-
Har en bekant som sitter i en situation där omständigheter gjort att hennes son är placerad på familjehem, med umgänge 2-3 gånger i veckan för mamman. Hon är ensam vårdnadshavare då pappan tydligen drog strax efter förlossningen. Nu har det via soc blivit så att han ska få ha umgänge med sonen typ 1-2 gånger per månad. Vet inte hur det kommer gå, vet inte hur han är med barn det låter jag vara osagt. Är mest min bekanta som har funderingar och oro.Eftersom hon är ensam vårdnadshavare, har han rätt att hämta sonen från t.ex. förskolan inför ett umgänge?Hon tror ju att han kanske sticker iväg med sonen under umgänget eftersom han valt att minimera kontakten med mamman och sagt saker som att han kommer se till så att sonen hatar henne.Kommer också in på nästa sak, hon är ju rädd att han ska snacka skit om mamman vid umgänget, att det slutar med att sonen blir arg på mamman osv. Vet att min mamma snackade väldigt mycket skit om min pappa efter att de flyttade isär, vilket iofs slog tillbaka på senare år, men vad kan man säga till min vän för att lugna?Sen har hon farhågor att han kommer se till så hon förlorar vårdnaden. Vet inte hur stor chansen är att man genom tingsrätten kan få ensam vårdnad flyttad så att säga? Henne är det inget fel på som så, är inget missbruk eller sånt, däremot har pappan en historia av missbruk. -
Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad och familjehem?
-
Inget fel på henne men barnet är familjehemsplacerat?Anonym (berra) skrev 2026-02-06 08:58:59 följande:Vad gäller vid ensam vårdnad och familjehem?Har en bekant som sitter i en situation där omständigheter gjort att hennes son är placerad på familjehem, med umgänge 2-3 gånger i veckan för mamman. Hon är ensam vårdnadshavare då pappan tydligen drog strax efter förlossningen. Nu har det via soc blivit så att han ska få ha umgänge med sonen typ 1-2 gånger per månad. Vet inte hur det kommer gå, vet inte hur han är med barn det låter jag vara osagt. Är mest min bekanta som har funderingar och oro.Eftersom hon är ensam vårdnadshavare, har han rätt att hämta sonen från t.ex. förskolan inför ett umgänge?Hon tror ju att han kanske sticker iväg med sonen under umgänget eftersom han valt att minimera kontakten med mamman och sagt saker som att han kommer se till så att sonen hatar henne.Kommer också in på nästa sak, hon är ju rädd att han ska snacka skit om mamman vid umgänget, att det slutar med att sonen blir arg på mamman osv. Vet att min mamma snackade väldigt mycket skit om min pappa efter att de flyttade isär, vilket iofs slog tillbaka på senare år, men vad kan man säga till min vän för att lugna?Sen har hon farhågor att han kommer se till så hon förlorar vårdnaden. Vet inte hur stor chansen är att man genom tingsrätten kan få ensam vårdnad flyttad så att säga? Henne är det inget fel på som så, är inget missbruk eller sånt, däremot har pappan en historia av missbruk.
Den ekvationen går INTE ihop! -
Säger lite som Agda90...
En placering i familjehem händer inte "hux flux", det finns lagar som reglerar detta. Vilket måste innebära att din bekant har kontakt med socialtjänsten i sin hemkommun. Det har säkerligen gjorts en utredning (av din bekant, av din bekants familjeförhållanden).
Antingen så finns det "brister" hos din bekant, du skriver själv "pga omständigheter", gällande omsorg och förmåga. Alternativt så finns det speciella behov hos din bekants barn (som inte modern kan möta eller tillgodose)
Så det bästa din bekant kan göra är att säkerställa att hon har en god dialog med "soc", hur tufft det än må vara. Och bäst är att hon ställer sina frågor och funderingar dit, väcker sin oro, även gällande barnets pappa och detta umgängesbeslut.
