• Anonym (Dampe)

Hur passa in i grupp med "vanliga" människor?

Jag har ADHD. Men klarar jobb och sköta hemmet utefter rutiner jag tvingat på mig under åren. Därför känner jag och psykologen att jag inte behöver mediciner mot det. Jobbar med IT och har nyligen bytt jobb. I min förra roll var det bra om man snabbt kunde komma på nya kreativa lösningar när problem eller utmaningar uppstod. I den rollen var det också fler personer som liknade mig med hur deras hjärnor fungerade. Många av dem hade säkert diagnoser trots att vi inte pratade om det. Jag bytt jobb för att få högre lön. Mitt nya jobb är mer planering och jobba som en snigel medan jag känenr mig mer som en dampig kanin och har väldigt svårt med mina nya kollegors långsamhet. Men jag gissar att egentligen är de "vanliga" personer som inte har någon diagnos. Vad kan jag göra för anpassningar med mig själv för att försöka passa in i gruppen och deras tempo samtidigt som jag inte gör för stort våld på mig själv och min personlighet.

• Svar på tråden Hur passa in i grupp med "vanliga" människor?
  • Anonym (M.)

Med tanke på dina svårigheter så är det kanske bättre att du satsar på en arbetsplats där du passar in istället för att fokusera på lönen.

• Anonym (vanir)
    Anonym (Dampe) skrev 2026-02-10 09:50:03 följande:
    Hur passa in i grupp med "vanliga" människor?

Jag har ADHD. Men klarar jobb och sköta hemmet utefter rutiner jag tvingat på mig under åren. Därför känner jag och psykologen att jag inte behöver mediciner mot det. Jobbar med IT och har nyligen bytt jobb. I min förra roll var det bra om man snabbt kunde komma på nya kreativa lösningar när problem eller utmaningar uppstod. I den rollen var det också fler personer som liknade mig med hur deras hjärnor fungerade. Många av dem hade säkert diagnoser trots att vi inte pratade om det. Jag bytt jobb för att få högre lön. Mitt nya jobb är mer planering och jobba som en snigel medan jag känenr mig mer som en dampig kanin och har väldigt svårt med mina nya kollegors långsamhet. Men jag gissar att egentligen är de "vanliga" personer som inte har någon diagnos. Vad kan jag göra för anpassningar med mig själv för att försöka passa in i gruppen och deras tempo samtidigt som jag inte gör för stort våld på mig själv och min personlighet.

Håller med ovanstående, även om jag inte skulle kalla ditt höga tempo eller dina kreativa drag för svårigheter. De är tvärtom ofta styrkor - på rätt plats.

Är du verkligen på rätt plats nu? Var det inte bättre på förra jobbet, där dina egenskaper verkligen kom till sin rätt?

Även om lönen inte är oviktig, tycker jag att det verkar vara viktigare att du trivs och får utvecklas. Det gäller alla, bara i varierande grad samt på olika sätt. Sättet du fungerar på, kan dock göra det extra tufft för dig på en arbetsplats med mycket planering och lugnare tempo.
  • Anonym (Byt)

Du bör naturligtvis ha ett arbete som passar dig som person. Detta gäller oss alla, diagnos eller inte. 

Svar på tråden Hur passa in i grupp med "vanliga" människor?