• Anonym (Anonym)

Snygg vän som alltid får all uppmärksamhet. Hur hanterar man det?

Jag har en vän som är riktigt snygg, till den grad att hon får bekräftelse och uppmärksamhet vart hon än går. Och det är män i alla åldrar, även tjejer har hänt. Hon har fina ögon, otroligt hår, fylliga läppar, höga kindben, smal men inte utan former. Dessutom klär hon sig snyggt.

Varje gång jag är med henne så hamnar jag i skuggan av henne. Om vi går ut så får hon alltid all uppmärksamhet i slutändan, och jag blir inte direkt första valet. Killar kommer fram, pratar med henne, stöter på henne, tittar på henne. Hon får ständigt komplimanger, både av män och kvinnor. Om man är ett gäng med henne så är det alltid flera killar som stöter på henne. Och inte bara i såna här miljöer, hon kan bara stå och vänta på bussen och så kommer det fram någon man där.

Vi har jobbat tillsammans också, och även där var det samma sak. Hon fick all uppmärksamhet och flera manliga kollegor var intresserade av henne, vet att hon var involverad med minst en av dom.

Jag kanske låter missunnsam, men det är inte det som är grejen. Grejen är den att jag känner mig så ful när jag hamnar i skuggan av henne. Jag vet att man inte ska jämföra men det blir så, det är typ oundvikligt. Hur mycket jag än anstränger mig så kommer jag aldrig nå upp till hennes nivå. Det kanske låter ytligt eller fånigt men det tar på min självkänsla, och att hela tiden få det upptryckt i ansiktet också. Man känner sig aldrig som första valet för någon, och man känner sig inte attraktiv. För jag vet att varje gång jag är med henne, så är det hon som är den snygga, överlägset. Inte jag. Och jag får titta på medan hon befinner sig i rampljuset. 

Finns det någon som kan känna igen sig i den här känslan? Hur hanterar ni det? För hon är en jättebra vän som jag tycker mycket om och jag vill såklart inte bryta vår vänskap. 

• Svar på tråden Snygg vän som alltid får all uppmärksamhet. Hur hanterar man det?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-08 16:51:11 följande:

Jag har en vän som är riktigt snygg, till den grad att hon får bekräftelse och uppmärksamhet vart hon än går. Och det är män i alla åldrar, även tjejer har hänt. Hon har fina ögon, otroligt hår, fylliga läppar, höga kindben, smal men inte utan former. Dessutom klär hon sig snyggt.

Varje gång jag är med henne så hamnar jag i skuggan av henne. Om vi går ut så får hon alltid all uppmärksamhet i slutändan, och jag blir inte direkt första valet. Killar kommer fram, pratar med henne, stöter på henne, tittar på henne. Hon får ständigt komplimanger, både av män och kvinnor. Om man är ett gäng med henne så är det alltid flera killar som stöter på henne. Och inte bara i såna här miljöer, hon kan bara stå och vänta på bussen och så kommer det fram någon man där.

Vi har jobbat tillsammans också, och även där var det samma sak. Hon fick all uppmärksamhet och flera manliga kollegor var intresserade av henne, vet att hon var involverad med minst en av dom.

Jag kanske låter missunnsam, men det är inte det som är grejen. Grejen är den att jag känner mig så ful när jag hamnar i skuggan av henne. Jag vet att man inte ska jämföra men det blir så, det är typ oundvikligt. Hur mycket jag än anstränger mig så kommer jag aldrig nå upp till hennes nivå. Det kanske låter ytligt eller fånigt men det tar på min självkänsla, och att hela tiden få det upptryckt i ansiktet också. Man känner sig aldrig som första valet för någon, och man känner sig inte attraktiv. För jag vet att varje gång jag är med henne, så är det hon som är den snygga, överlägset. Inte jag. Och jag får titta på medan hon befinner sig i rampljuset. 

Finns det någon som kan känna igen sig i den här känslan? Hur hanterar ni det? För hon är en jättebra vän som jag tycker mycket om och jag vill såklart inte bryta vår vänskap. 