Stötta din vän, absolut. Men det bästa tipsen du kan ge är att hon samarbetar med "soc". Och löser och jobbar med de "omständigheter" som gjort att hennes barn blivit placerad på familjehem. Samt fokuserar på sin relation med sitt barn utifrån sitt umgänge, och lägger mindre "tid och energi" på pappan...
-
I vanliga fall när ena föräldern har ensam vårdnad så har den andra föräldern rätt till umgänge ändå. Föräldern aom har ensam vårdnad får inte förhindra umgänget heller.
-
Finns ingen plan att direkt förhindra umgänget. Menar mest hur mycket mamman har att säga till om, ifall pappan har rätt att hämta barnet på förskolan utan hennes medgivande eller vetskap. Menar då inte att hon ska förhindra honom att hämta barnet vid umgänge, men tänker så inte han dyker upp en annan dag som inte är umgängesdag och ska hämta henne.... men det kanske är bäst att ta med soc? Förespråkar inget hinder av umgänge för pappans del, är mest vad jag ska säga till mamman (min vän).Agda90 skrev 2026-02-06 10:58:23 följande:I vanliga fall när ena föräldern har ensam vårdnad så har den andra föräldern rätt till umgänge ändå. Föräldern aom har ensam vårdnad får inte förhindra umgänget heller.
Tänker inte gå in på vad det är för omständigheter som orsakat placeringen av hänsyn till min vän, men det är inget missbruk eller misshandel eller dylikt inblandat från hennes sida i alla fall. -
Du behöver givetvis inte ge några detaljer kring vad det är för omständigheter.Anonym (berra) skrev 2026-02-06 11:43:03 följande:Finns ingen plan att direkt förhindra umgänget. Menar mest hur mycket mamman har att säga till om, ifall pappan har rätt att hämta barnet på förskolan utan hennes medgivande eller vetskap. Menar då inte att hon ska förhindra honom att hämta barnet vid umgänge, men tänker så inte han dyker upp en annan dag som inte är umgängesdag och ska hämta henne.... men det kanske är bäst att ta med soc? Förespråkar inget hinder av umgänge för pappans del, är mest vad jag ska säga till mamman (min vän).
Tänker inte gå in på vad det är för omständigheter som orsakat placeringen av hänsyn till min vän, men det är inget missbruk eller misshandel eller dylikt inblandat från hennes sida i alla fall.
Men du behöver ju också se "nyktert" på det hela; att en familjehemsplacering kommer inte bara från tomma intet.
Fortsätt stötta din vän. Men jag vidhåller vid det jag sa ovan; bästa din vän kan göra är att ha en god dialog med socialtjänsten, och att du uppmuntrar till det.
Möjligen kan du undersöka möjligheten att få närvara (som stöd) vid samtal om det är så att du upplever att din vän inte "lyckas" i dessa kontakter, eller inte kan ta till sig av information etc. Socialtjänsten kan begränsa information dock pga sekretess.
Givet att du skriver 1-2 dagar per månad, så kan det även vara tal om övervakat umgänge (för pappans räkning). Kanske att det skall ske innanför familjehemmet, eller att personal från socialtjänsten skall närvara, det kan du ju också "höra dig för om". -
När barnet är placerat är det i första hand soc som ska ha den dialogen tillsammans med pappan och den familjen barnet bor hos.Anonym (berra) skrev 2026-02-06 11:43:03 följande:Finns ingen plan att direkt förhindra umgänget. Menar mest hur mycket mamman har att säga till om, ifall pappan har rätt att hämta barnet på förskolan utan hennes medgivande eller vetskap. Menar då inte att hon ska förhindra honom att hämta barnet vid umgänge, men tänker så inte han dyker upp en annan dag som inte är umgängesdag och ska hämta henne.... men det kanske är bäst att ta med soc? Förespråkar inget hinder av umgänge för pappans del, är mest vad jag ska säga till mamman (min vän).
Tänker inte gå in på vad det är för omständigheter som orsakat placeringen av hänsyn till min vän, men det är inget missbruk eller misshandel eller dylikt inblandat från hennes sida i alla fall.
