• Anonym (Referat)

Varför är skrivregler så viktiga vid referatskrivning?

Läser Svenska 2 på Komvux och insåg att jag i grundskolan inte fick lära mig det där med skrivregler för t.ex referat. Det är tydligen väldigt noga hur ett referat/ en utredande text ska vara utformad. Källhänvisningen måste vara i början av texten, jag blev rättad av läraren för att jag hade den längre in i texten. Dessutom ska man återkomma till källan genom s.k. referatmarkörer. Texten ska vara utredande, så man får inte argumentera eller blanda in egna åsikter, den ska vara saklig och formell, samtidigt som man ska använda egna ord och inte kopiera rakt av, samt att man inte får använda talspråk i texten, inte ens ett ord som "ju".

Varför dessa strama skrivregler?

• Svar på tråden Varför är skrivregler så viktiga vid referatskrivning?
  • Anonym (Pernilla)

För att det finns olika regler för olika slags texter.
    Ett referat är just ett referat, du ska inte ge några egna reflektioner i den typen av text.

• Goneril

Viktigt att följa ett givet mönster, det får du även inpräntat när du börjar skriva C-uppsatser på Universitetet. De hamnar för övrigt på "nätet". Man ska följa mönstret, APA-systrmet till exempel,.med hänvisningar i den löpande texten och kompletta referenser på slutet.                                                                                                                                                      Självklart ska dessa regler följas, man ska med lätthet kunna orientera sig i en text. Dina uppsatser blir för övrigt inte godkända om du inte följer reglerna. Nu har man alltid en handledare som man kan fråga, inte så svårt för övrigt.

• Anonym (syfte)
    Anonym (Referat) skrev 2026-02-10 06:05:06 följande:

Läser Svenska 2 på Komvux och insåg att jag i grundskolan inte fick lära mig det där med skrivregler för t.ex referat. Det är tydligen väldigt noga hur ett referat/ en utredande text ska vara utformad. Källhänvisningen måste vara i början av texten, jag blev rättad av läraren för att jag hade den längre in i texten. Dessutom ska man återkomma till källan genom s.k. referatmarkörer. Texten ska vara utredande, så man får inte argumentera eller blanda in egna åsikter, den ska vara saklig och formell, samtidigt som man ska använda egna ord och inte kopiera rakt av, samt att man inte får använda talspråk i texten, inte ens ett ord som "ju".

Hur man skriver blir viktigt för att markera att texten är formell och att den som skriver har en högre kompetens. Om du läser en dagstidning där artiklar ser ut att vara skrivna av en mellanstadieelev, det ger inte så stor trovärdighet. Eller en vetenskaplig artikel som är skriven med talspråk och blandat egna åsikter med det som faktiskt visas i forskningen, det ger inte heller trovärdighet och kan inte användas som evidens. 

Vad gäller referenser så finns det ju en massa olika system och vilket man ska använda bestäms av den som ger ut uppgiften, eller tidskriften man ska publiceras i, eller institutionen där man bedriver sin forskning. Det är bara att acceptera och följa de regler som satts upp. 
  • Anonym (Pluggis 40+)
    Anonym (Referat) skrev 2026-02-10 06:05:06 följande:

....

Dessa strama skrivregler är till för att du ska lära dig att skriva olika slags texter, enligt olika genrekonventioner. Du ska lära dig att förstå och följa uppgiftsinstruktioner, vilket vi som pluggar alltid har nytta av. 
    Ett tips jag fick i en av mina första universitetskurser i svenska, är att din inlämnade uppgift ska gå att läsa och förstå även utan att ha tillgång till uppgiftsinstruktionen. Du kan exempelvis börja din text med: "Det här är ett kort referat av Olle Josephsons Ju..."* Även om du inte tänker gå på universitetet, kan det vara bra att använda det knepet även i dina nuvarande studier.
    Referatmarkörer kan du ha ett antal färdiga på lager att växla mellan. "Enligt Josephson...", "...menar Josephson", "Josephson hävdar...", "Josephson argumenterar för..."

*Boken heter faktiskt så Glad, kanske är en tröst.
  • Goneril
    Goneril skrev 2026-02-10 07:10:18 följande:

Viktigt att följa ett givet mönster, det får du även inpräntat när du börjar skriva C-uppsatser på Universitetet. De hamnar för övrigt på "nätet". Man ska följa mönstret, APA-systrmet till exempel,.med hänvisningar i den löpande texten och kompletta referenser på slutet.                                                                                                                                                      Självklart ska dessa regler följas, man ska med lätthet kunna orientera sig i en text. Dina uppsatser blir för övrigt inte godkända om du inte följer reglerna. Nu har man alltid en handledare som man kan fråga, inte så svårt för övrigt.

Goneril skrev 2026-02-10 07:10:18 följande:

Tillägg: Nej, "ju" får du inte skriva i akademiska uppsatser. Det signalerar något allmänt känt, talspråk; du fastslår en sanning. Du får även se upp med andra adverb som har talspråkskaraktär.
Svar på tråden Varför är skrivregler så viktiga vid referatskrivning?