattning, även om det bara är en grad av annan uppfattning.
Ditt påstående om vad jag skulle ha skrivit, eller vad som är min åsikt, stämmer ju inte när du skriver att:
...du samtidigt är så säker på mäns motivation i allmänhet och att den är beroende av att bli älskad?
Min övertygelse avser alltså människor generellt, oavsett kön.
Det jag skriver kan absolut inte tolkas som beroende av, när jag egentligen skriver "påverkas av", vilket ju är en avgörande skillnad.
Dessutom, med hänsyn till tråden och ämnet, skriver jag att gällande många män generellt så påverkas deras motivation i negativ riktning när de inte längre upplever sig vara älskade av sin kvinna på motsvarande sätt som tidigare.
Återigen förvånar det mig om du inte håller med om detta?
Men även om det gäller rent generellt så är det självfallet och helt naturligt stor variation på individnivå. Något annat har jag inte skrivit.
Notera särskilt ovan:
"- Motivation är det som får oss att agera för att tillfredsställa behov".
Kvinnan förväntar sig att mannen ska fortsätta tillfredsställa hennes behov, att han ska utföra de handlingar och vara den person som hon önskar, så som han var motiverad göra när de inledde sin kärleksrelation, alltså när han upplevde sig vara älskad av henne.
För mig är det en ren självklarhet att hans motivation att tillfredsställa hennes behov minskar, eller helt försvinner, när han upplever sig vara mindre älskad, eller oälskad, av sin kvinna.
I vart fall för mig är det självklart...
F ö är det allmänt vedertaget och belagt på vetenskaplig grund att människor av kvinnligt respektive manligt kön generellt motiveras av olika saker och generellt prioriterar olika saker i livet.
Om pudelns kärna för dig är att du kanske inte ens accepterar detta så är det i så fall lättare för mig förstå orsaken till dina invändningar/kommentarer/frågor?