• Anonym (sjukpensionär)

Jag lever på 100% sjukersättning på garantinivå, fråga vad ni vill

Ja, rubriken säger väl allt. Det dyker ju upp diskussioner ibland om sjukersättningen, så passa på, då. Jag lovar att svara ärligt på alla releventa frågor. 
    Jag vet inte vad som hände med rubriken i den andra tråden.
  • Svar på tråden Jag lever på 100% sjukersättning på garantinivå, fråga vad ni vill
  • Anonym (Ruta)

Hur hamnade du på garantinivå? Hade du inget jobb innan?

• Anonym (Hållon)

Ser du att din situation skulle kunna förändras eller kommer du alltid att ha helt nedsatt arbetsförmåga? 

• Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Ruta) skrev 2026-02-10 01:33:11 följande:

Hur hamnade du på garantinivå? Hade du inget jobb innan?

Jag lyckades aldrig få ett riktigt heltidsjobb innan min hälsa försämrades så pass mycket att jag fick aktivitetsersättning. Jag hade lite deltidsvik och praktikplatser. Så jag tjänade aldrig så mycket att jag kom högre än för garantinivå.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Hållon) skrev 2026-02-10 19:37:58 följande:

Ser du att din situation skulle kunna förändras eller kommer du alltid att ha helt nedsatt arbetsförmåga? 

Nej, tyvärr är det så att jag bara kommer bli sämre.
  • Anonym (R)

Hur gammal var du? Har du en eller flera sjukdomar?

• Anonym (Hållon)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2026-02-10 19:44:52 följande:
    Nej, tyvärr är det så att jag bara kommer bli sämre.
    Det låter verkligen ledsamt. Vad gör du för att hålla humöret uppe, vad kan göra dig glad?
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (R) skrev 2026-02-10 20:06:44 följande:

När jag fick sjukersättning? 30. Aktivitetsersättning, 26, och då för att jag vägrade i flera år, trots att läkare försökte få mig att söka.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (R) skrev 2026-02-10 20:06:44 följande:

Förkåt, jag glömde andra halvan. Jag har tre fysiska  sjukdomar och två psykritiiska.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Hållon) skrev 2026-02-11 07:20:27 följande:
    Det låter verkligen ledsamt. Vad gör du för att hålla humöret uppe, vad kan göra dig glad?
    Inte så mycket, tyvärr. Mina bästa dagar är när det är väder och jag har ork för att gå upp till vår lilla mini-djurpark och prata med fåren och kaninerna, och äta en glass om det är sommar, eller när jag kan/orkar laga god mat. Det är fint som snus, det. 
  • Anonym (R)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2026-02-11 13:01:55 följande:
    När jag fick sjukersättning? 30. Aktivitetsersättning, 26, och då för att jag vägrade i flera år, trots att läkare försökte få mig att söka.
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2026-02-11 13:03:59 följande:
    Förkåt, jag glömde andra halvan. Jag har tre fysiska  sjukdomar och två psykritiiska.
    Tråkigt!! Så ung också. Ser att du gillar djur. Du kan inte öka det på något sätt? Att umgås med djur kan ge mycket.
Svar på tråden Jag lever på 100% sjukersättning på garantinivå, fråga vad ni vill