Titta åt ett annat håll. Satsa på att utveckla din charm. Alla kan inte vara lika "snygga", men nästan alla får kärlek.
  • Anonym (…)

Fascineras över hur ytliga människor är istället. När jag fick konstant uppmärksamhet var det mest irriterande.

• Anonym (Max)
    KimLinnefeldt skrev 2026-02-08 17:16:34 följande:
    Titta åt ett annat håll. Satsa på att utveckla din charm. Alla kan inte vara lika "snygga", men nästan alla får kärlek.
    Det där är rent skitsnack, och det vet du själv. Om ALLA fick kärlek som ville ha det. Skulle väl dessa människor vara med någon. Nu räknar jag bort frivilligt singlar och folk som frivilligt valt leva själva.

Till TS, vet inte hur gamla ni är. Men fråga dig själv om män verkligen är så viktiga till den graden att det får dig att må dåligt och känna dig otillräcklig? 

Vi män är ytliga varelser, och män kommer alltid vilja ha den kvinnan som är snyggast i ett rum. Du kan vara hur söt och go som helst. Män är bara intresserad av yta och kropp.  Skäms över att säga det, men det är så vi män fungerar.

Har en kvinnlig vän som du har, och tro mig det är inte lika kul för alla. Hon tycker att det är ett helvete, att män inte låter henne vara ifred. 

En annan är "immun", spelar ingen roll hur snygg killen är eller om det vore Brad Pitt. Hon blir inte kär och blir aldrig nyfiken på män längre. Så det är betydligt lättare för henne. Då hon inte behöver bry sig. 

Du får lära dig att hantera det, annars blir det nog svårt för er att umgås tillsammans.
  • Anonym (Max)
    Anonym (?) skrev 2026-02-08 17:31:48 följande:

Fascineras över hur ytliga människor är istället. När jag fick konstant uppmärksamhet var det mest irriterande.

Sådant är samhället. Det är nog därför en del av dessa människor som slutar dejta , ger upp. Läste en artikel om en tjej som var ganska knubbig. Det enda män kommentera var hennes kropp och vikt. Inte en endaste fråga om vem hon var som person.

Hon ruttnade på dejting klimatet och män. Och ansåg att det är något fel i huvudet numera hos män i dagens samhälle. Porr skadade, och bara prat om vikt och utseende.  Jag erkänner att jag dras till skönhet. Men jag skulle aldrig behandla en kvinna som i artikeln..
  • Anonym (morsan Baloo)

Du har väl mer än en vän hoppas jag?

Gå ut med de som ser mer normala ut/din egen liga ibland så löser det sig.

• Anonym (M)

Jag fick mycket uppmärksamhet som ung eftersom jag var konventionellt snygg som din vän och det kan ju verka kul men det har vissa nackdelar. 

Om man får uppmärksamhet för sitt yttre så handlar det ju främst om sex men är det egentligen en komplimang? 

De flesta män som var intresserade av mig var det för mitt utseende men de var inte särskilt intresserade av mig som person, mina tankar, åsikter och drömmar. 

Om jag hade varit ute efter bekräftelse och tillfälligt sex så hade det säkert varit roligare men det har aldrig varit min grej.

Mina vänner såg mig som en smart och rolig person men de sidorna var de flesta män inte intresserade av. 

Dessutom drar man till sig mindre bra män, machotyper som ser en som en erövring och män med narcissistiska drag som vill visa upp en som en accessoar.

Jag har några väldigt dåliga erfarenheter av sådana män. (Jag fattade förstås inte att de var så från början). 

Jag förstår att det känns trist för dig men jag vet inte om det är så mycket att vara avundsjuk på.

När en kille intresserar sig för dig så är det ju för att han gillar just ditt utseende och din personlighet och inte för att du uppfyller några sexualiserade opersonliga ideal. 

Nu är jag medelålders och tycker att det är så skönt att bli mer osynlig. 

