• Anonym (TS)

Gör ni affärer med människor som är knepiga att kommunicera med?

Med affärer menar jag tex professionellt kund /leverantör mellan två företag eller en affär mellan två privatpersoner på Blocket, Tradera eller liknande.

Personer som inte svarar på mail, telefon, sms eller som säger att dom ska skicka det och det men aldrig gör det? Aldrig ringer tillbaka? Eller uttrycker sig otrevligt? 

• Svar på tråden Gör ni affärer med människor som är knepiga att kommunicera med?
  • Anonym (Handlarinte)

Handlar inte längre på  Blocket pga alla oseriösa typer som finns där. Har blivit lovad att varan skulle skickas flera gånger, utan att den gjort det, samt att saker som sagts vara i bra skick har varit trasiga eller något fel på dem.

Mer seriöst på Facebook marketplace.

• Anonym (TS)
    Eurydike 87 skrev 2026-02-10 01:53:00 följande:

Undviker det så långt det går!

Anonym (Handlarinte) skrev 2026-02-10 06:07:53 följande:

Handlar inte längre på  Blocket pga alla oseriösa typer som finns där. Har blivit lovad att varan skulle skickas flera gånger, utan att den gjort det, samt att saker som sagts vara i bra skick har varit trasiga eller något fel på dem.

Marketplace har jag inte provat. Kanske skärper folk sig när man inte är anonym?

Försöker också undvika. Köpte en dyr vara (30.000+) på Blocket av en som var lite sådär i kommunikationen. Köpte den när jag fått mobilnummer och kunde kolla upp personen. Det gick bra, ingen skum typ. Men man undrar ju, vill folk inte sälja sina saker? 

Vi hade en gång en situation på jobbet där en försäljare hos en leverantör plötsligt flippade på nåt sätt och bara öste otrevliga mail till vår kontaktperson. Jättekonstigt. Företaget valde att bryta samarbetet.

Har också haft kunder (som jobbat på företag) som plötsligt gått under jorden och slutat betala fakturor. Där valde man också att bryta. Tycker det blir extra märkligt när man representerar ett företag. Så extremt oprofessionellt?

I privata situationer försöker jag bara välja någon annan. För många situationer är ju det enkelt om utbudet är bra.

Tycker mest det är konstigt. Vad har man för anledning att till exempel inte svara? Det är otrevligt och ouppfostrat.

• Anonym (TS)
    Eurydike 87 skrev 2026-02-10 01:53:00 följande:

Undviker det så långt det går!

Anonym (Handlarinte) skrev 2026-02-10 06:07:53 följande:

Marketplace har jag inte provat. Kanske skärper folk sig när man inte är anonym?

Försöker också undvika. Köpte en dyr vara (30.000+) på Blocket av en som var lite sådär i kommunikationen. Köpte den när jag fått mobilnummer och kunde kolla upp personen. Det gick bra, ingen skum typ. Men man undrar ju, vill folk inte sälja sina saker? 

Vi hade en gång en situation på jobbet där en försäljare hos en leverantör plötsligt flippade på nåt sätt och bara öste otrevliga mail till vår kontaktperson. Jättekonstigt. Företaget valde att bryta samarbetet.

Har också haft kunder (som jobbat på företag) som plötsligt gått under jorden och slutat betala fakturor. Där valde man också att bryta. Tycker det blir extra märkligt när man representerar ett företag. Så extremt oprofessionellt?

I privata situationer försöker jag bara välja någon annan. För många situationer är ju det enkelt om utbudet är bra.

Tycker mest det är konstigt. Vad har man för anledning att till exempel inte svara? Det är otrevligt och ouppfostrat.

• Anonym (M)

Tycker man ska ha i åtanke att alla har olika situationer på jobbet. En del människor har väldigt lite arbetsuppgifter kontra arbetstid, då är det lätt att hitta tiden att svara på mejl eller att inte glömma att ringa tillbaka osv. Andra har fullspäckade dagar där man måste prioritera vad som är viktigast och då kanske något mindre brådskande ärende får vänta.

Men generellt sett: Leverantörer bör vara så tillgängliga som möjligt, kunder kan kosta på sig att svara långsamt eller strula till saker på olika sätt. De leverantörer som är för tjatiga eller börjar lägga till sig med attityder brukar inte bli långvariga.

• Postman
    Anonym (TS) skrev 2026-02-09 21:36:29 följande:
    Gör ni affärer med människor som är knepiga att kommunicera med?

Med affärer menar jag tex professionellt kund /leverantör mellan två företag eller en affär mellan två privatpersoner på Blocket, Tradera eller liknande.

Personer som inte svarar på mail, telefon, sms eller som säger att dom ska skicka det och det men aldrig gör det? Aldrig ringer tillbaka? Eller uttrycker sig otrevligt? 

Undviker så mycket jag kan att göra affärer med sådana. 
  • Anonym (Rosetta Stone)

Jag köper till 98% bara saker jag kan inspektera och hämta själv på plats, och gör det snabbt och effektivt. Svarar inte säljaren på ett dygn så släpper jag det.

• Anonym (TS)

Håller på att avsluta en affär nu. Den kommer gå i lås. Fine. Men verkligen en av de mest jobbiga människor jag någonsin dealat med. Trevlig och så, vet också vem det är då vi delat kontaktuppgifter. Ser att det är en seriös person. Helt hopplös i kommunikationen, svarar ibland på sms ibland inte. Svarar i telefon men det är alltid något? Är på väg till  X Y Z kan vi höras i morgon? Jag mailar dig senare?  Ringer inte tillbaka och mailar inte heller.

Förstår inte riktigt hur såna människor tänker. Är det olika uppfostran? Personlighet? Man tycker bara inte det är viktigt och allt kan med fördel skjutas upp?

• Anonym (Linda)

Nu är det länge sedan jag gjorde affärer på blocket, men jag tänker att det gäller att sätta upp tydliga ramar för dessa personer. Hör de inte av sig, inom tiden du angett, så kan du se det som att de inte är intresserade längre.

Sedan finns det ju lägen där man själv är väldigt angelägen om att köpa något, eller försöker sälja något som visar sig vara svårsålt, och då får man förstås stå ut med lite mer strul.

Svar på tråden Gör ni affärer med människor som är knepiga att kommunicera med?