• Anlovi

Vändningsförsök med bebis i säte och moderkaka i framvägg

Hej! 

Jag är gravid i vecka 35+2 och har en bebis som ligger i säte (verkar ligga väldigt stabilt där hon är). Ska göra ett vändningsförsök i nästa vecka och undrar lite över era erfarenheter av det, så dela gärna med er om hur det har gått så kanske det lugnar mina nerver lite! 😛 

Jag har även moderkakan i framvägg och undrar lite om någon vet/har erfarenheter från vändningsförsök med liknande situation? Har det gjort att vändningen misslyckats, eller försvåras på något sätt?

• Svar på tråden Vändningsförsök med bebis i säte och moderkaka i framvägg
  • Anonym (123Hello)

Är du säker på att de ska göra ett försök? Har för mig att moderkaka i framvägg är kontraindicerat vid vändningsförsök

• Anonym (Fram och bak)

Med mina tvillingar hade jag en moderkaka fram och en bak. Ettan låg i säte och vi var helt säkra på att det skulle bli planerat snitt. Sista ultraljudet var v36 och tro på faan att ungen vänt sig. 

Nu slutade det med snitt iaf efter en misslyckad igångsättning. 

Varför vill de vända redan nu?

• Mindan

Undrar precis som andra varför man vill vända redan nu. Min bebbe vände sig 2 dagar före bf, för att sedan vända tillbaka på BF dagen men vända igen bf+5

• Anlovi
    Anonym (123Hello) skrev 2026-02-06 20:08:34 följande:

Är du säker på att de ska göra ett försök? Har för mig att moderkaka i framvägg är kontraindicerat vid vändningsförsök

Det är intressant att du säger så! Jag frågade faktiskt barnmorskan om det liksom är någon idé att göra vändningsförsök om man har moderkakan i framvägg, eftersom jag tänker mig att det borde göra det mycket svårare att genomföra. Hon sa då att det inte finns ngn sådan praxis, utan man testar och ser om det går ändå. Däremot sa hon att de börjar med att göra ett ultraljud och då kan de ibland välja att avbryta alltihop redan där, beroende på hur det ser ut. Så kanske de måste testa ändå, innan de säkert kan säga att det liksom inte går?
  • Anlovi
    Anonym (Fram och bak) skrev 2026-02-06 20:35:43 följande:

Med mina tvillingar hade jag en moderkaka fram och en bak. Ettan låg i säte och vi var helt säkra på att det skulle bli planerat snitt. Sista ultraljudet var v36 och tro på faan att ungen vänt sig. 

Nu slutade det med snitt iaf efter en misslyckad igångsättning. 

Varför vill de vända redan nu?

Oj, där ser man! Jag vet faktiskt inte varför de vill prova att vända, men kommer vara i vecka 36+0 på dagen för vändningsförsöket vilket jag läser mig till är helt enligt standard när jag kollar på 1177. Där står det att det verkar vara enklare att vända bebisen tidigare, men då med risk för att den kan vända sig tillbaka igen. Så, lite oklart ändå!
  • Anlovi
    Mindan skrev 2026-02-06 23:07:34 följande:

Undrar precis som andra varför man vill vända redan nu. Min bebbe vände sig 2 dagar före bf, för att sedan vända tillbaka på BF dagen men vända igen bf+5

Vilken busig bebis som vände sig flera ggr! Och frustrerande kanske? 😅

Jag vet faktiskt inte varför, de har inte sagt något speciellt skäl så. Däremot ser jag på 1177 att det verkar vara standard att försöka vända bebisen nu (kommer vara i vecka 36+0 på dagen för vändningsförsöket), då det är enklare att vända bebisen när hen är lite mindre, dock med risk för att den då kan vända sig tillbaka sedan igen. Så, vet inte riktigt! 

De gjorde inget vändningsförsök för dig tidigare då? 
  • Anonym (Vivi)

Min har också snurrat runt nästan fram till BF. Känns inte ens som någon idé att vända henne när hon inte ligger med huvudet nedåt eftersom hon som sagt ändrar ställning hela tiden fortfarande 😕 kommer ju bara fortsätta ändra position, men visst, ligger de stadigt med rumpan ner kanske det är en annan sak. Har också moderkakan i framvägg. Nu ligger hon iaf med huvudet neråt men har inte sjunkit ner eller fixerat sig, igår kändes det som att hon dragit upp huvudet igen och låg snett nedåt, vänder sig fortfarande fritt från höger till vänster. Är efter BF nu och hoppas bara hon ska sjunka ner snart men tror inte hon kommer göra det. Hoppas iaf hon stannar kvar med huvudet ner.

• Anonym (1:a)

Är gravid med tredje barnet nu men när jag var gravid med första så hade jag moderkakan i framvägg (kände i princip inga rörelser under graviditeten) v35 märkte vi att han satt i säte. Fick utföra vändning som gick bra. Lite obehagligt med medicinerna de ger en men själva vändningen gick hur bra som helst. Upplevde aldrig någon smärta med den heller ❤️
    Lycka till. You got it! 

Svar på tråden Vändningsförsök med bebis i säte och moderkaka i framvägg