Trots mitt yttre (eller kanske på grund av det) träffade jag aldrig någon bra man utan en man som förstörde mitt liv. 

Visst finns det många fördelar med att ha ett snyggt yttre men de är ytliga och rätt meningslösa när det handlar om viktigare saker i livet. 

Man får acceptera saker som de är ibland. Hon kommer att få mer uppmärksamhet men det är inte värt så mycket som det kanske verkar. Jag tror dessutom att du har bättre förutsättningar att träffa en bra man som ser dig som en person. 

• Anonym (O)

Ts, seriöst är det verkligen en längtan hos dig att bli uppmärksammad av en massa män som vill ha ONS med dig?
    Det är verkligen inte roligt.

Den här tråden känns som att den varit uppe några gånger tidigare, ordval är precis samma. Okej om en trådstartare verkligen har upprepade problem av samma sort.
    Känns dock mer som någon form av arbetssätt, inte bara denna tråd men lite "Nu har vi inte haft en tråd om åldersgränser i badhuset på ett år, släng in en sån! Släng in en tråd om hon som är sotis på att väninnan får uppmärksamhet av män också, den var längesen. Snart är det nog dags att vi lägger upp tråden om en till synes frisk person som sätter sig på bussens plats för rörelsehindrade men som vägrar tala ur skägget och istället blor kränkt när en dam med rullator behöver platsen, den tråden brukar få många inlägg!"

Eller är det verkligen så att det på riktigt är olika eller samma människor som vill älta exakt samma problem år efter år gång efter annan?

• Anonym (O)
    träden_1337 skrev 2026-02-08 19:36:11 följande:

jag är iallafall intresserad av dig (:

Det har du ingen aning om. Men fint att du försöker vara snäll. Du är snarare intresserad av hur du föreställer dig ts.
  • Anonym (Lilla jag)

Inte alls samma sak men ändå liknande princip. Här är det min man alla ser, hälsar på, söker kontakt med. Han har något inbjudande som gör att människor dras till honom utan att han behöver göra något. Grannar, butikspersonal, personer vi känner. Har aldrig känt mig så osynlig i någon annans sällskap.
  • Anonym (Lilla jag)

Vet inte riktigt vad man gör mer än att försöka bekräfta och peppa sig själv. Jag väljer aktivt att röra mig ute ensam för att synas lite mer. Är inte flörtande jag vill ha utan bara ett hej och möta människors blickar liksom.

• Anonym (Använd manliga metoder)

Du kommer att få mer uppmärksamhet av män om du t.ex. visar mer hud.

Kvinnor skall absolut inte vara rädda för att verka desperata. Män uppfattar inte det som negativt. (Till skillnad från om en man är desperat.) Är du kvinna handlar om att undertrycka sina egna känslor. Och nä, det är inte farligt att undertrycka sina egna känslor, i varje fall inte korta perioder.

Fundera inte på att du kanske känner dig som en slampa utan fokusera på resultatet, dvs att du vill ha mer uppmärksamt.

• Anonym (Charmant man)
    Anonym (Max) skrev 2026-02-08 17:34:57 följande:
    Det där är rent skitsnack, och det vet du själv. Om ALLA fick kärlek som ville ha det. Skulle väl dessa människor vara med någon. Nu räknar jag bort frivilligt singlar och folk som frivilligt valt leva själva.

Till TS, vet inte hur gamla ni är. Men fråga dig själv om män verkligen är så viktiga till den graden att det får dig att må dåligt och känna dig otillräcklig? 

Vi män är ytliga varelser, och män kommer alltid vilja ha den kvinnan som är snyggast i ett rum. Du kan vara hur söt och go som helst. Män är bara intresserad av yta och kropp.  Skäms över att säga det, men det är så vi män fungerar.

Har en kvinnlig vän som du har, och tro mig det är inte lika kul för alla. Hon tycker att det är ett helvete, att män inte låter henne vara ifred. 

