• Anonym (Ts)

Ni som självmant bytt jobb & gått ner i lön

Som frågan lyder.. Är villig att byta bana helt för att må bättre. Har just nu ca 38 tusen i lön som utbildad. Att byta bana helt och hoppa på något med ex betald utbildning skulle kunna ge mig ca 28-30 tusen. Är det värt eller är man knäpp som går ner sig så i lön? Ni som gjort denna resan, hur mycket gick ni ner i lön? 

• Svar på tråden Ni som självmant bytt jobb & gått ner i lön
  • Anonym (?)

Varför skulle du må bättre med nytt jobb?

• Anonym (Simona)

Självklart värderar jag hälsa bättre än högre lön. 

• Anonym (Rex)

Skulle absolut kunna gå ner i lön för att främja min hälsa.
    Jag är för gammal för att utbilda mig och hade jag vetat vilken press mitt yrke innebär hade jag omskolat mig för länge sedan.

• Anonym (Tyra)

Jag har gjort det.
    Kanske inte av exakt samma anledning men om man kan räkna stress i förhållande till restid varje dag så räknas väl det också.
    Jag gick ner 3500kr brutto och sparade 1,5h restid totalt varje dag. Fick 700m promenad till arbetet istället.
    Slapp också köpa kort till kollektivtrafiken med skattade pengar.
    Lätt värt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2026-02-05 06:15:56 följande:

Utbildad förskollärare sedan 10 år tillbaka och förutsättningarna blir inte direkt bättre och nu med två barn i åldern 1-3 år så vill jag kunna ha energi kvar till dem när jag kommer hem
  • Anonym (lönen)
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-05 00:32:18 följande:
    Ni som självmant bytt jobb & gått ner i lön

Som frågan lyder.. Är villig att byta bana helt för att må bättre. Har just nu ca 38 tusen i lön som utbildad. Att byta bana helt och hoppa på något med ex betald utbildning skulle kunna ge mig ca 28-30 tusen. Är det värt eller är man knäpp som går ner sig så i lön? Ni som gjort denna resan, hur mycket gick ni ner i lön? 

Jag skulle nog värdera hälsan högre än inkomsten, men det beror ju lite på hur det skulle slå i övriga livet. Att ha en sämre ekonomi kan ju även det påverka hälsan negativt, eller så går det fint. Pensionen blir lägre men även det kan ju vara okej beroende på hur man har det i övrigt. 

Har man en rimligare arbetssituation så kanske man orkar mer av sånt som man idag måste lägga pengar på.  
  • Anonym (lönen)
    Anonym (?) skrev 2026-02-05 06:15:56 följande:

Om man har en dålig arbetssituation så påverkar det såklart hälsan negativt. Att då byta till en bättre situation kommer ju att påverka hälsan positivt. 
  • Anonym (E)

Min kompis gjorde det, hon sa att det är viktigare att trivas, nu var det ett tag sen mem hon var rätt bra på att spendera och levde lite löning till löning, hon hade lite svårt att ställa om den biten och inte slösa lika mycket 

Jag skulle testa ett par månader (om läget inte är akut) att lägga undan 6-7000 direkt från lönen när den kommer och se hur snålt jag kan och VILL leva, det är självklart att det går, men du måste även trivas i vardagen, känner du att pengarna räcker så hade jag absolut bytt jobb, man spenderar så mycket tid där och det är viktigt att man trivs och mår bra

• Anonym (Gujjo)

Jag sa upp mig från fast journalistjobb för att bli frilans. Jag fick under 30 år ut max 18-20 tusen i månaden efter skatt. Hade jag fortsatt som anställd hade jag säkert haft det dubbla eller tredubbla. 

I gengäld kunde jag umgås mer med min ganska nyfödda dotter, jag kunde byta typ av uppdrag/journalistik och inte vara bunden av att bara skriva om en sak. Och kunde blanda journalistik med att skriva teaterpjäser och seriemanus. Jag hade inga dagliga tider att passa, kunde jobba var jag ville, när jag ville. 

Och vi klarade oss. Hade sommarställe, lägenhet, bil och utlandsresor.

Så det beror väl på vad man värdesätter. Och om man går ner i lön för ett roligare jobb så hamnar man kanske mer rätt i livet och kommer kanske att få ett drömjobb med hög lön så småningom.

• Anonym (Sofia)

Det är ett svårt val - du vet vad du har men inte vad du får...
    Den ev. nya lön du räknar med motsvarar att du jobbar 75% på ditt nuvarande jobb. Hade det varit ett alternativ som hade fått dig att känna att du räcker till?
    Har du funderat på att söka jobb i förskoleklass? Hade det fungerat bättre, tror du?

Svar på tråden Ni som självmant bytt jobb & gått ner i lön