• Anonym (förvirrad svärmor)

Står inte ut med svärdottern

Har flera barn och kommer bra överens med dom alla och deras respektive. Min yngsta son som jag stått så nära har jag glidit ifrån och tror mycket har med konflikten mellan henne och mig, samt alla hennes konflikter med alla i vår familj. Vi kan kalla henne för Anna. Anna har verkligen haft bråk med alla så känner inte att felet ligger hos mig riktigt. Anna började anförtro sig till min andra svärdotter om mig... vilket den andra svärdottern berättade för mig. Kände mig så oskyldigt anklagad. Anna och min son har två döttrar. Anna upplever att jag hela tiden säger att allt fint från barnen är från min son. Stämmer, men tror dom flesta gör såhär, man ser likheter med sina barn och barnbarn. Anna hade reagerat på att jag sagt " oj vilket vackert ansikte från sin far" samt " oj vackra lockarna är från sin pappa" jag menade inget illa men Anna verkar ha svag självkänsla just kring detta(vilket jag inte visste om) Anna upplever också att jag visar för lite kring barnbarnen då jag aldrig tar bilder eller gillar bilderna på facebook. Jag är dålig på att ta bild men menar inget illa. Annas och svärdotterns relation blev infekterad... och min andra svärdotter blandade in min dotter i detta... skickade screen på deras tjafs. Min dotter skickade alla screen till mig( tror de va allt) väljer att dagen efter åka över till sonen och anna och förklara att dom behöver lösa det här med svärdottern och andra sonen. Anna ska ge sin version men jag avbryter och säger att jag inte vill ta någons sida, och struntar i vem som sagt vad.... de lyckas lösa det någorlunda... utan att prata ut så blickade dom framåt. Vi sågs på jul och födelsedagar. Anna börjar ventilera om svägerskan(min andra svärdotter) till min dotter. Dottern finns som stöd för Anna, och låter Anna hållas. Slutar med att min dotter berättar allt för min andra svärdotter... hon berättar det Anna sagt vidare... för hon står henne närmare än Anna.

• Svar på tråden Står inte ut med svärdottern
  • Anonym (Soja)
    Anonym (förvirrad svärmor) skrev 2026-02-10 08:21:26 följande:
    Egentligen var det jag som skrev att jag ville ha hjälp av sonen. Sonen hade inte sagt att han kunde då han sov(hade jobbat natt) så kommunikationen var mellan mig och Anna. Anna blev sur över att jag kom då Anna inte hade sagt att de va okej. Men jag tolkade Annas svar" när tänkte du?" som att det var lugnt. Men jag ville ha hjälp med telefonen då jag inte kunde göra nåt utan den, då bankid o alla appar är på den. Tycker man ställer upp för sin familj när det är akut.
    Nu blev jag helt övertygad om att detta är en trolltråd 

Tack för mig 
  • Anonym
    Liaaas96 skrev 2026-02-10 08:37:06 följande:
    Gjort sig osams, hur då menar du? Genom att anförtro sig till dig och din dotter som beter er som 14 år? Som skickar skärmdumpar och snackar bakom ryggen? Är du en i svärfamiljen, helt övertygad, bra då fick man det förklarat också
    Nej, jag tillhör inte familjen.
    Jag har ingen aning om vem de är.

Dock har jag erfarenhet av energislukare och amatörkrigare, och såna orkar man inte med.
    Ts son orkar än så länge men det varar nog inte för alltid.
  • Liaaas96
    Anonym skrev 2026-02-10 10:07:36 följande:
    Nej, jag tillhör inte familjen.
    Jag har ingen aning om vem de är.

Dock har jag erfarenhet av energislukare och amatörkrigare, och såna orkar man inte med.
    Ts son orkar än så länge men det varar nog inte för alltid.
    ja du vill ju förmodligen splittra en familj, som annars verkar trivas bra tillsammans. DU lever på hoppet att det ska ta slut, svärmor, de här säger allt om dig
  • Liaaas96
    Anonym (Soja) skrev 2026-02-10 09:40:41 följande:
    Nu blev jag helt övertygad om att detta är en trolltråd 

Tack för mig 
    Kan lova att det inte är en trolltråd, jag känner svärdottern. Och vet mycket väl hur hon blivit behandlad. Jag känner ingen texterna o vet precis
  • Anonym
    Liaaas96 skrev 2026-02-10 10:47:07 följande:
    ja du vill ju förmodligen splittra en familj, som annars verkar trivas bra tillsammans. DU lever på hoppet att det ska ta slut, svärmor, de här säger allt om dig
    Va?
    Nog för att jag är en svärmor, dock har jag en bra svärdotter. Min ogifta sons sambo är jag också på god fot med.

Tror du att jag är ts eller?
  • Anonym
    Liaaas96 skrev 2026-02-10 10:48:01 följande:
    Kan lova att det inte är en trolltråd, jag känner svärdottern. Och vet mycket väl hur hon blivit behandlad. Jag känner ingen texterna o vet precis
    Ok, så det stämmer alltså att det trollas här.
    Och du spär på lite för att hålla det igång. 
    Jösses alltså!

Om det nu vore så så skulle du inte få för dig att jag är svärmodern i tråden, som för övrigt har pratat för sig själv rakt igenom.

