• Anonym (Anonym)

Sommarjobb: Städare eller vårdbiträde?

Står i begrepp att söka sommarjobb nu och kommit fram till att städare eller vårdbiträde är de två yrkena där jag förmodligen skulle ha störst chans att få jobb. Har inte någon erfarenhet av någondera och inte heller någon relevant utbildning som vårdbiträde/uska. Har mångårig högskoleutbildning inom flera ämnen i bagaget, men dessa är irrelevanta i sammanhanget och inget jag någonsin kommer att kunna arbeta med.

Kommer att söka både städ- och vårdbiträdesjobb, men vill veta allt nu!
    - Stressnivån, framförallt inom hemtjänst och boende; hur illa är det egentligen?
    - Går det att få städjobb fast en inte har körkort?
    - Andra tips och erfarenheter som kan vara relevant?
    - Lönen, hur pass är den? Utgår från Stockholms län om det är relevant i sammanhanget. Förstår såklart att den är i det lägre spannet, men vad pratar vi om, brutto? Är det 15k? 20k? Kanske t om över 20k, fast jag saknar utbildning?
  • Svar på tråden Sommarjobb: Städare eller vårdbiträde?
  • Anonym (Tim)

Vill bara flika in att du högst troligt inte kommer att komma upp i 23.000 brutto i månaden i vården som ny vikarie. Anledningen är att du kommer troligtvis få jobba deltid och dessa lönenivåer är baserade på heltidstjänstgöring. Hälften är en mer rimlig bruttolön för en helt ny timvikarie pga det. 

Men vad vet jag, där du ska jobba kanske dom har många anställda och färre vikarier. Då kan du jobba mycket extra såvida du är omtyckt, tillgänglig och gör ett bra jobb. 

Och ja, det är stressigt. Lägg även till det faktum att du dessutom bör vara tillgänglig på din lediga tid om dom ringer och frågar om du kan hoppa in och jobba med kort varsel. Otillgängliga vikarier ratas snabbt! 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Jobbet) skrev 2026-02-07 10:37:23 följande:
    Eftersom det är sommarjobb som ska sökas så kommer inga löneanspråk vara aktuellt. Däremot kommer det när avtal ska skrivas finnas möjlighet att kräva minst en specifik timlön. Vill inte arbetsplatsen gå med på den specifika timlönen så kan man söka vidare.

Då har vi olika erfarenhet av den processen.
    Vi hanterar inte medarbetare som tjänstgör över sommaren på annat sätt än andra.
    Däremot feriearbetare, dvs ungdomar som arbetar på sommarlovet, har en avtalad lön per timme utifrån ålder. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-07 22:57:03 följande:
    Jättebra att veta, tänkte inte alls på att det fanns andra yrkestitlar också! Är nog tyvärr lite för ödmjuk för att våga lägga mig på 24,5k, men beroende på hur det låter ska jag ändå försöka med 24k blankt. Jag kommer trots allt vara 10 år äldre än lägstaåldern för lönen även om jag inte har någon relevant erfarenhet.
    Det tycker jag att du ska.
    Lycka till!
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-02-08 09:05:32 följande:

Då har vi olika erfarenhet av den processen.
    Vi hanterar inte medarbetare som tjänstgör över sommaren på annat sätt än andra.
    Däremot feriearbetare, dvs ungdomar som arbetar på sommarlovet, har en avtalad lön per timme utifrån ålder. 

Berätta mer, vilken typ av arbete har du och vad hanterar du?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Jobbet) skrev 2026-02-08 15:15:01 följande:
    Berätta mer, vilken typ av arbete har du och vad hanterar du?
    Jag?
    Idag har jag en annan roll men jag har både rekryterat själv och fungerat som stöd till chefer som ansvarat för rekrytering inom offentlig sektor.
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-02-08 16:11:25 följande:
    Jag?
    Idag har jag en annan roll men jag har både rekryterat själv och fungerat som stöd till chefer som ansvarat för rekrytering inom offentlig sektor.
    Ok, rekrytering av fasta tjänster eller även timvikarier?
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-06 15:50:54 följande:
    Tack så jättemycket för utförligt svar! 🤗
    Ungefär vad har du tjänat de senaste åren?
    Minns nu. Ca 160 kr/h fick jag på LSS gruppboende och 140kr/h i äldreomsorgen, dessa var mina senaste jobb. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-05 22:10:53 följande:
    Sommarjobb: Städare eller vårdbiträde?

Står i begrepp att söka sommarjobb nu och kommit fram till att städare eller vårdbiträde är de två yrkena där jag förmodligen skulle ha störst chans att få jobb. Har inte någon erfarenhet av någondera och inte heller någon relevant utbildning som vårdbiträde/uska. Har mångårig högskoleutbildning inom flera ämnen i bagaget, men dessa är irrelevanta i sammanhanget och inget jag någonsin kommer att kunna arbeta med.

Kommer att söka både städ- och vårdbiträdesjobb, men vill veta allt nu!
    - Stressnivån, framförallt inom hemtjänst och boende; hur illa är det egentligen?
    - Går det att få städjobb fast en inte har körkort?
    - Andra tips och erfarenheter som kan vara relevant?
    - Lönen, hur pass är den? Utgår från Stockholms län om det är relevant i sammanhanget. Förstår såklart att den är i det lägre spannet, men vad pratar vi om, brutto? Är det 15k? 20k? Kanske t om över 20k, fast jag saknar utbildning?
    Om du kanske kan tänka dig ett arbete inom vården någon gång, så prova det om du har möjlighet.

Hemtjänsten brukar bara pressad, men vårdtagarna blir glada om du kan laga mat och tala lättförstådd svenska. 

Om du sommarjobbar med det i år, så kanske du kan pröva annat inom vården nästa sommar.

Jag är jätteglad för mina inhopp i vården, lärde mig jättemycket.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Jobbet) skrev 2026-02-08 16:16:03 följande:
    Ok, rekrytering av fasta tjänster eller även timvikarier?
    Alla möjliga. När det varit manfall i chefsledet har vi stöttat även med rekrytering av timavlönade intermittenta men oftast har verksamheten skött det själva. 
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-02-08 17:20:11 följande:
    Alla möjliga. När det varit manfall i chefsledet har vi stöttat även med rekrytering av timavlönade intermittenta men oftast har verksamheten skött det själva. 
    Jag förstår nog inte. Men du har alltså varit med och vet hur det går till även med timanställningar inom tex städ och äldreomsorgen?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Jobbet) skrev 2026-02-08 17:23:53 följande:
    Jag förstår nog inte. Men du har alltså varit med och vet hur det går till även med timanställningar inom tex städ och äldreomsorgen?
    Jag har rekryterat timavlönade till den sortens tjänster ja. Jag förstår inte frågan, du får gärna specificera om det är något särskilt du undrar över.
  • Anonym (Jobbet)
    Anonym (Ellen) skrev 2026-02-08 20:13:28 följande:
    Jag har rekryterat timavlönade till den sortens tjänster ja. Jag förstår inte frågan, du får gärna specificera om det är något särskilt du undrar över.
    jag fick ju svaret nu, var så svårt förstå bara.
Svar på tråden Sommarjobb: Städare eller vårdbiträde?