• Anonym (Olycklig)

Hur ska jag komma över våldtäkt som 17 åring?

Som 17 åring våldtagits av 55 åring. 

Alla andra vuxna sa till mig att jag var tillräckligt gammal för sex och att det varit mitt ansvar att säga nej. Jag kände mig så sårbar, verkligen ett barn. Jag visste inte vad samtycke var. 

Det gör mig så illa när folk tycker det är helt normalt att 17 åringar dejtar medelålders män hur kan folk tycka det? Att kärlek inte har ålder. Borde inte "kärleken har ingen ålder" bara gälla vuxna? 

Byxmyndig blir man vid 15 men i vissa omständigheter vid 18. Men ingen säger till 14 åring "Du är snart 15 så det är okej", dem skyddar ni till varje pris. Men om 17 åring säger man bara "Du är snart 18, det är ditt ansvar". 

Tycker ni på riktigt att en 17 åring ska kunna samtycka till 55 åring? 

För en 55 åring så är en 17 åring ett barn. Visst är 17 åringar barn? Visst har jag rätt att säga att jag varit utsatt för övergrepp som Varberg? Visst var jag en tonåring men det är ju även 13-14 åringar! Det gör så jävla ont när folk försöker referera en 17 åring som "kvinna". Jag var en flicka och ni borde ha skyddat mig. 

• Svar på tråden Hur ska jag komma över våldtäkt som 17 åring?
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Olycklig) skrev 2026-02-05 14:33:07 följande:

Alla andra vuxna sa till mig att jag var tillräckligt gammal för sex och att det varit mitt ansvar att säga nej. Jag kände mig så sårbar, verkligen ett barn. Jag visste inte vad samtycke var. 

Det gör mig så illa när folk tycker det är helt normalt att 17 åringar dejtar medelålders män hur kan folk tycka det? Att kärlek inte har ålder. Borde inte "kärleken har ingen ålder" bara gälla vuxna? 

Byxmyndig blir man vid 15 men i vissa omständigheter vid 18. Men ingen säger till 14 åring "Du är snart 15 så det är okej", dem skyddar ni till varje pris. Men om 17 åring säger man bara "Du är snart 18, det är ditt ansvar". 

För en 55 åring så är en 17 åring ett barn. Visst är 17 åringar barn? Visst har jag rätt att säga att jag varit utsatt för övergrepp som Varberg? Visst var jag en tonåring men det är ju även 13-14 åringar! Det gör så jävla ont när folk försöker referera en 17 åring som "kvinna". Jag var en flicka och ni borde ha skyddat mig. 

Nej , jag sa aldrig nej. Jag var frusen och lät honom. Men han måste ha förstått att jag inte ville. Det borde inte spelat någon roll vad jag gjorde. Jag var i beroendeställning till honom.  Idag med den nya lagstiftningen så hade det räknats som våldtäkt mot barn. 

Det värsta för mig var att inte bli erkänd som utsatt barn utan jämförd med samtyckande kvinna. 

Det gör ont att världen tycker barn som fyllt 15 fortsatt ska vara lagliga och moraliskt försvarbara att göra saker med. 
  • Anonym (Olycklig)

Som barn* inte som Varberg
    Jävla autocorrect
  • Anonym (!!!)

Ingen vettig människa tycker att det är ok när en 55-åring har sex med en 17åring. Oavsett om hon samtyckt eller inte..

• Anonym (Olycklig)
    Anonym (!!!) skrev 2026-02-05 19:11:06 följande:

Ingen vettig människa tycker att det är ok när en 55-åring har sex med en 17åring. Oavsett om hon samtyckt eller inte..

Men reagerar man som att det är ett utnyttjat barn? För var verkligen inte vuxen. Om 14 åring är med om det säger alla "stackars barn". 17 är ju också minderårig! Kan jag säga att det hände mig som barn? 

Och nej samtycke i den situationen spelar så klart inte roll 

Puffar på tråden 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Olycklig) skrev 2026-02-10 01:53:37 följande:
    Men reagerar man som att det är ett utnyttjat barn? För var verkligen inte vuxen. Om 14 åring är med om det säger alla "stackars barn". 17 är ju också minderårig! Kan jag säga att det hände mig som barn? 

Puffar på tråden 

Ja en 17-åring är ett barn. Ledsen för det du har varit med om.. Hoppas du får hjälp och får prata med någon. 

Som någon annan skrev så tror jag inte någon normal människa tycker det är okej att en 55-åring har sex med en 17-åring. Även om 17-åringen samtycker. Något kan vara omoraliskt och fel även om det är lagligt. Och i en del andra länder hade det varit olagligt.. Jag hade nog inte tyckt det var helt fel att höja åldern när man blir byxmyndig till 18 för att försöka hindra att sånt händer. Säger det framför allt som mamma till tre döttrar.

• Anonym (Olycklig)
    felicityporter skrev 2026-02-10 02:35:37 följande:

Som 17 år är kapabel att ge samtycke, även om det är jävligt äckligt i detta fall.

Nej, jag var inte kapabel att ge mitt samtycke på grund av min omognad och omständigheterna i övrigt och idag hade gärningen rubriceras som våldtäkt mot barn (lagändring från i somras att gränsen höjs från 15 till 18 i vissa fall). Så samtycke är irrelevant, jag hade ingen möjlighet att varken säga ja eller nej (orkar inte förklara omständigheterna). 

