• Anonym (Skrivstil)

Skriva känslig bok

Behöver tips. Har möjlighet skriva en bok som belyser en vård som inte fungerat. Men det kommer bli tvunget dra in känsliga delar om nära släktingar.

Dessa släktingar lever och jag vill inte hänga ut någon a la familjen Lundell. 

Men det är avgörande information. Använda pseudonym är mitt främsta sätt att lösa det hela. Men då kommer det bli omöjligt delta i offentliga samtal kring ämnet och bok. 

Någon här som har en direkt idé och tanke om vad jag absolut inte borde angående släkten? 

• Svar på tråden Skriva känslig bok
  • Anonym (Klara)

Prata med dina släktingar så du vet vad du får lämna ut och inte.

Om du inte får deras medgivande och det inte leder till något att skriva anonymt om dom, så låt bli att skriva boken. Du får debattera frågan på annat sätt.

Jag förmodar att du har fler kanaler än att bara skriva en bok. Du kan använda de kanalerna även utan en bok. Har du inte andra kanaler är det inte ens säkert att det blir en debatt om din bok. 

• Anonym (Skrivstil)
    Anonym (Klara) skrev 2026-02-05 10:56:40 följande:

Prata med dina släktingar så du vet vad du får lämna ut och inte.

Om du inte får deras medgivande och det inte leder till något att skriva anonymt om dom, så låt bli att skriva boken. Du får debattera frågan på annat sätt.

Jag förmodar att du har fler kanaler än att bara skriva en bok. Du kan använda de kanalerna även utan en bok. Har du inte andra kanaler är det inte ens säkert att det blir en debatt om din bok. 

Ja snart, jag borde helt enkelt våga prata om det känsliga som kommer med i boken, med släktingar. 

Mitt sätt är att skriva bok, kan inget annat sätt som skulle fungera, boken ger problematiken i en samlad berättelse.

• Anonym (Skrivstil)
    Anonym (Skrivstil) skrev 2026-02-05 11:03:03 följande:

Ja snart, jag borde helt enkelt våga prata om det känsliga som kommer med i boken, med släktingar. 

Mitt sätt är att skriva bok, kan inget annat sätt som skulle fungera, boken ger problematiken i en samlad berättelse.

Menar smart inte snart
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Skrivstil) skrev 2026-02-05 11:03:03 följande:

Och hur ska boken bli ett sätt för dig att delta i offentliga samtal? 

Vem ska ge ut boken?
  • Anonym (Skrivstil)
    Anonym (Klara) skrev 2026-02-05 11:07:11 följande:
    Och hur ska boken bli ett sätt för dig att delta i offentliga samtal? 

Vem ska ge ut boken?
    Kan inte gå in på vem som ger ut boken, men det krävs alltid en massa jobbiga panelsamtal och intervjuer. självklart ingen egenfinansierad grej
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Skrivstil) skrev 2026-02-05 11:17:51 följande:
    Kan inte gå in på vem som ger ut boken, men det krävs alltid en massa jobbiga panelsamtal och intervjuer. självklart ingen egenfinansierad grej
    Förklara gärna. När krävs det panelsamtal och intervjuer? Innan du skrivit boken eller efter? 
    Om det är innan, så får du svaret där, huruvida de vill ge ut din bok. Vill de inte ge ut den utan personliga exempel och dina släktingar säger nej, så har du ingen bok. 
  • Anonym (Skrivstil)
    Anonym (Klara) skrev 2026-02-05 11:52:35 följande:
    Förklara gärna. När krävs det panelsamtal och intervjuer? Innan du skrivit boken eller efter? 
    Om det är innan, så får du svaret där, huruvida de vill ge ut din bok. Vill de inte ge ut den utan personliga exempel och dina släktingar säger nej, så har du ingen bok. 
    Efter, tror det blivit missförstånd. Det jag klurar över är hur jag ska hantera känsliga avsnitt med tanke på mina släktingar. 
  • Anonym (Tofsvipa)

Du ska inte skriva någon bok med känsliga uppgifter som kan härledas till din släkt.
    Hade du gjort det om mig så hade det stått dig dyrt då jag hade polisanmält alltihop.

Hur mycket ren fakta har du?
    Joobar du inom vården?
    Har du läst journaler?
    Har du medicinsk kunskap?
    Vem ska ge ut boken?
    Vem ska vilja köpa den?
    Hur ska du marknadsföra den?
    Hur stort tror du att allmänhetens intresse i den specifika frågan är?

• Anonym (Klara)
    Anonym (Skrivstil) skrev 2026-02-05 12:27:35 följande:
    Efter, tror det blivit missförstånd. Det jag klurar över är hur jag ska hantera känsliga avsnitt med tanke på mina släktingar. 
    Varför tror du att din bok kommer att leda till paneldiskussioner och intervjuer?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Skrivstil) skrev 2026-02-05 12:27:35 följande:
    Du ska naturligtvis inte skriva något om dina släktingar om du inte tydligt fått tillstånd till det. 
  • Anonym (Skrivstil)

Tack för svar! Kommer göra om vissa partier i boken till fiktiva. Blir bäst så. 

Svar på tråden Skriva känslig bok