Hinnsvepning
Har nu passerat mitt BF och har inga känningar. Ska till barnmorskan om några dagar och tänkte då be om hinnsvepning. någon som har erfarenhet av det? har förlossningen kommit igång, bara orsakat pinvärkar eller hänt ingenting alls?
Har nu passerat mitt BF och har inga känningar. Ska till barnmorskan om några dagar och tänkte då be om hinnsvepning. någon som har erfarenhet av det? har förlossningen kommit igång, bara orsakat pinvärkar eller hänt ingenting alls?
Har fått 2 barn, hinnsvepning med båda. Nu vet jag inte om förlossningarna hade kommit igång av sig själv men inbillar mig att det hjälpt.
Första fick jag hinnsvepning på bf+3, värkarna startade 6h senare, ökade långsamt och bebis kom ytterligare 20h senare.
Andra fick jag hinnsvepning bf+1, värkarna startade typ 40h senare, ökade kraftigt och bebis kom ytterligare 8h senare.
Tror jag läst att hinnsvepning ökar chansen att det sätter igång inom 48h.
Väntar nu tredje barnet i mars och redan bokat in hinnsvepning bf+1, vilket är det tidigaste de ger den i vår region. Vet flera andra det funkat och inte funkat av, verkar vara 50/50.
Jag fick göra en hinnsvepning när jag väntade mitt andra barn och två dagar senare gick vattnet och strax efteråt startade värkarna. Nästa morgon föddes hon med akutsnitt efter att jag hade haft värkar i 10 timmar. Att det blev snitt berodde inte på att värkarna var för svaga eller så utan att jag hade ett cerklage (stygn runt livmoderhalsen för att inte föda för tidigt) som skulle varit borta men satt kvar på grund av en läkarmiss och inte gick att få bort när värkarna hade startat.
Så så vitt jag vet fungerade nog hinnsvepningen om det inte bara var en slump att förlossningen startade strax efteråt. Och dottern mår bra trots den jobbiga förlossningen , hon fyller snart 10 nu och har fått två småsyskon.
Jag har förstått att det är väldigt individuellt hur man reagerar på en hinnsvepning. Jag har gjort hinnsvepningar 5 av 6 graviditeter. För att detta ska ge effekt behöver många göra det upprepade gånger. Jag gick var varannan till var tredje dag i 3 veckor innan det började ge någon effekt.
Blev hinnsvept och barnet kom en vecka senare, jag tror inte ett dugg på att det har effekt.
Jag har förstått att det är väldigt individuellt hur man reagerar på en hinnsvepning. Jag har gjort hinnsvepningar 5 av 6 graviditeter. För att detta ska ge effekt behöver många göra det upprepade gånger. Jag gick var varannan till var tredje dag i 3 veckor innan det började ge någon effekt.