• Anonym (Less)

Saknar svensktalande människor

Kommer nu få mycket skit, det förstår jag. 
    Jag saknar tiden när man kunde bli förstådd och förstå andra. 
    På jobbet arbetar jag med kollegor där det blir 100 missförstånd per dag och där jag aldrig kan ta för givet att den jag pratar med förstår mig. Jag pratar konstant med hela kroppen. Arbetar med barn och det gäller vissa kollegor i arbetslaget och nästan alla vikarier, köket, städ, vaktmästare etc
    Engelska fungerar ej då de ej förstår det heller.

När jag går på restaurang likadant. 
    Checkade förra helgen in på ett större hotell i Lerum. All personal i reception och restaurang pratade franska. Även i det lilla bageriet intill. 

Tycker alla utom jag att detta är spännande och utvecklande??

• Svar på tråden Saknar svensktalande människor
  • nihka
    Anonym (M.) skrev 2026-02-09 18:33:01 följande:
    Va? Om svenska dagisfröknar inte vill söka till vissa dagis p.g.a. att det finns många invandrarbarn där
    Nope. TS nämner bara att det är mycket PERSONAL med bristande språkkunskaper på hennes förskola och påstår att det ser ut så i hela landet. Så tydligen vill "svenska dagisfröknar" i mindre omfattning söka sig till förskolan i stort.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Hugful80
    Anonym (Less) skrev 2026-02-07 08:50:11 följande:

På jobbet arbetar jag med kollegor där det blir 100 missförstånd per dag 

Du kanske skulle utbildade dig så du slipper jobba som lokalvårdare?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    Anonym (Less) skrev 2026-02-07 08:50:11 följande:

På jobbet arbetar jag med kollegor där det blir 100 missförstånd per dag 

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Befolkningsutbyte)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-09 18:33:01 följande:
    Va? Om svenska dagisfröknar inte vill söka till vissa dagis p.g.a. att det finns många invandrarbarn där - med tillhörande bråk och konflikter med invandrarföräldrar om slöjor, nakenhet, pojkar och flickor i samma grupp, pojk- respektive flickleksaker, böcker om det sexuella, fläsk, ihjälplågat eller icke-ihjälplågat nötkött och hundra andra trätomål - så blir det ju invandrade dagisfröknar.

Dessutom används både daghem, äldreboenden och hemtjänst som integrationsåtgärder i kommunerna, i samarbete med socialtjänsten. (Ja jag VET att det är så.) Och det är olyckligt, för är det någonstans man behöver kunna förstå och tala perfekt svenska, så är det i verksamheter där de man arbetar med är för små respektive för gamla och döva för att förstå ordentligt...
    Hemtjänsten som är så viktig har blivit integrationsprojekt med sexualbrott och stölder som resultat.
  • Anonym (Mörkt)

Undrar också vad det är för språk man ska kunna här i landet för att kunna kommunicera på vissa ställen?

Senast på KS var det inte arabiska heller (numera näst största språk här i landet), sjuksköterskan var jättegullig men kunde inte svara på en enkel fråga jag ställde utan svarade på ngt annat med ett inövat standardfras. 

Igår ringde en kompis till mig och var jättetrött på sin arbetsplats. Han älskar sitt jobb som undersköterska men bägaren rann över då nya kollegorna kunde varken svenska eller engelska och det var nästintill omöjligt att kommunicera och förklara klienternas behov och rutiner, mediciner mm.
    Hopplöst. 

Eller ja, det är en spännande framtid vi går till mötes. 😳

• Anonym (Kvasthilda)
    Hugful80 skrev 2026-02-09 23:29:07 följande:
    Vet du vad jag gjorde när jag ledsnade på hetsen?
    Jag sa upp min tjänst och flyttade till städet.

Jag var så trött på all negativ stress, karriärsjagande kollegor och allt ansvar under allt för många år.

Så efter moget övervägande sa jag upp mig och började inom lokalvård istället. Har inte så många år kvar i arbetslivet och vill inte avsluta det som en hjärntrött, u urkramad trasa.

Nu, när jag kommer hem från jobbet är kroppen trött men huvudet är fortfarande vaket.
    Jag sover så mycket bättre och lämnar jobbet när jag går hem.