Mamman kan ha en åsikt och framföra oro till soc men hon bestämmer inte . -
Eftersom han inte är.vh så nej, han får inte hämta bör han känner för det. Informera förskolan om vad som är.ök med soc.Anonym (berra) skrev 2026-02-06 11:43:03 följande:Finns ingen plan att direkt förhindra umgänget. Menar mest hur mycket mamman har att säga till om, ifall pappan har rätt att hämta barnet på förskolan utan hennes medgivande eller vetskap. Menar då inte att hon ska förhindra honom att hämta barnet vid umgänge, men tänker så inte han dyker upp en annan dag som inte är umgängesdag och ska hämta henne.... men det kanske är bäst att ta med soc? Förespråkar inget hinder av umgänge för pappans del, är mest vad jag ska säga till mamman (min vän).
Tänker inte gå in på vad det är för omständigheter som orsakat placeringen av hänsyn till min vän, men det är inget missbruk eller misshandel eller dylikt inblandat från hennes sida i alla fall. -
Det kniviga i det här är att kommunikationen mellan mamman och pappan i det här fallet har brakat samman. Han ger svar ibland vad jag förstått men sporadiskt. Soc lägger över ansvaret på mamman att sköta kommunikationen med pappan om umgänge, mamman får dålig respons från pappan, så... det är liksom rätt rörigt.Anonym (Linda) skrev 2026-02-06 12:55:04 följande:När barnet är placerat är det i första hand soc som ska ha den dialogen tillsammans med pappan och den familjen barnet bor hos.
Mamman kan ha en åsikt och framföra oro till soc men hon bestämmer inte .
Vet ju inte var de tänkt att umgänget ska ske framöver, eftersom pappan inte bor i samma stad som familjehemmet. Är väldigt mycket oklarheter och soc lägger som sagt över ansvaret på de andra att medla. Vet inte om det är praxis när det är så mycket oklarheter. -
Anonym (berra) skrev 2026-02-07 08:55:59 följande:Det kniviga i det här är att kommunikationen mellan mamman och pappan i det här fallet har brakat samman. Han ger svar ibland vad jag förstått men sporadiskt. Soc lägger över ansvaret på mamman att sköta kommunikationen med pappan om umgänge, mamman får dålig respons från pappan, så... det är liksom rätt rörigt.
Vet ju inte var de tänkt att umgänget ska ske framöver, eftersom pappan inte bor i samma stad som familjehemmet. Är väldigt mycket oklarheter och soc lägger som sagt över ansvaret på de andra att medla. Vet inte om det är praxis när det är så mycket oklarheter.Dom måste ju fixa ett schema, sätt lite press på din väninna så att hon agerar. Säg åt henne att boka möte med Soc så att alla praktiska detaljer kring umgänget kommer upp på bordet för diskussion.
Sen är det märkligt att Soc lägger ansvaret på mamman när barnet är placerat. Oavsett vad nu det beror på så behöver ett schema sättas på plats och det kan inte mamman bestämma över ett placerat barn. Ett förslag kan hon däremot ta fram.
-
Om barnet är placerat är det kört, det är då soc som bestämmer allt. Vårdnad har hon bara på pappret...
-
Placerat enligt LVU*
-
Du behöver vara realistisk och inse att din väninna faktiskt gjort nåt som fått barnet placerat. Om hon inte förstår det och ändrar sig kommer det dröja innan hon kan ha barnet igen.
-
Nu finns även frivillig placering vilket inte är samma slm LVU-placering.Anonym skrev 2026-02-08 01:15:26 följande:Placerat enligt LVU*
-
Öh, har någon ifrågasatt varför barnet är placerat? Förstår inte annars varför folk verkar tro att både TS och dennes bekanta är korkade.Anonym (Sten) skrev 2026-02-08 11:57:20 följande:Du behöver vara realistisk och inse att din väninna faktiskt gjort nåt som fått barnet placerat. Om hon inte förstår det och ändrar sig kommer det dröja innan hon kan ha barnet igen.
Känner igen detta och det finns anledningar till att någon bor i familjehem som inte betyder att barnet var misskött hos TS vän. Situationer kan vara mer komplexa än så.