• Anonym (bosse)

Barnets mamma skickade sina föräldrar för att hämta barnen...

Haft enormt dålig kommunikation med barnens mamma på sistone. Vi är separerade sen 5 år tillbaka, bor i samma stad men har bara kontakt om barnen. Det senaste halvåret har det dock brakat ur, hon kastar anklagelser på mig från ingenstans, har börjat kasta ut hot när hon inte får som hon vill/tycker är bäst för barnen, kan göra en höna av en fjäder. Försöker hålla mig lugn och saklig men går inte alltid när det enda som skrivs är klagomål på klagomål.

Har fått blockera hennes telefonnummer i omgångar för att få lite ro, funderat på att ta hjälp av soc för kommunikationen, osv.

Nu när vi hade överlämning i måndags, då fick hon frispel, hon krävde att barnen skulle lämnas över ett exakt klockslag. Vi hade inte gjort nån överenskommelse alls. Det brukar ske på skolan/förskolan. Dock fick jag ha ena barnet hemma pga förkylning. 

En halvtimme senare står då hennes båda föräldrar utanför min dörr och ringer på, börjar rycka i handtaget, sen ställer de sig och ropar och skriker att barnen ska komma ut. Tyckte det var sjukt obehagligt, men gav med mig för att barnet skulle slippa höra. 

Vet inte om hon har rätt att göra sådär när vi inte ens kommit överens om något. Allt har skett muntligt, men ångrar att vi inte gjorde ett skriftligt avtal om det här tidigare...

Vad ska jag göra om det händer igen? Ringa polisen? Soc?

• Svar på tråden Barnets mamma skickade sina föräldrar för att hämta barnen...
  • Anonym (S)

Varför ville du inte lämna över barnet? Var det fel dag?

• Anonym (K)

Förstår inte riktigt, ett barn var förkylt och hemma, de andra hämtades på skolan. Sen kom hennes föräldrar för att hämta det sjuka barnet och du vägrade först öppna? Var det så?

Vad tänker du klaga över till polisen eller soc? 

• Spucks

Självklart ska de inte stå och skrika efter barnet. Men varför har ni inte kommit överens om när barnet ska hämtas? Hur ska överlämningen ske om ni inte kommer överens om en tid? Och varför skulle inte hennes föräldrar få hämta barnet? Det är ju bara bra för er att ni inte behöver träffas, om ni inte kommer överens.

• Anonym (Polis)

Vad ska polisen göra

• Anonym (T)

Varför har ni inget schema? Fixa det så det blir tydligt. 

Förstår inte heller situationen du beskriver. Barnen skulle väl lämnas över den dagen? Vad är konstigt med att mormor och morfar hämtar? Varför öppnade du inte och lämnade över barnet? Det blir ju särskilt konstigt om det friska barnet redan var hämtat från skolan.

• Nordinni

För att slippa problem och bråk i framtiden så bestämmer ni dag och tid som gäller varje gång. För att underlätta ytterligare så kan hämtning ske på förskolan/ skolan. 
    Det är lite svårt att göra en bedömning av din text. Speciellt när du skriver " hon gör en höna av en fjäder". Vad var det ni bråkade om då exakt? Känns som att du inte ville släppa barnet ' bara för att'. 
    Som sagt, gör ett schema vad som ska gälla. 

• Anonym (S)
    Nordinni skrev 2026-02-07 08:04:44 följande:

För att slippa problem och bråk i framtiden så bestämmer ni dag och tid som gäller varje gång. För att underlätta ytterligare så kan hämtning ske på förskolan/ skolan. 
    Det är lite svårt att göra en bedömning av din text. Speciellt när du skriver " hon gör en höna av en fjäder". Vad var det ni bråkade om då exakt? Känns som att du inte ville släppa barnet ' bara för att'. 
    Som sagt, gör ett schema vad som ska gälla. 

Svårt att hämta på skola när barnet är sjukt. 
  • Anonym (bosse)

Vi hade inte bestämt nån tid för att hon helt enkelt inte kan enas om en överlämningstid. Jag meddelade vid stunden att ena barnet är sjukt, fick inget svar. Sen mot eftermiddagen får jag ett upprört meddelande om att hon inte blivit meddelad om att ena barnet är hemma. Det var liksom, hon ska ha barnen nu och helst igår.

Är inget fel i att mormor/morfar hämtar, det skiter jag i, men själva situationen att någon plötsligt står och bankar på dörren och rycker i handtaget utan förvarning. Jag tror inte barnet heller tyckte det var så trevligt. Hade inte packat klart väska, hen låg i soffan och vilade tills det där hände.

Men visst, jag håller med om att det är bättre att bestämma en tid.

• Anonym (S)
    Anonym (bosse) skrev 2026-02-07 08:53:50 följande:

Vi hade inte bestämt nån tid för att hon helt enkelt inte kan enas om en överlämningstid. Jag meddelade vid stunden att ena barnet är sjukt, fick inget svar. Sen mot eftermiddagen får jag ett upprört meddelande om att hon inte blivit meddelad om att ena barnet är hemma. Det var liksom, hon ska ha barnen nu och helst igår.

Är inget fel i att mormor/morfar hämtar, det skiter jag i, men själva situationen att någon plötsligt står och bankar på dörren och rycker i handtaget utan förvarning. Jag tror inte barnet heller tyckte det var så trevligt. Hade inte packat klart väska, hen låg i soffan och vilade tills det där hände.

Fast du hade en halvtimme på dig att packa, du visste ju dessutom att det är dagen för överlämning. Så du kunde ju varit förberedd, när du vet hur ditt ex är. 
  • Spucks
    Anonym (bosse) skrev 2026-02-07 08:53:50 följande:

HON kan inte enas om en överlämningstid? Man kan inte enas om något med sig själv, det behövs minst två till det.

Det låter ju som att både mamman och morföräldrarna är lite väl mycket, men inte gör du saken bättre genom att inte ens ha barnets väska packat på överlämningsdagen när tiden där de annars skulle hämtas från skolan redan är intte.

Svar på tråden Barnets mamma skickade sina föräldrar för att hämta barnen...