Har inte ångrat mig en sekund.
  • Anonym (Internationell)
    Anonym (Stenis) skrev 2026-02-09 11:25:43 följande:

Den här tråden var till en början befriande fri från fördomar om invandrare, men nu börjar det spåra ur. Jag tror fortfarande på hållbar invandring och goda insatser för integration. Sverige har alltid behövt och kommer alltid att behöva tillskott av människor utifrån.

Inga forum eller sociala medier slipper undan den illa dolda rasismen numera. Tragisk "utveckling", men det har ju tyvärr varit en växande politisk trend de sista 15 åren.
  • Anonym (Kvasthilda)
    Anonym (Internationell) skrev 2026-02-10 11:05:28 följande:
    Inga forum eller sociala medier slipper undan den illa dolda rasismen numera. Tragisk "utveckling", men det har ju tyvärr varit en växande politisk trend de sista 15 åren.
    Tycker du att det är konstigt?
    Snarare de senaste tio åren skulle jag säga.
  • Postman
    Tragiskt utveckling? Jag tycker det är bra att man tar upp de problem som vi alla ställs inför. Det är problem ute på arbetsplatsen idag och det behövs göras förbättrande åtgärder. Ser ingen tragisk utveckling i det. 
  • Xenia

Det verkar inte som det går att göra något åt saken.

Hellre än att anställa personal som inte kan svenska så anställ inga alls. Och så får färre barn tas in på förskolan.

Men cheferna törs tydligen inte. Och inte politikerna heller.

Törs ni anställda själva kontakta politikerna? Törs ni skriva insändare i lokaltidningen?

Om nu jobbet är så påfrestande att du helst vill sluta, så borde du våga säga sanningen. Föräldrarna borde få veta, så kan de trycka på chefer och politiker.

• Anonym (M)
    Anonym (Befolkningsutbyte) skrev 2026-02-10 02:44:05 följande:
    Hemtjänsten som är så viktig har blivit integrationsprojekt med sexualbrott och stölder som resultat.
    Ja, det är en skandal att regeringen inte gjort något åt detta på nästan fyra år. 
  • Anonym (Hildas kollega)
    Hugful80 skrev 2026-02-09 23:29:07 följande:
    Du orkade bara läsa de fyra första raderna?

Nog för att det förekommer en hel del språkförbistring i städbranschen, men det fungerar hyfsat ändå (förutom att vi är underbemannade till följd av prispress, men det är en annan femma). Kroppsarbete som oftast utförs ensam, och där man gör samma sak varje dag, kräver inte så mycket kommunikation.

Det blir betydligt värre när människor, som inte kan svenska, ska jobba med vård, omsorg eller pedagogik. 
  • Anonym (P)
    Postman skrev 2026-02-10 12:48:48 följande:
    Tragiskt utveckling? Jag tycker det är bra att man tar upp de problem som vi alla ställs inför. Det är problem ute på arbetsplatsen idag och det behövs göras förbättrande åtgärder. Ser ingen tragisk utveckling i det. 
    Jamen har man problem så behöver man ju lösningar!

Som förbättrad SFI (som har försämrats under många år) och språk- och introduktionskurser från arbetsgivarens sida. Många av de här människorna är unga och har fortfarande lätt att lära sig språk. 
  • Tow2Mater

Men titta vilka resurser det finns, men hur kan de som varken forstår engelska eller svenska i sina jobb lotsats in i dessa program? 

abfstockholm.se/hello-sweden-digital-swedish-course-and-activities-near-you/

Vårt mål i Hello Sweden är att du som asylsökande, vart du än bor i landet, ska ges möjlighet att lära dig svenska och bekanta dig med nya människor och ditt lokalsamhälle. Att helt enkelt uppleva din vardag som mer meningsfull och vara bättre rustad för nästa steg vid asylprocessens avslut.

Samhällsorienterande språkundervisning på 6 veckor på flera nivåer

Deltagande sker på en lättanvänd digital plattform i små grupper med erfarna lärare

Tidsram:
    Projektet startar den 1 oktober 2024 och avslutas den 31 augusti 2026.

I kursen får du:
    ? Lära dig svenska språket.
    ? Få information om hur Sverige fungerar.
    Kursen är gratis!

Det här ingår:
    ? Tre dagar i veckan med digital undervisning i svenska.
    ? Nivån anpassas efter vad du redan kan.
    ? Studielitteratur ? allt du behöver ingår.

