• Anonym (Moa)

Hur mycket ska man tåla i en hyresrätt?

Hej! Jag behöver verkligen råd. 
    Som rubriken lyder, jag bor i en hyresrätt och här har jag bott i ett par år. Jag har verkligen trivts jättebra och det har varit lugnt med grannar. 
    I somras flyttade det in ett par ovanför mig och varje dag hör jag hur de klampar i golvet och springer runt i lägenheten. Allt från supertidig morgon till sen kväll. Kan också tillägga att de har en hund som skäller då och då, även sent på kvällar. 
    Jag förstår att det inte kan vara KNÄPPTYST när man bor så tätt men jag känner att jag snart kommer tappa det.

Så min fråga till er är, hur mycket ska man acceptera? Jag känner att jag inte trivs med tanke på allt ljud konstant när man är hemma från jobb. 
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur mycket ska man tåla i en hyresrätt?
  • Anonym (Mimmi)

Vad säger de när du påtalar detta?

• Anonym (Moa)
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-02-05 20:37:13 följande:

Vad säger de när du påtalar detta?

Jag har faktiskt inte sagt något för jag har tänkt att det kanske är något man får stå ut med men nu orkar jag faktiskt inte mer. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Moa) skrev 2026-02-05 20:39:25 följande:
    Jag har faktiskt inte sagt något för jag har tänkt att det kanske är något man får stå ut med men nu orkar jag faktiskt inte mer. 
    Börja då med att prata med dom. 
  • Anonym (Prata)

1) läs vilka regler som gäller hos hyresvärden. Hos oss ska det tex vara tystare efter kl 20 och sen tyst efter kl 22. På vardagar är det tyst före kl 7 och på helgerna före kl 8.

2) prata med dina grannar, vågar du inte prata med dem så lägg en lapp i brevlådan men se gärna till att de vet vem som lämnat den. 

3) kontakta hyresvärden 

När vi flyttat in, jag och barnen, fick vi efter ett par månader en lapp i brevlådan om att vi dunsade för mycket när vi gick. Jag pratade med barnen (som är uppväxta i radhus och inte behövt tänka på den biten) om från vilken tid de behöver tänka lite mer på det hela men att före kl 20 så får de faktiskt gå (nästan) hur de vill. För grannarna under var det så klart en omställning då det innan oss bodde ett par i övre medelåldern här utan barn och jag flyttade in med två snart tonåringar som aldrig behövt tänka på hur de går. 

• Anonym (B)

Folk måste få gå omkring i sin lägenhet men inte typ hoppa hopprep så det dundrar. Om de går omkring i skor som slamrar kan du be dem att inte göra det. Om hundar tillåts i huset är det normalt att de skäller ibland. Du får stå ut med vanligt liv i en hyresrätt. 

• Anonym (Nils)

Samma problem, fast med en barnfamilj. Dom springer, dom går inte. Det sjuka är att barnen ändå är rätt stora, i skolålder.  Tycker barnfamiljer är värre på än vuxna människor.

Jag har bott länge i mitt område, men det börjar snart likna ett dagis. Tycker hyresvärdar borde vara smartare och blanda där det går. Trivseln och lugn och ro har ju sjunkit avsevärt.

Tycker dom borde tänka på att bygga områden enbart för barnfamiljer så kan alla dom med barn bo ihop. Det är hemskt att tvingas in i något som man inte valt själv. Dessutom tror jag det skulle vara bra för barnfamiljer då det går lägger dig ungefär samma tider. Jag vill liksom inte vara tyst kl 8-9 på en fredagskväll. Många lägger dig ju super tidigt.

Hundar måste få låta, precis som barn gör.  Inte överdrivet. Men att dom skäller lite då och då är fullt normalt. Annars får du flytta till ett område som förbjuder djur. Själv hoppas jag på områden som är fria från barnfamiljer. Så att vi som inte vill ha dagis och stim kan få uppleva lugn och ro.

I framtiden förhoppningsvis, om vi båda har tur:)

• Anonym (L)

Skulle nästan vilja byta med dig, tror jag skulle föredra klampandet framför högljudda sexstön och skrik. De knullar som kaniner i våningen ovanför.

• Anonym (Ville)
    Anonym (Nils) skrev 2026-02-06 09:27:10 följande:

Tycker dom borde tänka på att bygga områden enbart för barnfamiljer så kan alla dom med barn bo ihop. Det är hemskt att tvingas in i något som man inte valt själv. Dessutom tror jag det skulle vara bra för barnfamiljer då det går lägger dig ungefär samma tider. Jag vill liksom inte vara tyst kl 8-9 på en fredagskväll. Många lägger dig ju super tidigt.