Men min fråga är varför ni tycker det dom hände mig var okej? Varför var det mitt fel? Varför tycker folk minderåriga ska kunna samtycka till äldre män? Varför tycker folk en vuxen man kan våldta en 17 åring och skylla på samtycke och ni bara köper att barnet tyckte det var kul? 

Jag var ett barn, inte ett litet barn- prepubertal, men jag var fortfarande fan inte vuxen eller kunde lämna något jävla samtycke. 
  • Anonym (Olycklig)
    Anonym (Bella) skrev 2026-02-10 02:43:43 följande:

Ja en 17-åring är ett barn. Ledsen för det du har varit med om.. Hoppas du får hjälp och får prata med någon. 

Som någon annan skrev så tror jag inte någon normal människa tycker det är okej att en 55-åring har sex med en 17-åring. Även om 17-åringen samtycker. Något kan vara omoraliskt och fel även om det är lagligt. Och i en del andra länder hade det varit olagligt.. Jag hade nog inte tyckt det var helt fel att höja åldern när man blir byxmyndig till 18 för att försöka hindra att sånt händer. Säger det framför allt som mamma till tre döttrar.

Tack för att du står på min sida
    Ingen annan har gjort det i mitt liv så din kommentar betyder mycket 
  • Anonym (Beklagar)

Jag beklagar det du fått utstå. 
    Jag beklagar att ingen i vuxenvärlden omkring dig sett allvaret i det du varit med om. 
    Jag beklagar att ingen tagit dig och dina känslor på allvar. 
    Jag beklagar att folk inte förstår att det är en fullt naturlig reaktion att frysa vid fara (som detta är).
    Jag beklagar att folk inte förstår att man inte alltid kan/vågar säga nej.
    Jag beklagar att någon du var i beroendeställning till utnyttjade det på detta vis.

Jag hoppas verkligen att du mår bra nu Hjärta

• Anonym (Beklagar)

Som 17 år är kapabel att ge samtycke, även om det är jävligt äckligt i detta fall.

Och en 17 åring är fortfarande ett barn och det är fullt naturligt att frysa till när något som detta sker, speciellt när man är i beroendeställning till gärningsmannen. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Olycklig) skrev 2026-02-10 01:53:37 följande:

Puffar på tråden 
    Ja alla vet ju att den åldern är gränsland mellan barn och vuxen. Man har ju knappt växt klart..
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Olycklig) skrev 2026-02-10 02:45:37 följande:
    Nej, jag var inte kapabel att ge mitt samtycke på grund av min omognad och omständigheterna i övrigt och idag hade gärningen rubriceras som våldtäkt mot barn (lagändring från i somras att gränsen höjs från 15 till 18 i vissa fall). Så samtycke är irrelevant, jag hade ingen möjlighet att varken säga ja eller nej (orkar inte förklara omständigheterna). 

Men min fråga är varför ni tycker det dom hände mig var okej? Varför var det mitt fel? Varför tycker folk minderåriga ska kunna samtycka till äldre män? Varför tycker folk en vuxen man kan våldta en 17 åring och skylla på samtycke och ni bara köper att barnet tyckte det var kul? 

Jag var ett barn, inte ett litet barn- prepubertal, men jag var fortfarande fan inte vuxen eller kunde lämna något jävla samtycke. 
    Vilka är det som tycker att det är okej? Vi som läser detta? (och vad gör att du utgår från det?) Är det på riktigt någon som säger att de tycker att det var bra?

Eller är det så att folk säger/skriver att det inte var brottsligt, att en 17-åring inte räknas som barn, osv.?

Oavsett vad lagen formellt sa då och vad folk tänker, så går det inte att göra något åt det nu. Det han gjorde var absolut inte okej, och du måste få hjälp att komma vidare och inte låta det hemska du varit med om påverka resten av ditt liv negativt. Har du någon bra person att prata om detta med?
  • Anonym (G)

Ja, man är inte riktigt vuxen när man är 17. En 55-åring som ger sig på en 17-åring har ett stort övertag på flera sätt. Kan manipulera och köra över mentalt. 

Är det inte det som hände dig då, det som i dagens läge kallas oaktsam våldtäkt? 55-åringen hade inte inhämtat riktigt samtycke. Men den här lagen är ganska ny. 

Jag tycker att du ska söka någon slags samtal eller terapi för detta! Absolut. Blev extra svårt när omgivningen inte förstod din situation den gången. 
  • Finländsk

Det där var väl lite okänsligt att skriva till en som helt tydligt inte var kapabel att ge samtycke till den medelålders våldtäktsman hon stod i beroendeställning till som 17-åring? Ett kategoriskt uttalande som inte tar hänsyn till hennes omständigheter.

TS, att människor i din omgivning svikit dig så totalt är hjärtskärande. Ingen 17-åring vill ligga med en 55-åring, att ingen insåg det är helt ofattbart. Även ifall det inte var olagligt enligt de lagar som gällde då, var det precis lika förkastligt av mannen och de som satte ansvaret på dig. Ta hand om dig ❤️
  • Ikaros12

Jag är inte förvånad att människor svarar som du beskriver men det gör mig ledsen. Självklart är det inte okej det han har gjort. Det är så otrolig obalans mellan en 17-åring och en 55-åring. Det är fullständigt vansinnigt att se det som ett 50/50 ansvar. Han har övertag på så många sätt, om han inte är t ex kraftigt utvecklingsstörd. Att han då fortsätter när du ligger stilla skulle jag absolut själv säga var våldtäkt. Oavsett vad någon lag säger. 

• Anonym (Katten)

Hur länge sedan hände detta?

Svar på tråden Hur ska jag komma över våldtäkt som 17 åring?