Min tonårsson testar briefs. Finns det risk att han blir retad idag?
Min son är 16 år och har på senare tid blivit mer självständig, bland annat när det gäller kläder. Det känns fint, även om det också är lite vemodigt att se honom växa upp.
Nyligen upptäckte jag att han börjat använda briefkalsonger vid sidan av sina vanliga boxers. När jag frågade lite försiktigt förklarade han att boxers rullar upp sig i ljumskarna och blir obekväma vid träning, medan briefs fungerar bättre. För mig är det viktigaste att han har kläder som känns bra för honom, och jag lägger ingen värdering i det.
Samtidigt har jag märkt att han även använder dem till vardags, och där har min egen oro smugit sig på. När jag själv var tonåring kunde killar bli retade för den typen av underkläder, men det var nästan 25 år sedan och mycket kan ha förändrats. Kanske har dagens ungdomar inte samma stigma kring plagget.
Min son är social, har många vänner och har aldrig varit utsatt för mobbning. Samtidigt vet jag att tillfället gör tjuven och att avvikande beteende ändå kan leda till kommentarer och utfrysning snarare än dramatisk konfrontation.
Gymträningen oroar mig inte, eftersom han brukar byta om hemma. Snart börjar dock skolidrotten igen med delade omklädningsrum. Jag funderar på om jag borde prata med honom om detta, eller om det bara är mina egna föreställningar som spökar. Är det bättre att låta bli för att inte plantera en oro? Och vore det rimligt att fråga hans äldre syster hur hon upplever klimatet bland ungdomar i dag?
Tacksam för era tankar och råd.