Fast med den logiken kan man ju inte bo kvar länge som du gjort om n det bara ska bo barnfamiljer där. 

Det blir ju ändå ganska naturligt att det blir ett större generationsskifte då och då. 

Det finns 55+ boende för de som önskar annars får man vara beredd på diverse olika grannar och hoppas att man får bra grannar. 

TS! Prata med dem! De kan mycket väl kommit från en villa eller liknande och tänker inte alls på att det hörs när de går. Är det en lägenhet ovanför dem som är ganska tyst så tänker de förmodligen att det är välisolerat. 
  • Anonym (Grannskap)

Har samma problem, men med en granne som är igång på nätterna. Är onykter och tar ofta hem folk. Inte så att det spelas musik men som onykter blir samtalen på högre ljudnivå än annars, samt att allt annat är tyst och då hörs höga samtal, skratt och rop mycket mer. Även ytterdörr som stängs igen med full kraft, toalettbesök, stolar som låter mot golv osv.
     Stressen att inte veta om jag kommer bli väckt på natten är nästan värst.

Ett tips! Jag gjorde misstaget att jag gick över på natten för att påtala störningen. Men då var jag ju trött och arg. Det blir aldrig bra. Då blev effekten istället att grannen inte tar på sig någon skuld. Till hyresvärden menar grannen att han inte alls låter så mycket.

Så när du pratar med grannen, gör det på ett vänligt sätt om det går. 

Grannar ovanför som går på hälarna är en klassiker. Dessa hälgående människor vet ofta inte om det. Kan ta illa vid sig om det påtalas, men viktigt göra sina grannar medvetna om ett problem och att påtala med vänlig uppsyn.

• Anonym (Nils)
    Anonym (Ville) skrev 2026-02-06 09:41:57 följande:
    Fast med den logiken kan man ju inte bo kvar länge som du gjort om n det bara ska bo barnfamiljer där. 

Det blir ju ändå ganska naturligt att det blir ett större generationsskifte då och då. 

Det finns 55+ boende för de som önskar annars får man vara beredd på diverse olika grannar och hoppas att man får bra grannar. 

TS! Prata med dem! De kan mycket väl kommit från en villa eller liknande och tänker inte alls på att det hörs när de går. Är det en lägenhet ovanför dem som är ganska tyst så tänker de förmodligen att det är välisolerat. 
     Klart man kan, jag har bott här längst av alla. I över 20 år. Jag tänkte inte flytta på mig. Det får dom göra.

Nä, jag undviker dom som pesten istället. Dom vet om att dom inte är populära. Och verkar skita i att ta hänsyn. Parkerar lite hur som helst med.  Jag vill ha så lite som möjligt att göra med folk med barn. Eftersom jag som sagt inte vill tvingas in i ett liv jag inte själv valt.

Det fungerar, då dom måste jobba mycket för att ha råd försörja ungarna. Dessutom är hyran redan hög,  och ökar stadigt. Dom kommer flytta om max 2 år. Sett det förut i mitt område. 
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Nils) skrev 2026-02-06 09:50:01 följande:
     Klart man kan, jag har bott här längst av alla. I över 20 år. Jag tänkte inte flytta på mig. Det får dom göra.

Nä, jag undviker dom som pesten istället. Dom vet om att dom inte är populära. Och verkar skita i att ta hänsyn. Parkerar lite hur som helst med.  Jag vill ha så lite som möjligt att göra med folk med barn. Eftersom jag som sagt inte vill tvingas in i ett liv jag inte själv valt.

Det fungerar, då dom måste jobba mycket för att ha råd försörja ungarna. Dessutom är hyran redan hög,  och ökar stadigt. Dom kommer flytta om max 2 år. Sett det förut i mitt område. 
     Känner igen mig, fast jag undviker alla mina grannar. Jag är frivilligt barnfri kvinna som bor själv. Jag vill ha absolut noll kontakt med mina grannar. Jag sköter mig själv, så sköter dom sig själva. Noll intresse av vilka dom är och vad dom sysslar med. Det sköna med Sverige, är ju att folk skiter i varandra och man faktiskt får vara ifred. 

Jag har alltid klarat mig själv och kommer fortsätta att göra det. Har inget behov av andra människor. 
Svar på tråden Hur mycket ska man tåla i en hyresrätt?