• Anonym (Ts)

Pojkar i tjejernas omklädningsrum

Hej!
    Jag undrar hur det allmänt är på badhus. Går nu simskola med min 9-åriga dotter. Samtidigt som vi går så är det flera andra simskolor som kommer och går i omklädningsrummet. Senaste dag var det tre större killar i samma ålder med sina mammor inne i damernas. Min dotter har blivit väldigt obekväm med detta och vill inte längre duscha, det är helt öppet i duscharna. De andra tjejerna duschar nu bara i badkläder. Killarna verkar obrydda och deras mammor också. Tycker bara det är så konstigt. Vet att det finns en 7-årsgräns på det andra badet vi brukar besöka men här verkar ingen bry sig. Har tänkt ta upp det med simklubben men vet inte om jag överreagerar??

• Svar på tråden Pojkar i tjejernas omklädningsrum
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Victoria) skrev 2026-02-10 20:30:28 följande:
    Eftersom sjuåringar inte längre går vistas i motsatt köns omklädningsrum, undrar jag lite hur du tror att jag som
    kvinna vistas i männens bastu?
    Det var just det jag undrade över...
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Frida) skrev 2026-02-10 20:40:11 följande:
    Det var just det jag undrade över...
    Du missade hela första delen, att min man berättat detta? 
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-10 20:40:01 följande:
    Ja ja det verkar vara ett jättestort problem för dig att din son när han är 8 år inte kommer kunna vistas i herrarnas omklädningsrum. Eftersom männens omklädningsrum är en farligt plats (någon kanske stretchar!) och han kommer heller aldrig lära sig att ta med sig badbyxorna så ni måste köpa nya.
    Jag föreslår att du börjar träna din son, ställa samma krav som på din dotter och kanske upptäcker du att även pojkar kan. 
    Jag föreslår att du inte lägger dig i hur andra uppfostrar sina barn! Det rör inte dig och kommer inte att påverka dig. Jag respekterar självfallet de regler som finns, även om det ger konsekvenser för mitt barn. Hur fetta kan provocera dig är väldigt svårt att förstå. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Victoria) skrev 2026-02-10 20:44:46 följande:
    Jag föreslår att du inte lägger dig i hur andra uppfostrar sina barn! Det rör inte dig och kommer inte att påverka dig. Jag respekterar självfallet de regler som finns, även om det ger konsekvenser för mitt barn. Hur fetta kan provocera dig är väldigt svårt att förstå. 
    Jo daltandet med pojkar provocerar mig lite faktiskt. Men det är ju bra du respekterar reglerna. 
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-10 20:50:27 följande:
    Jo daltandet med pojkar provocerar mig lite faktiskt. Men det är ju bra du respekterar reglerna. 
    Haha, jag daltar verkligen inte med mina barn, oavsett kön. Däremot ser jag till den verklighet vi har. Att min son ens skulle hitta tillbaka till sitt skåp bland de nästan 100
    skåpen i omklädningsrummet, är osannolikt. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Victoria) skrev 2026-02-10 20:56:27 följande:
    Haha, jag daltar verkligen inte med mina barn, oavsett kön. Däremot ser jag till den verklighet vi har. Att min son ens skulle hitta tillbaka till sitt skåp bland de nästan 100
    skåpen i omklädningsrummet, är osannolikt. 
    Nu var ju din sin 6 år inte 8. Han lär väl sig.
  • Anonym (Se upp för damernas)
    Anonym (Victoria) skrev 2026-02-10 18:58:58 följande:

Eller så får vi lösa det efter bästa förmåga. För jag släpper inte en sjuåring ensam i omklädningsrummet. Min man har flera gånger reagerat på hur andra män beter sig, bland annat i bastun. Män som plötsligt måste stretcha höfterna, göra lite yogaövningar eller annat där de liksom visar upp sig. Det är inget min son ska utsättas för, när han är för liten för att förstå konsekvensen av det. 

Ja, helt rätt. 

Föräldrar har rätt att bestämma att deras söner skall gå hos damernas med sin mamma om det är så att föräldrarna bedömer att sonen som ensam riskerar att antastas av karlar på Herrarnas.