• Anonym (I Sverige talar vi svenska)
    "Illa dold rasism"?? Är det rasistiskt att vilja att t.ex vårdpersonal, barnskötare och hemtjänst ska kunna tala och förstå svenska?
    Jag skiter blankt i om personalen kommer från Somalia, Frankrike eller varifrån som helst. Har inget med "ras" eller ursprung att göra. Vilka missförstånd ska behöva ske och hur illa ska någon drabbas innan det blir en ändring?
    Det bör införas språkkrav och tyvärr även på många "infödda" svenskar. Språkförståelse både vad gäller talad och skriven svenska är i många fall bristande rent ut sagt.
    Hur kan man inte tycka att det kan drabba patienter och andra vårdtagare.
    Anonym (I Sverige talar vi svenska) skrev 2026-02-10 20:33:30 följande:
    "Illa dold rasism"?? Är det rasistiskt att vilja att t.ex vårdpersonal, barnskötare och hemtjänst ska kunna tala och förstå svenska?
    Jag skiter blankt i om personalen kommer från Somalia, Frankrike eller varifrån som helst. Har inget med "ras" eller ursprung att göra. Vilka missförstånd ska behöva ske och hur illa ska någon drabbas innan det blir en ändring?
    Det bör införas språkkrav och tyvärr även på många "infödda" svenskar. Språkförståelse både vad gäller talad och skriven svenska är i många fall bristande rent ut sagt.
    Hur kan man inte tycka att det kan drabba patienter och andra vårdtagare.
    Plus i kanten för att du inser att det även finns infödda svenskar som har språksvårigheter Påfallande ofta är det folk som är SD-röstare som är dåliga på att skriva och stava. Dvs samma människor som kräver att invandrare ska lära sig svenska språket för att få vara här.

Ist it ironic..?
    Postman skrev 2026-02-10 12:48:48 följande:
    Vad är det för problem på just din arbetsplats?
  • Anonym (vanir)
    Anonym (Internationell) skrev 2026-02-10 21:05:20 följande:
    Plus i kanten för att du inser att det även finns infödda svenskar som har språksvårigheter Påfallande ofta är det folk som är SD-röstare som är dåliga på att skriva och stava. Dvs samma människor som kräver att invandrare ska lära sig svenska språket för att få vara här.

Ist it ironic..?
    Det är skillnad på att inte kunna uttrycka sig perfekt, och att inte ha tillräckliga språkkunskaper för det jobb man ska utföra.

Särskilt när det gäller jobb med människor.

Jag tror att du förstår detta också.

Inom äldreomsorgen så väl som barnomsorgen, ska personalen egentligen kunna BRA svenska i både tal och skrift. Eftersom man måste kunna kommunicera obehindrat med både vårdtagare, anhöriga och kollegor, samt förväntas klara att göra vårdplaneringar och skriva dokumentation.

På pappret är alltså detta egentligen ett krav.

Det om något är ironiskt med tanke på hur verkligheten ser ut idag.

Enstaka stavfel eller särskrivningar är inte problemet i dessa yrken, även om det kan vara irriterande att läsa. Inte heller att personen inte är jättebra på att formulera sig.

Det viktigaste är att det är tydligt och begripligt. Men det är det ju inte om personen knappt kan skriva och inte är så bra på att prata heller.

Detta drabbar både svensk personal och invandrad personal med bra kunskaper i svenska. De får mer att göra, mer ansvar, föräldrar och anhöriga vänder sig främst till dem när deras kollegor inte håller måttet. 

Det är ohållbart.

Sen verkar några i tråden klumpa ihop alla invandrare och / eller tycka att all invandring är dålig. Det håller jag absolut inte med om.
  • Postman
    Anonym (Internationell) skrev 2026-02-10 21:06:13 följande:
    Vad är det för problem på just din arbetsplats?
    Vi har problem med att vissa inte förstår muntliga eller skriftliga instruktioner. Vi har också problem med att vissa grupper har en dålig kvinnosyn plus att de avskyr vissa andra folkgrupper. Man är heller inte så noga och man slarvar med personlig skyddsutrustning. Allt detta gör att vi får fler olyckor, incidenter och det kostar energi och pengar. Företaget har förstås startat åtgärder för att få bort allt detta. 
Svar på tråden Saknar svensktalande människor