Jag har viss förståelse för henne, det förnekar jag inte.
    Men jag är inte ts.
  • molly50
    Anonym (förvirrad svärmor) skrev 2026-02-10 08:14:50 följande:
    men anna måste ju stå för vad hon skriver? annars snackar hon ju skit om min andra svärdotter? Och även mig?
    Och vad tycker du att du gör med denna tråd?  Du gör ju exakt samma sak som du anklagar Anna för att göra. Bara att du gör det med helt främmande människor.
  • molly50
    Egentligen var det jag som skrev att jag ville ha hjälp av sonen. Sonen hade inte sagt att han kunde då han sov(hade jobbat natt) så kommunikationen var mellan mig och Anna. Anna blev sur över att jag kom då Anna inte hade sagt att de va okej. Men jag tolkade Annas svar" när tänkte du?" som att det var lugnt. Men jag ville ha hjälp med telefonen då jag inte kunde göra nåt utan den, då bankid o alla appar är på den. Tycker man ställer upp för sin familj när det är akut.
    Det hade jag inte tolkat som att det var ok att komma. Snarare som att hon ville veta när du tänkte komma. Men du åkte bara dit ändå och det är respektlöst.
    Och om familjen inte kan hjälpa en när man behöver det så får man försöka fixa det på annat sätt,även om det är akut.
  • Liaaas96
    Anonym skrev 2026-02-10 10:55:00 följande:
    Jösses alltså!

Om det nu vore så så skulle du inte få för dig att jag är svärmodern i tråden, som för övrigt har pratat för sig själv rakt igenom.

Men jag är inte ts.
    Viss förståelse? du har inte visat nånting, fören nu försöker du slingra dig, när jag genomskådat vem du är
  • Anonym (Alexandra)
    Så Anna är familj när du behöver hjälp med telefonen, men det är helt okej att ni fryser ut henne och inte bjuder in på julen för att ni helt plötsligt inte ens kan tänka er att vara i samma rum som henne..?
  • Anonym (M2)
    men anna måste ju stå för vad hon skriver? annars snackar hon ju skit om min andra svärdotter? Och även mig?
    Finns inget som säger att hon inte står för vad hon skriver. 

Står du för vad du skriver? 
  • Anonym (M2)
    Man kan förvisso ställa upp vid akuta saker, men du gjorde fortfarande fel som bara gick in. Du skulle väntat till anna öppnade. Eller ännu bättre, vänta tills din son vaknat och ta det med honom. 
  • Anonym (M2)
    Liaaas96 skrev 2026-02-10 10:48:01 följande:
    Då borde du tala om för de båda att inte ta saken via familjeliv utan att sätta sig i lugn och ro och prata om det. Det bästa hade säkert varit familjeterapi. 
  • Corrie
    Nej, det Anna har skrivit till någon i förtroende ska självklart inte skärmdumpas och delas vidare. Innehållet i meddelandena får den som Anna skrev med hantera internt med Anna. Att skärmdumpa och skicka vidare, nej det är helt ovärdigt en vuxen människa. Jag tror det är lite synd om den här Anna jag. 
  • Liaaas96
    Anonym skrev 2026-02-10 10:50:41 följande:
    Va?
    Nog för att jag är en svärmor, dock har jag en bra svärdotter. Min ogifta sons sambo är jag också på god fot med.

Tror du att jag är ts eller?
    tror svärmor har nåt missbruk av nåt slag. Inte normalt att bete sig såhär. Otroligt dysfunktionell familj
  • Liaaas96
    Corrie skrev 2026-02-10 17:07:44 följande:
    Nej, det Anna har skrivit till någon i förtroende ska självklart inte skärmdumpas och delas vidare. Innehållet i meddelandena får den som Anna skrev med hantera internt med Anna. Att skärmdumpa och skicka vidare, nej det är helt ovärdigt en vuxen människa. Jag tror det är lite synd om den här Anna jag. 
    håller med, svärmor och hennes dotter beter sig som 14 år gamla. Screenar vidare förtroenden, inte bara elakt, otroligt barnsligt
  • Liaaas96
    Anonym skrev 2026-02-10 10:55:00 följande:
    Jösses alltså!

Men jag är inte ts.
    du har förståelse för en människa som stövlar in i nåns hem? Som sprider saker vidare och får alla emot en person?? 
  • Anonym
    Liaaas96 skrev 2026-02-10 14:12:38 följande:
    Viss förståelse? du har inte visat nånting, fören nu försöker du slingra dig, när jag genomskådat vem du är
    Det går inte att prata med dig så länge du envisas med att jag är ts.
    Vilket jag inte är.

Slingrar mig?
    Nej du flicka lilla, du får försöka med någon annan.

Sitta där och hitta på att du känner "Anna", hade du gjort det så hade du (om du har något litet förnuft) tagit detta personligt med henne och inte fortsatt att diskutera henne och hennes svärmor här i forumet.

Hej med dig.
  • Liaaas96
    Anonym skrev 2026-02-10 18:10:41 följande:
    Det går inte att prata med dig så länge du envisas med att jag är ts.
    Vilket jag inte är.

Slingrar mig?
    Nej du flicka lilla, du får försöka med någon annan.

Sitta där och hitta på att du känner "Anna", hade du gjort det så hade du (om du har något litet förnuft) tagit detta personligt med henne och inte fortsatt att diskutera henne och hennes svärmor här i forumet.

Hej med dig.
    Skriv till mig privat då? Så får vi se
Svar på tråden Står inte ut med svärdottern