Det är väl ändå bättre att sonen 9-11 åringen gluttar lite försynt på flickorna när hans mamma är med än att pojken blir antastad helt ensam på Herrarnas. 

• Anonym (Victoria)
    Anonym (Ts) skrev 2026-02-10 21:12:40 följande:
    Nu var ju din sin 6 år inte 8. Han lär väl sig.
    Här är ju gränsen på 7 år. Snart är vi där. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Victoria) skrev 2026-02-10 21:21:58 följande:
    Här är ju gränsen på 7 år. Snart är vi där. 
    Ok ja det är kört då.
  • molly50
    Anonym (Se upp för damernas) skrev 2026-02-10 21:20:09 följande:
    Ja, helt rätt. 

Föräldrar har rätt att bestämma att deras söner skall gå hos damernas med sin mamma om det är så att föräldrarna bedömer att sonen som ensam riskerar att antastas av karlar på Herrarnas.

Det är väl ändå bättre att sonen 9-11 åringen gluttar lite försynt på flickorna när hans mamma är med än att pojken blir antastad helt ensam på Herrarnas. 

Så det är ok att flickorna drabbas,men inte pojkarna? 
  • Anonym (Se upp för damernas)
    molly50 skrev 2026-02-10 22:37:27 följande:
    Så det är ok att flickorna drabbas,men inte pojkarna? 
    Men HerreGud Molly, har du ingen känsla för rim och reson?

Om din dotter får en blick av en pojk så är det värre än att din son blir antastad av män? Går ditt manshat så långt att t.om pojkarna nu skall offras Molly? 
    Usch Molly!
  • Anonym (H)

Har inte läst hela tråden nu, men håller med ts. Vi måste sluta dalta med pojkar och män. Klart att en 9-åring klarar av att duscha och byta om själv. Min son är nu 13 och känns i mognad ljusår före majoriteten av sina jämnåriga. Han har sedan tidig ålder fått lära sig att ta ansvar och jag förväntar mig att han nu till stor del är självgående. Om fem år är han vuxen och ska fungera i samhället. Hör om allt för många vuxna män vars mammor skriver cv:n och tvättar sonens tvätt fortfarande. Och ja, troligen följde även dessa män med sina mammor in till damernas fram till puberteten

• Anonym (sjuk värld)

Så sjukt, små barn och det är katastrof med lite nakenhet. Sannolikt är även mammorna lika obekväma med det motsatta könet. Synd att nakenhet är so dramatiskt och laddat. Är i Tyskland flera ggr per år. Flertalet spaanläggningar har förbud mot badkläder i pooler och bastu. På en del stället är det även gemensamma omklädningsrum, för den som vill kan man gå bakom ett draperi. Så otroligt fantastiskt att se hur bra det funkar och att nakenhet kan vara tämligen odramatiskt.

• molly50
    Anonym (Se upp för damernas) skrev 2026-02-10 22:46:59 följande:
    Men HerreGud Molly, har du ingen känsla för rim och reson?

Om din dotter får en blick av en pojk så är det värre än att din son blir antastad av män? Går ditt manshat så långt att t.om pojkarna nu skall offras Molly? 
    Usch Molly!
    Läs om och läs rätt. Jag har ingenstans skrivit att jag tycker att övergrepp är ok. Varken på pojkar eller flickor. 
    Men jag tycker inte heller att det är ok att flickor,eller pojkar för den delen,ska behöva utsättas för att bli gluttade på i ett omklädningsrum. 
    Det är kanske inte heller så roligt för pojkarna att tvingas in i ett omklädningsrum fullt med nakna tjejer.
    Jag har själv barn av vardera kön. Och ingen av dem ville gå in i motsatta köns omklädningsrum. Så det har vi heller inte tvingat dem till.
    Så antingen så följde vi,eller någon annan vuxen i familjen,med dem tills de hade lärt sig att klara det själva eller så stannade vi hemma. 
    Svårare än så var det inte.
Svar på tråden Pojkar i tjejernas omklädningsrum