• Anonym (fundersam mamma)

Min tonårsson testar briefs. Finns det risk att han blir retad idag?

Min son är 16 år och har på senare tid blivit mer självständig, bland annat när det gäller kläder. Det känns fint, även om det också är lite vemodigt att se honom växa upp.

Nyligen upptäckte jag att han börjat använda briefkalsonger vid sidan av sina vanliga boxers. När jag frågade lite försiktigt förklarade han att boxers rullar upp sig i ljumskarna och blir obekväma vid träning, medan briefs fungerar bättre. För mig är det viktigaste att han har kläder som känns bra för honom, och jag lägger ingen värdering i det.

Samtidigt har jag märkt att han även använder dem till vardags, och där har min egen oro smugit sig på. När jag själv var tonåring kunde killar bli retade för den typen av underkläder, men det var nästan 25 år sedan och mycket kan ha förändrats. Kanske har dagens ungdomar inte samma stigma kring plagget.

Min son är social, har många vänner och har aldrig varit utsatt för mobbning. Samtidigt vet jag att tillfället gör tjuven och att avvikande beteende ändå kan leda till kommentarer och utfrysning snarare än dramatisk konfrontation.

Gymträningen oroar mig inte, eftersom han brukar byta om hemma. Snart börjar dock skolidrotten igen med delade omklädningsrum. Jag funderar på om jag borde prata med honom om detta, eller om det bara är mina egna föreställningar som spökar. Är det bättre att låta bli för att inte plantera en oro? Och vore det rimligt att fråga hans äldre syster hur hon upplever klimatet bland ungdomar i dag?

Tacksam för era tankar och råd.

• Svar på tråden Min tonårsson testar briefs. Finns det risk att han blir retad idag?
  • Anonym (f)

Exakt samma upplägg som "min ungdom vill ha trosor, min ungdom vill ha string"

Alldeles för överinvolverad förälder för att vara rimligt.

• Anonym (d)

Det är nog ingen fara, låt honom testa och se vad som händer i så fall. Det kommer inte vara slutet på jorden för honom låter det som. Däremot hade nog många tyckt det kändes genant att mamma drar upp det lol

Anonym (f) skrev 2026-02-07 17:36:51 följande:

Exakt samma upplägg som "min ungdom vill ha trosor, min ungdom vill ha string"

Alldeles för överinvolverad förälder för att vara rimligt.

Barn kan vara så elaka men jag kanske oroar mig för mycket.
    Anonym (d) skrev 2026-02-07 17:39:26 följande:

Det är nog ingen fara, låt honom testa och se vad som händer i så fall. Det kommer inte vara slutet på jorden för honom låter det som. Däremot hade nog många tyckt det kändes genant att mamma drar upp det lol

Jag antar att det är lite överbeskyddande... folk kan vara så taskiga ibland bara.
  • Anonym (Volvo)

Vad får dig att tro att boxer är det enda ungdomar använder? 

Det är exakt lika stor variation på killars underkläder som hos flickor.. 

Jag har tre söner och alla tre har valt olika typer av kalsonger.  

• Anonym (Hmmm)

Sonen är snart vuxen. Hade du tagit bort 1an hade jag förstått din oro då ena sonen fick höra att han hade trosor när han gick i ettan och hade briefs. 

I ditt fall då ska du inte lägga dig i sonens val av kallingar, varken till vardags eller vid träning. 

• Anonym (d)
    Anonym (fundersam mamma) skrev 2026-02-07 17:45:07 följande:
    Jag antar att det är lite överbeskyddande... folk kan vara så taskiga ibland bara.
    Jo så är det, jag blev själv retad för en hel del om än annat än det du frågar om. Jag får intrycket av att det är en mer accepterande miljö idag med större fokus på eget uttryck. Särskilt med kläder känns det ofta som att udda är det nya normala tycker jag. Sov lugnt tycker jag.
    Anonym (Volvo) skrev 2026-02-07 17:48:02 följande:

Vad får dig att tro att boxer är det enda ungdomar använder? 

Det är exakt lika stor variation på killars underkläder som hos flickor.. 

Jag har tre söner och alla tre har valt olika typer av kalsonger.  

Tack då känns det bättre. Det kanske bara är mina gamla erfarenheter och fördomar som styr. Jag har ju verkligen ingen aning längre.
  • Anonym (f)

Varför testar han så många olika underklädestyper på så kort tid och varför är du så involverad i vad en 16åring gör och hur hans underkläder känns?

• Anonym (Groda)
    Som vuxen bryr jag mig nog mindre än när jag var 16, men spontant skulle jag nog tyckt att det var mer pinsamt om min mamma pratade om mina kalsonger eller berättade om dem för min syster, än om andra män skulle se dem.

Bryr du dig om vad andra kvinnor tycker om ditt val av underkläder? Antagligen inte. Jag tror det är samma sak för män också.
    Anonym (f) skrev 2026-02-07 17:58:05 följande:

Varför testar han så många olika underklädestyper på så kort tid och varför är du så involverad i vad en 16åring gör och hur hans underkläder känns?

Vad menar du? Jag brukar sköta tvätten för hushållet och upptäckte något nytt bara. Jag kände inte igen dom och dubbelkolla så att det var hans (utöver pappa en till yngre son) även om det verkade troligt från början. Jag vet inte vad du menar med många olika typer och kort tid.  
  • Anonym (f)
    Anonym (fundersam mamma) skrev 2026-02-07 18:06:33 följande:
    Vad menar du? Jag brukar sköta tvätten för hushållet och upptäckte något nytt bara. Jag kände inte igen dom och dubbelkolla så att det var hans (utöver pappa en till yngre son) även om det verkade troligt från början. Jag vet inte vad du menar med många olika typer och kort tid.  
    Du vet inte ens vilken förälder du är... 
    Anonym (f) skrev 2026-02-07 18:22:54 följande:
    Du vet inte ens vilken förälder du är... 
    Du var mig på dåligt humör... Jag säger alltså att det finns tre män i mitt hushåll, min 16 åriga son, en yngre son och deras pappa. Jag visste att plagget inte tillhörde deras pappa och jag ville dubbelkolla om plaggen tillhörde min 16-åring.
  • Fjäril kär

Att gå in och ha åsikter om sitt barns kalsonger är både gränslöst och respektlöst och väldigt underligt. 

Skulle jag ha nån som helst åsikt om min 17-åriga sons kalsonger skulle han skälla ut mig efter noter då det tillhör hans privatliv. 

Jag som kvinna har minst 4 olika trosmodeller på mig i veckan  , likaså min bonusdotter.   För att vissa trosor skaver under jeans, passar bättre vid mens, sitter skönare vid träning och vill vara fin på en dejt.   

Varför skulle det vara annorlunda bara för att det är en kille? 

Svar på tråden Min tonårsson testar briefs. Finns det risk att han blir retad idag?