• Anonym (Chef i dilemma)

Arbetsmiljöproblem, eller avundsjuka kollegor

Jag jobbar som avdelningschef på ett större företag med ansvar över kundservicen. Ett team bestående av totalt 40 medarbetare var av 4 teamleaders. Mestadels i åldrarna 20-35.

En av team-leaders är en tjej i 30 års åldern. En väldigt glad positiv person som presterar otroligt bra. Hon är dessutom otroligt vältränad, och det är där problemet ligger...

Jag har nu fått klagomål från medarbetare i hennes team som tycker att teamleadern är "för utmanande klädd" och "tar för mycket plats" på kontoret.

Hon går inte mer utmanande klädd än någon annan, men har en stil som gör att "Hon syns".

Hur skall man hantera detta?

• Svar på tråden Arbetsmiljöproblem, eller avundsjuka kollegor
  • Anonym (Z)
    Anonym (Chef i dilemma) skrev 2026-02-04 18:39:48 följande:

Jag jobbar som avdelningschef på ett större företag med ansvar över kundservicen. Ett team bestående av totalt 40 medarbetare var av 4 teamleaders. Mestadels i åldrarna 20-35.

En av team-leaders är en tjej i 30 års åldern. En väldigt glad positiv person som presterar otroligt bra. Hon är dessutom otroligt vältränad, och det är där problemet ligger...

Jag har nu fått klagomål från medarbetare i hennes team som tycker att teamleadern är "för utmanande klädd" och "tar för mycket plats" på kontoret.

Hon går inte mer utmanande klädd än någon annan, men har en stil som gör att "Hon syns".

Vet inte om det är tillämpligt i situationen men en arbetsplats jag var på hade en skriftlig dress code. Skittråkigt och jävligt irriterande men det uppstod i alla fall inte några konflikter om kläder.

Hur är hon klädd då?
  • Anonym (Chef i dilemma)
    Anonym (Z) skrev 2026-02-04 18:47:32 följande:
    Vet inte om det är tillämpligt i situationen men en arbetsplats jag var på hade en skriftlig dress code. Skittråkigt och jävligt irriterande men det uppstod i alla fall inte några konflikter om kläder.

Hur är hon klädd då?
    Vi har guidelines för detta, vilket hon följer. Men det är specificerat hur tight dessa kläder skall sitta..
  • Anonym (Varför jag jobbar med 90% män)
    Anonym (Chef i dilemma) skrev 2026-02-04 18:39:48 följande:

Om hon inte är mer utmanade klädd än någon annan enligt din bedömning så säger du givetvis det och sen är det stopp där. "Jag tycker alla har rätt att ha en personlig stil så länge de inte visar byst eller bak och det inte finns en klädkod, och vi har ingen klädkod".

Eller får du väl säga att "ja, då måste vi kanske införa företagsuniform... Jag tänker mig en linneskjorta....som givetvis måste strykas dagligen.... och så kanske en pullover över den i solgul lammull- vad tror ni om det? Jag kan tala med inköp direkt!"
  • Anonym (Måns)

Jag ser två indirekta problem direkt i det du skriver. 1. Att du som chef uppmärksammar att hon är otroligt vältränad  och att du indikerar att dina kollegor skyller vara avundsjuka?

Jag menar, har ni inte otroligt vältränad manliga kollegor också? Och uppmärksammar du det på samma sätt?  

Vet inte om jag skulle tycka att en sådan chef är mogen för en roll som chef? Det låter lite för mycket paradise Hotel och intriger för min smak. 

Kräver jobbet för övrigt, att man måste vara otroligt vältränad? Annars är det ju ingenting man direkt påpekar högt, utan håller för sig själv.  

• Anonym (Lina)
    Anonym (Måns) skrev 2026-02-04 19:57:14 följande:

Jag ser två indirekta problem direkt i det du skriver. 1. Att du som chef uppmärksammar att hon är otroligt vältränad  och att du indikerar att dina kollegor skyller vara avundsjuka?

Jag menar, har ni inte otroligt vältränad manliga kollegor också? Och uppmärksammar du det på samma sätt?  

Vet inte om jag skulle tycka att en sådan chef är mogen för en roll som chef? Det låter lite för mycket paradise Hotel och intriger för min smak. 

Kräver jobbet för övrigt, att man måste vara otroligt vältränad? Annars är det ju ingenting man direkt påpekar högt, utan håller för sig själv.  

Av det han skriver, är det rätt uppenbart att han är kåt på denna tjej. Har ett intresse. Som chef ska man klara av att vara professionell oavsett hur snygg/attraktiv en kvinna eller man är.  Att dessutom prata om att kollegor skulle vara avundsjuka låter inte heller som en väldigt mogen syn på saken.

Det är ju ändå en arbetsplats, man måste ju klä sig någorlunda anständigt. Jag antar att hon gör det. Men att en chef är så fixerad vid kropp. Sänder inga bra signaler.
  • Anonym (H)

Om gruppchefen alltid tar ordet och talar mycket mer än de andra under hela tiden så är det din uppgift som chef att se till att talutrymmet fördelas mer rättvist.

Ett bra sätt är att gå laget runt, så att alla kan yttra sig i en fråga. Då behöver du inte aktivt begränsa någon, om inte någon tar extremt med tid på sig under det att ordet går runt.  

• Anonym (H)

Men gode gud, man ser väl hur människor ser ut! (Bäst att säga att jag är kvinna och jag fantiserar ej om folk som jag möter. Men man uppfattar hur folk ser ut rent automatiskt.)

TS funderade väl på orsaken till varför den kvinnans kollegor störde sig på hennes klädsel. Tydligen var hon inte extremt klädd enligt honom.

• Anonym (Soja)

Kan spontant tycka att en chef ska klara hantera dess frågor utan att behöva bolla dem i ett disskutionsforum. Tycker helt ärligt nivån blir konstig.

Spelar ingen roll vad någon utomstående tycker. Va chef och fatta ett beslut, du har en chefslön och ska klara av problem av denna kalibern. Själv.

• Anonym (H)

Alltså, alla sätt att samla information om något är väl bra? TS är ju medveten om att de flesta av oss här är vanliga människor, utan HR-bakgrund.

Men tillsammans har vi många år i arbetslivet. 

Så länge man ser till att det är sekretess kan man väl ställa vilka frågor man vill. 

Men ett generellt råd till chefer som ska leda kvinnor. Se till att visa att du ser var och en som person. Heja noga på alla och se personen i ögonen. Den bekräftelsen är bra innan mötet eller när man startar mötet.  

• Anonym (Soja)
    Anonym (H) skrev 2026-02-04 22:31:18 följande:

Alltså, alla sätt att samla information om något är väl bra? TS är ju medveten om att de flesta av oss här är vanliga människor, utan HR-bakgrund.

Men tillsammans har vi många år i arbetslivet. 

Så länge man ser till att det är sekretess kan man väl ställa vilka frågor man vill. 

Men ett generellt råd till chefer som ska leda kvinnor. Se till att visa att du ser var och en som person. Heja noga på alla och se personen i ögonen. Den bekräftelsen är bra innan mötet eller när man startar mötet.  

Frågan får naturligtvis ställas, men alla har också rätt att svara det man tycker. 

I detta fall har får vi en knapphändig bild av situationen, vi får information om en vältränad tjej och frågan gäller ett beslut som kommer ge många olika svar. Jag tycker det är oproffsigt av en som sitter i en chefsstol. 

Sen behöver inte alla hålla med. 
Svar på tråden Arbetsmiljöproblem, eller avundsjuka kollegor