• Anonym (Sissela)

Ni som gjort mammografi pga knöl

Har hittat en knöl i ena bröstet och har fått  en remiss till sjukhus för mammografi. 

ni som varit med om samma - kan ni berätta vad de kan säga direkt vid mammografin, om ni fått för andra undersökningar och när de i så fall gjordes? 

går såklart och bara räknar dagarna och försöker tänka positivt - det kan ju vara allt möjligt annat än cancer. Men undrar över hur mycket mer väntan som följer efter mammografin. 

• Svar på tråden Ni som gjort mammografi pga knöl
  • Anonym (Mi)

Jag hade en knöl i ett bröst, tror inte de säger något alls direkt vid undersökningen men svaret tar kanske någon vecka eller två (minns inte exakt). De stack in en nål och tog ut vätska från knölen, tror även de kikade med ultraljud. Jag vet inte om jag gjorde mammografi i samband med dessa undersökningar eller bara detta. Att ta ut vätska med nålen låter läskigt men det var inte så farligt alls vad jag minns. I mitt fall var det något ofarligt, tror det var kanske att vätska fastnat i en knöl efter amning. Tror jag hade kvar detta en jättelång tid, kanske ett decennium, vet inte om det någonsin försvann (är gravid nu så litet svårt att känna om den är kvar). Hoppas det går bra för dig, att undersökningen går smidigt, du får snabbt svar och att det är ofarligt!

• Lynx123

Det beror lite på var du gör den - olika ställen har olika resurser. Det kan dröja allt från ett par dagar till ett par veckor. Jättejobbigt att vänta så försök hålla dig upptagen med mycket.

Beroende på vad de ser kan du sedan bli kallad till ultraljud och/eller biopsi. Det är först vid biopsin som de kan sägan om det är cancer eller ej, samt vilken typ av bröstcancer det eventuellt är.

Försök att hålla i sinnet är att det är mkt behandlingsbart och de allra flesta fallen har god prognos.

Och, vad du än gör, googla inte!

Styrkekram

• Anonym (Svar direkt)

Jag fick göra mammografi, ultraljud och biopsi. Läkaren sa direkt vid ultraljudet att det såg bra ut men att de gjorde biopsi för säkerhets skull. 

Min mamma (som haft bröstcancer tidigare) berättade på sin uppföljning att hon kände något konstigt i samma bröst. Hon kallades till mammografi samt ultraljud. De granskade röntgenbilderna medan vi väntade och gav svar ang ultraljudet medan vi var i rummet. Det visade sig vara strålningsskador från hennes behandling.

Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan det officiella svaret kom men eftersom vi fått ett muntligt svar så var det ju ingen panik.

Kommer inte ihåg exakt hur tidsramen såg ut när min mamma fick cancerbeskedet. Tror hon gjorde en undersökning, blev kallad igen för en noggrannare undersökning  inom max 1v och direkt efter den (hon lämnade alltså inte mottagningen) fick hon beskedet samt info om behandlingsplan.

• Anonym (Sissela)
    Anonym (Svar direkt) skrev 2026-02-07 13:12:04 följande:

Jag fick göra mammografi, ultraljud och biopsi. Läkaren sa direkt vid ultraljudet att det såg bra ut men att de gjorde biopsi för säkerhets skull. 

Min mamma (som haft bröstcancer tidigare) berättade på sin uppföljning att hon kände något konstigt i samma bröst. Hon kallades till mammografi samt ultraljud. De granskade röntgenbilderna medan vi väntade och gav svar ang ultraljudet medan vi var i rummet. Det visade sig vara strålningsskador från hennes behandling.

Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan det officiella svaret kom men eftersom vi fått ett muntligt svar så var det ju ingen panik.

Kommer inte ihåg exakt hur tidsramen såg ut när min mamma fick cancerbeskedet. Tror hon gjorde en undersökning, blev kallad igen för en noggrannare undersökning  inom max 1v och direkt efter den (hon lämnade alltså inte mottagningen) fick hon beskedet samt info om behandlingsplan.

ok! vad skönt att det inte var något! fick du göra ultraljudet samtidigt med mammografin eller blev det ett senare besök? 
  • Anonym (Hur)

Hur gör dom egentligen plattar dom till bröstet eller? Vad gör dom med sillissar?

• Anonym (Svar direkt)
    Anonym (Sissela) skrev 2026-02-07 15:32:38 följande:
    ok! vad skönt att det inte var något! fick du göra ultraljudet samtidigt med mammografin eller blev det ett senare besök? 
    Jag gjorde allt samtidigt. Det tog väl en knapp timme allt som allt.
Svar på tråden Ni som gjort mammografi pga knöl