Anonym (Anonym) skrev 2026-02-05 22:10:53 följande:
Sommarjobb: Städare eller vårdbiträde?
Står i begrepp att söka sommarjobb nu och kommit fram till att städare eller vårdbiträde är de två yrkena där jag förmodligen skulle ha störst chans att få jobb. Har inte någon erfarenhet av någondera och inte heller någon relevant utbildning som vårdbiträde/uska. Har mångårig högskoleutbildning inom flera ämnen i bagaget, men dessa är irrelevanta i sammanhanget och inget jag någonsin kommer att kunna arbeta med.
Kommer att söka både städ- och vårdbiträdesjobb, men vill veta allt nu!
- Stressnivån, framförallt inom hemtjänst och boende; hur illa är det egentligen?
- Går det att få städjobb fast en inte har körkort?
- Andra tips och erfarenheter som kan vara relevant?
- Lönen, hur pass är den? Utgår från Stockholms län om det är relevant i sammanhanget. Förstår såklart att den är i det lägre spannet, men vad pratar vi om, brutto? Är det 15k? 20k? Kanske t om över 20k, fast jag saknar utbildning?
Om du kanske kan tänka dig ett arbete inom vården någon gång, så prova det om du har möjlighet.
Hemtjänsten brukar bara pressad, men vårdtagarna blir glada om du kan laga mat och tala lättförstådd svenska.
Om du sommarjobbar med det i år, så kanske du kan pröva annat inom vården nästa sommar.
Jag är jätteglad för mina inhopp i vården, lärde mig jättemycket.