En annan är "immun", spelar ingen roll hur snygg killen är eller om det vore Brad Pitt. Hon blir inte kär och blir aldrig nyfiken på män längre. Så det är betydligt lättare för henne. Då hon inte behöver bry sig. 

Du får lära dig att hantera det, annars blir det nog svårt för er att umgås tillsammans.
    Det där påståendet bygger på idén att det finns något universellt utseende som lockar alla män. Det stämmer inte. Det är inte alls "så vi män fungerar". 

Vem man blir kär i har ganska lite att göra med utseende. Det har mer att göra med charm, intresse, karaktär, förebilder under uppväxten, attityd, hur ens föräldrar var, grundläggande moral med mera. 
  • Anonym (Spöke)

Känner med dig. För mig var det min syster, och inte lika lätt att bryta upp ifrån. Saken är att all uppmärksamheten gjorde henne till en bortskämd outhärdlig person. Som tur är blir inte alla så, men personligheten lämnade mycket att önska. 

Det jobbigaste är inte bara att man inte får sexuell uppmärksamhet och får lite ökat självförtroende på kuppen utan att bemötandet överlag blir så mycket sämre från både män och kvinnor. Dessutom lättare att få jobb och karriär m.m . 

Trist och ytlig värld vi lever i, som om ens värde ligger i vad vi slumpmässigt fötts med. Inte kul. att bli behandlad som ett osynligt spöke. Vad än alla försöker påstå, så är det skitjobbigt.

• Anonym (Äldre man)

Lyft blicken! Jag är en man som andra ses som attraktiv. Jag har personligen aldrig velat tävla om en kvinna och därför har jag aldrig börjat prata med kvinnor som drar mångas blickar åt sig. Med åren så har jag även lärt mig att en persons utseende förändras väldigt mycket utifrån hur jag lär känna henne. En relation ska också vara på bådas villkor och jag gillar inte när den jag är tillsammans med vill att jag ska känna tacksamhet för att hon vill ha mig då så många andra vill ha henne. Så är det absolut inte med alla vackra kvinnor, men jag vill inte hamna där. Det finns många som mig. Men jag har märkt att den syn du har ofta förändrar personer med tiden. Jag skulle absolut kunna vara den som börjar prata med dig, men det är inte ovanligt att jag måste bevisa att jag inte vill börja prata med din kompis egentligen. Att den jag börjar prata med är misstänksam. Det är jobbigt och kan vara ganska ocharmigt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Spöke) skrev 2026-02-10 08:26:41 följande:

Känner med dig. För mig var det min syster, och inte lika lätt att bryta upp ifrån. Saken är att all uppmärksamheten gjorde henne till en bortskämd outhärdlig person. Som tur är blir inte alla så, men personligheten lämnade mycket att önska. 

Det jobbigaste är inte bara att man inte får sexuell uppmärksamhet och får lite ökat självförtroende på kuppen utan att bemötandet överlag blir så mycket sämre från både män och kvinnor. Dessutom lättare att få jobb och karriär m.m . 

Trist och ytlig värld vi lever i, som om ens värde ligger i vad vi slumpmässigt fötts med. Inte kul. att bli behandlad som ett osynligt spöke. Vad än alla försöker påstå, så är det skitjobbigt.

Fast TS vän verkar vara en bra person. 

Min syster var avundsjuk på mig för att hon tyckte att jag såg bättre ut än hon och för att jag fick mycket uppmärksamhet av män. 

I vårt fall var hon den odrägliga personen. Hon var så elak ibland för att hon tyckte att det var orättvist. 

Samtidigt har hon alltid haft lojala och bra män som har gjort allt för henne medan jag lyckades träffa den ena idioten efter den andra, som jag skrev i mitt inlägg ovan.

Jag tror att man måste ha en viss personlighet för att klara av all den där uppmärksamheten. Jag är rätt introvert, godtrogen och för snäll ibland. Det är ingen bra kombination med ett snyggt yttre. 

Svar på tråden Snygg vän som alltid får all uppmärksamhet. Hur hanterar man det?